Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-23, 23:30
  #1
Medlem
Jag hade ett antal swedbank aktier under 2009, vilket föranledde att jag blev tilldelad teckningsrätter som jag dock valde att inte teckna utan sålde dessa.

Frågan är hur deklarerar man detta. Hela försäljningssumman kan väl inte vara vinst, jag menar hur får jag fram mitt anskaffningsvärde?

tacksam för svar
Citera
2010-03-23, 23:44
  #2
Medlem
SuperFrogs avatar
Anskaffningsvärdet skall vara noll, och hela försäljningssumman blir således vinst. Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller:

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800023626.html
Citera
2010-03-24, 03:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrog
Anskaffningsvärdet skall vara noll, och hela försäljningssumman blir således vinst. Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller:

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800023626.html

Helsjuka regler
Då blir det väl knappt lönt att utnyttja teckningsrätterna såvida man aldrig tänkt sälja aktierna?
Citera
2010-03-24, 06:35
  #4
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Helsjuka regler
Då blir det väl knappt lönt att utnyttja teckningsrätterna såvida man aldrig tänkt sälja aktierna?

Hmm vad menar du? Aktierna betalar du ju pengar för (teckningskursen), vilket blir ditt anskaffningsvärde.
Citera
2018-03-25, 11:06
  #5
Medlem
knut_1s avatar
Bumpar denna lastgamla tråd.

Jag tecknade mig för preferensaktier i Högkullen en gång i tiden där man fick en TO och en pref för 320 kr. Tackade sedan ja till kontanterbjudandet för dessa TO á 150 kr/st. Hur beräknar jag då anskaffningskostnaden för dessa TO? Någon som hittat info eller på annat vis känner till? Mailat SKV, men svar dröjer ...
Citera
2018-03-25, 13:35
  #6
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Bumpar denna lastgamla tråd.

Jag tecknade mig för preferensaktier i Högkullen en gång i tiden där man fick en TO och en pref för 320 kr. Tackade sedan ja till kontanterbjudandet för dessa TO á 150 kr/st. Hur beräknar jag då anskaffningskostnaden för dessa TO? Någon som hittat info eller på annat vis känner till? Mailat SKV, men svar dröjer ...

Hade du sålt preferensaktierna innan uppköpet?

Om ja så har du förmodligen använt 320 som anskaffningskostnad per pref eller hur?
Om det stämmer så har du använt upp hela anskaffningskostnaden av investeringspaketet du köpte på prefen och därmed får TO räknas som 0 i anskaffningskostnad.

Säg att du hade kvar pref och sålde dem för 32kr och TO för 150kr, gemensam anskaffningskostnad 320kr. Resultatet blir samma oberoende hur man fördelar anskaffningskostnad mellan dem.
320kr - 182kr = 138kr i förlust.

Med 100% på pref och 0% på TO så blir det: 288kr förlust på pref och 150kr vinst på TO = 138kr förlust.
Med 0% på pref och 100% på TO så blir det: 32kr vinst på pref och 170 kr förlust på TO = 138kr förlust.

Huvudsaken är att all anskaffningskostnad kommer med till slut.

Däremot kan du alltid försöka med en fuling och använda schablonmetoden dock (då används 20% av försäljningspriset som anskaffningsvärde och du anger att du ej har koll på anskaffningsvärdet) och se om det godkänns.

Du kan läsa mer på skatteverkets sida om Högkullen (alla noterade/uppköpta/avnoterade aktier bör ha en egen sida på skatteverket med historiska händelser):
https://www.skatteverket.se/privat/s...743ff77bb.html
Citera
2018-03-25, 19:34
  #7
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Hade du sålt preferensaktierna innan uppköpet?

Om ja så har du förmodligen använt 320 som anskaffningskostnad per pref eller hur?
Om det stämmer så har du använt upp hela anskaffningskostnaden av investeringspaketet du köpte på prefen och därmed får TO räknas som 0 i anskaffningskostnad.

Säg att du hade kvar pref och sålde dem för 32kr och TO för 150kr, gemensam anskaffningskostnad 320kr. Resultatet blir samma oberoende hur man fördelar anskaffningskostnad mellan dem.
320kr - 182kr = 138kr i förlust.

Med 100% på pref och 0% på TO så blir det: 288kr förlust på pref och 150kr vinst på TO = 138kr förlust.
Med 0% på pref och 100% på TO så blir det: 32kr vinst på pref och 170 kr förlust på TO = 138kr förlust.

Huvudsaken är att all anskaffningskostnad kommer med till slut.

Däremot kan du alltid försöka med en fuling och använda schablonmetoden dock (då används 20% av försäljningspriset som anskaffningsvärde och du anger att du ej har koll på anskaffningsvärdet) och se om det godkänns.

Du kan läsa mer på skatteverkets sida om Högkullen (alla noterade/uppköpta/avnoterade aktier bör ha en egen sida på skatteverket med historiska händelser):
https://www.skatteverket.se/privat/s...743ff77bb.html

Jo, jag kollade på SKV:s sida där. De brukar dra till med något, att si många % av anskaffningskostnaden ska tillföras aktien och så många optionen, men inte denna gång. Flyttade över preffarna till ISK direkt och gissningsvis är det som du säger, att jag då använde allt där. Den där lilla fulingen du skriver om har dock mer än föresvävat mig och det lutar lite åt det. Tack.
Citera
2018-03-25, 20:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Bumpar denna lastgamla tråd.

Jag tecknade mig för preferensaktier i Högkullen en gång i tiden där man fick en TO och en pref för 320 kr. Tackade sedan ja till kontanterbjudandet för dessa TO á 150 kr/st. Hur beräknar jag då anskaffningskostnaden för dessa TO? Någon som hittat info eller på annat vis känner till? Mailat SKV, men svar dröjer ...
Generellt så är Skatteverkets hemsida mycket bra när man ska deklarera värdepapper. Sök bara på företagets namn. https://www.skatteverket.se/privat/s...ml?q=Högkullen
Citera
2018-03-25, 22:07
  #9
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Jo, jag kollade på SKV:s sida där. De brukar dra till med något, att si många % av anskaffningskostnaden ska tillföras aktien och så många optionen, men inte denna gång. Flyttade över preffarna till ISK direkt och gissningsvis är det som du säger, att jag då använde allt där. Den där lilla fulingen du skriver om har dock mer än föresvävat mig och det lutar lite åt det. Tack.

Har för mig att delning av anskaffningskostnaden brukar appliceras när man ägt aktier innan och den nya händelsen påverkar de gamla aktien som exempelvis splitt eller nyemission.
Citera
2018-03-29, 14:20
  #10
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Generellt så är Skatteverkets hemsida mycket bra när man ska deklarera värdepapper. Sök bara på företagets namn. https://www.skatteverket.se/privat/s...ml?q=Högkullen

Jo, kollade där, men stod inget explicit. Har inte fått något svar från SKV heller. De kanske har mycket att göra ...
Citera
2018-03-29, 14:20
  #11
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Har för mig att delning av anskaffningskostnaden brukar appliceras när man ägt aktier innan och den nya händelsen påverkar de gamla aktien som exempelvis splitt eller nyemission.

Hmm ... ok ... så hur gör man i aktuellt fall? Tumregel?
Citera
2018-03-29, 14:31
  #12
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Hmm ... ok ... så hur gör man i aktuellt fall? Tumregel?

Tumregel brukar vara att kika på vad SKV har skrivit om det på aktiens sida.
Jag skulle säga att eftersom det inte står något kör 100% på pref och 0% på TO.
Eftersom de inte skrivit något på aktiens sida så kan du anta att inget annat gäller.
Värsta som kan hända är att SKV säger nej - men då får de komma med eget förslag eller uppdatera sin sida.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback