2010-03-23, 20:11
Medlem
scroars avatar
Tjena. Har en hyfsat ny 27" iMac som har slutat att gå ner i sleep när jag kräver det. Den "vaknar" så fort den gått ner i vila (sleep) och detta är ganska jobbigt.

Har uteslutit usb-tillbehör och jag har ingen skiva datorn. Den gör så oavsett om det är många eller inga program igång alls. På något sätt måste det vara en process eller motsvarande som ställer till det för jag har provat i safe mode och då fungerar det finfint.

Kan man på något sätt ta reda på vilken process det är som jävlas, för att sitta och tvångsavsluta alla var för sig och testa fungerar inte, då jag provat men tröttnat.. väldigt tacksam för svar
Citera
2010-03-23, 20:20
Medlem
felstavadds avatar
bluetoothmus eller nåt annat med bluetooth, har du det?
Min väcktes när musen gick i vila eller vaknade eller stöttes till. Det fanns nån inställning i systeminställningar där man kunde bocka ur att den skulle väcka datorn, nu har jag en vanlig mus så jag hittar tyvärr inte igen var det var för nånstans.
Citera
2010-03-23, 22:05
Medlem
scroars avatar
Ja jag har den nya musen, men jag har både testat att stänga av både mus och tangentbord innan sleep samt stängt av möjligheten för bluetooth-tillbehör att väcka datorn. Om det ändå på något sätt vore dem så borde problemet vara kvar när jag startar upp i safe mode, men då fungerar det som det ska.
Citera
2010-03-23, 22:24
Medlem
soulreapers avatar
Har du kollat så att inte några av dina program du har igång är inställda på att inte sätta datorn i vila? Jag har den inställningen på transmission...
Citera
2010-03-24, 11:48
Medlem
Du kan kolla i loggen för att se "anledningen" till att datorn vaknar upp. Kan ge ledtrådar till vad det är sen. Wake reason eller nåt står det..
Citera
2010-03-24, 18:02
Medlem
scroars avatar
Jag tackar för hjälpen, hittade problemet. Magic prefs är programmet som trilskas. Mycket underligt då det fungerat felfritt tidigare
Citera
2010-03-25, 23:48
Medlem
scroars avatar
Jag tar tillbaka det där. magic prefs är avinstallerat men den fortsätter på samma sätt. Wake reason är tom och jag har inga program igång. mycket mysko
Citera
2010-03-26, 00:19
Medlem
Finn-Fans avatar
Det finns ju en inställning i strömsparinställningar, Vakna för ethernet-nätverksåtkomst, har du kollat den?
Om du använder ethernet alltså...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in