• 1
  • 2
2010-03-23, 03:39
Medlem
Moderkaka-s avatar
Kan börja med att säga att jag sitter inte på min dator då båda mina datorer förtillfället är ur funktion så jag har böjat låna min mammas bärbara. Vart lite småkåt så jag tanka en liten film som jag har velat sett länge (kunde inte se den streamad) packar upp skiten då det medföljer 5 filer, Trodde det bara fanns en dock då jag har aldrig använt MAC förut så jag fatta inte vad som hände när jag packa upp så jag sökte bara på finder efter någon fil jag såg där.
Efter jag är klar så raderar jag allt spår från history i firefox till allt på datorn. Efter någon timme vart jag kåt igen och tankar samma då jag märkte det fanns 4 delar till som jag inte såg på och ville se dom. Efter jag är klar denna gång så ville film nummer 5 inte bort, Står att den fortfarande används. Använde QuickTime Player (orkar inte tanka saker till datorn då det bara är temporärt), Öppna den igen och stängde ned QTP och försöker ta bort.. Inget funkar. Kan tyvär inte starta om datorn heller då det är lösenordskyddat som inte jag kan lösenordet till, Och jag måste få bort filmen innan imorgon. Har gjort en temp. lösning med att byta namn till "Exempel.pdf" så den inte går att spelas upp i QTP men måste få bort den innan morgonen kommer!

Så hur får jag bort en fil som står att den används fast den inte gör det? Har öppnat och stängt ned programmet flertal gånger samt öppnat samma film och gjort samma utan success.
Hjälp!

(Visste inte vart jag skulle placera denna tråd) Får även ursäkta min stavning då jag är galet trött förtillfället.
Citera
2010-03-23, 07:43
Medlem
testa att tvångsavsluta processen, om det inte funkar så starta om finder, i värsta fall starta om datorn.
Citera
2010-03-23, 09:44
Medlem
Herr_Oins avatar
Bildhantering->Mac

/Mod
Citera
2010-03-23, 10:53
Medlem
soulreapers avatar
cmd alt escape stäng av det program som använder det stäng av allt utom finder i värsta fall och försök igen
Citera
2010-03-24, 01:06
Medlem
Moderkaka-s avatar
Har startat om datorn nu och försökt med att tvångsavsluta det men inget verkar fungera.
Står fortfarande att objektet används, Vad kan vara felet? För eller senare kommer hon fundera vad det är och luska fram det. :/
Citera
2010-03-24, 01:51
Medlem
Testa att reparera skivbehörigheter (finns under skivverktyg)
Annars kan du göra ett försök att boota upp i safe-mode (håll in shift när du startar datorn) och försöka radera filen
Citera
2010-03-24, 02:35
Medlem
Moderkaka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Testa att reparera skivbehörigheter (finns under skivverktyg)
Annars kan du göra ett försök att boota upp i safe-mode (håll in shift när du startar datorn) och försöka radera filen

Kan knappt något om mac och denna mac är även en "bra" dator då den är bättre än min 19k dator så jag vågar inte pilla med saker jag inte har någon aning om, Kan dessutom bara starta om den då min mor är i närheten för att skriva in lösenordet, Och hon är sjukt nojjig om vad jag gör på datorn. Startade om datorn 2 ggr på en kväll förut då vart det ett jävla kackel som jag inte orkar med.
Men vad är isf oddsen att videon ska spelas upp om jag döpt om den till en .pdf fil då hon hade många sådanna i hennes nerladdningsmapp. Hon måste väll ändå döpa om den till .mpg eller vad formatet var för att den ska spelas upp för jag testa öppna den i QTP då den var .pdf och det gick inte.
Citera
2010-03-24, 02:40
Medlem
/bin/ladens avatar
Kör i terminalen (fetstil: kommando, kursivt: sökväg/fil)

lsof | grep filnamn.ending

ger följande.

Programnamn 11013 användare 13r REG 14,2 28824541 1052151 /Users/morsans kontonamn/porrgömma/filnamn.ending

så ser du om något program använder filen. Om den faktiskt används så vill vi döda det programmet. Process ID är siffran efter programnamnet, i det här exemplet 11013, döda den siffran med.

kill Process ID

Använd sedan terminalen för att radera filen, varför lita på papperskorgen?

Är du i rätt katalog? Katalognamnet fick du också av lsof, i det här fallet /Users/morsans kontonamn/porrgömma. Du kanske redan är där, pwd för att kolla. Annars så ska vi dit med. (Jag vet, det går utan men risken finns att han sabbar något med ett skrivfel efter rm)

cd /Users/morsans kontonamn/porrgömma

För att verifiera att filen är här.

ls filnamn.ending

Returnerar filnamnet. Och så raderar vi.

rm filnamn.ending

Det ska funka. Och lättare sätt finns säkert, men jag är ingen exemplarisk Unixninja. Går det icke även fast programmet är dött så kan jag inte tänka mig annat än att du har problem med behörigheter.
Senast redigerad av /bin/laden 2010-03-24 kl. 02:44.
Citera
2010-03-24, 02:55
Medlem
BagareBengts avatar
http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10328342-263.html

Citat:
Mac OS X can experience difficulty deleting certain files due to the following (and other) reasons:
  1. The file is in use by an application or system process
  2. The file is locked
  3. The user does not have permission to delete the file
  4. The file is damaged or otherwise corrupt and "cannot be found" by the system
A. (File in use) If you receive an error message indicating the the file is in use by an application, try one of the following:
  • Quit any and all applications you think might be using the file
  • Open Activity Monitor (located in /Applications/Utilities) and kill any processes you think might be using the file (for more on killing processes with Activity Monitor, see this article)
You can also restart, which may put an end to lingering processes that are unnecessarily making use of files you are attempting to delete.
B., C., D. (file is locked, user does not have permission, file is damaged) Select the file in the Finder and press the Command and I keys simultaneously (or select "Get Info" from the File menu). Try to deselect the box next to "Locked." If the box is grayed out and you cannot change the locked status, you do not have permission to modify the file. In this case, try one of the following:
Use Secure Empty Trash The simplest workaround and the first one you should try is to drag the problematic file to the Trash, then (while in the Finder) select "Secure Empty Trash" from the "File" menu.
Modify permissions
  1. Select the file in the Finder. Hold down the option key, then go to the "File" menu and select "Show Inspector" (this item replaces "Get Info" when the option key is held)
  2. Go to the "Ownership and Permissions" section, then click the "Details" disclosure arrow.
  3. Click the small lock icon next to the "owner" menu, and enter your administrator password.
  4. Change ownership to your administrator account.
  5. From the "You can:" menu, select "Read and write"
  6. You should now be able to uncheck the "Locked" box and delete the file
Change lock flag via Terminal You can also manually unlock files via the Terminal with the following command:
  • chflags nouchg nameoffile
After which you can attempt deletion from the Trash, or use the Terminal delete command listed below.
Delete via the Terminal Failing the above, use the following command in Terminal (located in ~/Applications/Utilities)
  • sudo rm -R
followed by the location of the file you are trying to delete, e.g.:
  • sudo rm -R "/Applications/Photoshop CS2/legal/Tieng Viet.html"
Use Force Delete Finally, there is a freeware application dubbed Force Delete that can sometimes delete persistently locked and otherwise stubborn files.
The aforementioned workarounds can also be useful in a situation where Mac OS X says that the file marked for deletion "cannot be found," or generates a numbered error.
Citera
2010-03-24, 03:12
Medlem
Moderkaka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /bin/laden
Kör i terminalen (fetstil: kommando, kursivt: sökväg/fil)

lsof | grep filnamn.ending

ger följande.

Programnamn 11013 användare 13r REG 14,2 28824541 1052151 /Users/morsans kontonamn/porrgömma/filnamn.ending

så ser du om något program använder filen. Om den faktiskt används så vill vi döda det programmet. Process ID är siffran efter programnamnet, i det här exemplet 11013, döda den siffran med.

kill Process ID

Använd sedan terminalen för att radera filen, varför lita på papperskorgen?

Är du i rätt katalog? Katalognamnet fick du också av lsof, i det här fallet /Users/morsans kontonamn/porrgömma. Du kanske redan är där, pwd för att kolla. Annars så ska vi dit med. (Jag vet, det går utan men risken finns att han sabbar något med ett skrivfel efter rm)

cd /Users/morsans kontonamn/porrgömma

För att verifiera att filen är här.

ls filnamn.ending

Returnerar filnamnet. Och så raderar vi.

rm filnamn.ending

Det ska funka. Och lättare sätt finns säkert, men jag är ingen exemplarisk Unixninja. Går det icke även fast programmet är dött så kan jag inte tänka mig annat än att du har problem med behörigheter.

Tack så hemskt mycket för hjälp! Först var det "Finder" som använde sig utav det vilket jag "killade" sedan så var det något annat som jag inte har någon absolut aning om vad det är ID 380 om det säger dig något. Hur som helst, Stort tack för lätt anvisning och din tid! Hade dock lite svårt och hitta Terminal men efter ett tag kom jag på att man kan ju söka på Mac, hehe.
Framtiden blir det bara streamat då history och sånt är lättare och ta bort från FF.
Nu kan jag sova gott inatt
Senast redigerad av Moderkaka- 2010-03-24 kl. 03:15.
Citera
2010-03-24, 04:42
Medlem
/bin/ladens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkaka-
Tack så hemskt mycket för hjälp! Först var det "Finder" som använde sig utav det vilket jag "killade" sedan så var det något annat som jag inte har någon absolut aning om vad det är ID 380 om det säger dig något. Hur som helst, Stort tack för lätt anvisning och din tid! Hade dock lite svårt och hitta Terminal men efter ett tag kom jag på att man kan ju söka på Mac, hehe.
Framtiden blir det bara streamat då history och sånt är lättare och ta bort från FF.
Nu kan jag sova gott inatt

Det var så lite så..

Lustigt att Finder skulle låsa filen, men skummare saker har väl hänt. Programmet på PID 380 vet jag inte vad det gör och jag har inte koll på om OS X reserverar PID:s för specifika processer. De brukar tilldelas sekventiellt i takt med att nya processer dyker upp..

Nåja, skönt att det gick vägen, att streama framöver låter som en bra idé.
Citera
2010-03-24, 07:41
Medlem
clas_ohlssons avatar
Eller så hade det helt enkelt bara räckt med att hålla ner alt-tangenten samtidigt som du tömmer papperskorgen (=tvångstömning av den i stället för att hålla på och rota i terminalen och döda processer).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in