2010-03-22, 22:14
Bannlyst
Go kväll,

Kommer hem efter jobbet ca kl 6 o brukar käka frukost o sitta vid datarn : kolla mail, läsa nyheter etc etc o så brukar jag samtidigt lyssna på musik.

Jag har basen inkopplat till datarn så själva volymen e låg men basen hörs skit mkt , även 3 rum ifrån datan.

Vid ca 9 tiden brukar jag höja volymet lite, än så länge ingen har klagat, men man vill jo ändå veta sina rättgiheter/skyldigheter.

Kan man spela hög musik kl 9 på morgonen resp tidigare än 9 ?
Citera
2010-03-22, 22:17
Medlem
efmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi
Go kväll,

Kommer hem efter jobbet ca kl 6 o brukar käka frukost o sitta vid datarn : kolla mail, läsa nyheter etc etc o så brukar jag samtidigt lyssna på musik.

Jag har basen inkopplat till datarn så själva volymen e låg men basen hörs skit mkt , även 3 rum ifrån datan.

Vid ca 9 tiden brukar jag höja volymet lite, än så länge ingen har klagat, men man vill jo ändå veta sina rättgiheter/skyldigheter.

Kan man spela hög musik kl 9 på morgonen resp tidigare än 9 ?

Vid den tiden borde det vara okej. Jag tycker personligen inte det är något jobbigt om någon spelar så tidigt, så länge det inte är på helgen. Du behöver kanske dunka sönder hela huset men lite högre borde väl vara okej
Citera
2010-03-22, 22:27
Bannlyst
När jag säger att det är ok så är det OK.

Hoppas du förstår.
Citera
2010-03-22, 22:29
Medlem
Vattenspanns avatar
Vad spelar rättigheter/skyldigheter för roll? Skulle du själv vilja att nån dum jävel spelar musik när du försöker slagga (vilket dom flesta faktiskt gör vid 6 på morgonen)? Koppla ur basen och visa lite respekt..

Annars är väl 10-22 ganska bra hålltider.
Citera
2010-03-22, 22:29
Medlem
På vardagar tycker jag att man kan börja vid kl 9 ungefär. På helgen bör man vänta till minst 11 tycker jag.
Lagen tillåter kanske tidigare än så, men det här är de tider jag personligen tycker är okej.
Klagar någon granne ska man naturligtvis repsektera det och anpassa sig efter det, åtminstone så länge han elelr hon har ett bra skäl. T.ex småbarn eller att han eller hon behöver sova pg.a arbetstider som avviker från de normala. Att grannen anser att man har dålig musiksmak är itne tillräckligt startk skäl att sänka tycker jag. Om man nu inte spelar orimligt högt.

Allt kan väl egentligen sammanfattas med tre ord: Använd sunt förnuft!
Citera
2010-03-22, 22:45
Medlem
Jane Toppans avatar
"Du får göra vad du vill bara du inte stör grannarna".
Googlade lite snabbt men hittade inte något matnyttigt men jag har för mig
att det är ungefär så svaret kan tolkas.
En vettig människa visar ju hänsyn och i "normala" snittfall går folk som
jobbar dag till sängs runt 22-23 och går upp vid 6-7.
Därav "regeln" att det ska vara tyst efter 22.
Men dom som jobbar natt behöver ju sova på dagen..
Vilket innebär att du är störande helt plötsligt även om klockan är 12 på dan.

Kontentan är att man får visa ömsesidig hänsyn.
Alternativet är att du pratar med grannarna och kollar läget.

...

Slänger in en länk jag hittade.. http://www.fastighetspartner.se/trivselregler_hyresgaster.php

...
Senast redigerad av Jane Toppan 2010-03-22 kl. 22:50.
Citera
2010-03-23, 05:58
Bannlyst
Tack, då vet man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här