2010-03-22, 17:04
Medlem
WalkItOuts avatar
Har ganska nyligen övergett windows och installerat Ubuntu, har dock stött på problem nu när jag känner för att lira wow igen. Har inte en jäkla aning om hur jag ska göra någonting för att uttrycka mitt problem i helhet. Har laddat ner ATi's drivrutiner samt tillhörande installationsguide men den verkar inte vara skriven för linuxnewbs.

Första problemet för mig i guiden:
Citat:
The following packages must be installed in order for the CatalystTM Linux
driver to install and work properly:
• XFree86-Mesa-libGL
• libstdc++
• libgcc
• XFree86-libs
• fontconfig
• freetype
• zlib
• gcc
Note: In order to use the fglrx internal AGP support, you have to make
sure that the kernel agpgart support is not active (i.e. it is not compiled
into the kernel and the kernel modules are not loaded). If the fglrx kernel
module detects that the kernel agpgart support is active, it will automati-
cally use that even if its internal AGP support is requested in order to
avoid conflicts that can cause problems under some circumstances.

Förstår inte vad det är för paket dom yrar om? Googlar på möget men hittar ingenting mer än folk med samma problem utan lösning. Hade varit underbart om någon hade kunnat ge en frustrerad nybörjare lite hjälp på vägen..
Citera
2010-03-22, 20:46
Medlem
mstmtas avatar
Ett hett tips: Installera EnvyNG. Saxat från wiki: "Envy automatically detects the correct graphics card, installs the appropriate driver from online software repositories and configures the X server. Currently Envy is available for Debian, Ubuntu and Linux Mint."

Jag rekommenderar dig att installera Open Source-drivrutinerna först och testa om de fungerar ok (oftast gör de det). Om det inte skulle fungera så bra som du önskar kan du försöka dig på ATIs/Nvidias drivrutiner...

Surfa in på winehq och kolla på någon WoW-guide. Det bör finnas någon bra där!
Senast redigerad av mstmta 2010-03-22 kl. 20:48.
Citera
2010-03-22, 22:33
Medlem
[0000]s avatar
ATI:s drivrutiner är inte roliga för nybörjare alls då det finns väldigt lite information om hur man installerar dem. För mig fungerade inte EnvyNG och open-source varianten var jag inte nöjd med. Så jag valde att installera ATI's egna istället.

Börja med att installera paketen de rekommenderar i terminalen.
Kod:
sudo apt-get install [paketnamn] 

För att installera ATI's egna drivrutin följde jag denna guide
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Att rekommendera är att installera det enligt "Install the fglrx Driver from ATI Catalyst 9.12 For Ubuntu 9.10 Karmic", som .deb filer.
Jag råkade installera det utan att göra debfiler, men då blev jag tvungen att ominstallera drivrutinen varje gång det blev en "kernel-update".

Andra saken att tänka på är att om du vill installera med .deb filer så verkar det (hos mig) bara fungera med version 9.11 av drivrutinen. Jag vet inte om det är för att jag kör en 64-bitars version eller om det är något annat som krånglar. Men jag lyckas inte skapa .deb filer av den senaste versionen eller versionen innan.

Om det är något som är otydligt i inlägget så fråga bara.
Citera
2010-03-24, 17:07
Medlem
WalkItOuts avatar
~$ sudo apt-get install XFree86-Mesa-libGL
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Couldn't find package XFree86-Mesa-libGL

Varför? :/
Citera
2010-03-24, 19:47
Medlem
Ondves avatar
Tror du faktiskt kan strunta i Mesa. Kör igång installationen av drivrutinerna ändå. Verkar fungera utan,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in