2010-03-21, 16:38
Medlem
Zeliciouss avatar
Vet inte vart jag ska posta så mod får gärna flytta den.

Jag har läst att man inte ska behöva skatta sina pengar om man inte har tjänat upp till en viss gräns. Även kallat för jämkning. Så då är min fråga - Jag har skattat mina pengar som jag fått av min arbetsplats, kommer jag få tillbaka de på skatteåterbäringen för jag inte har tjänat upp till den summan?
Citera
2010-03-21, 17:04
Bannlyst
ja, vid nästa deklaration kommer det att rättas till. Tror gränsen ligger runt 9000 kr så har du tjänat mindre än så får du tillbaka de pengar du skattat
Citera
2010-03-22, 01:02
Medlem
Zeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjabba
ja, vid nästa deklaration kommer det att rättas till. Tror gränsen ligger runt 9000 kr så har du tjänat mindre än så får du tillbaka de pengar du skattat

Tack så mycket. Kommer den till sommaren?
Citera
2010-03-22, 08:53
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjabba

~18700

Citat:
Ursprungligen postat av Zelicious
Tack så mycket. Kommer den till sommaren?

Om det är förra året som avses.
Citera
2010-03-22, 21:02
Medlem
17 999 kr får man tjäna i år utan att behöva betala skatt. Inte en krona mer.
Citera
2010-07-06, 17:05
Medlem
Anroras avatar
Bumpar.

Kommer att jobba mer än vad jag trodde när jag ansökte om jämkning, kommer tjäna ~1700 kr mer än de 17999 kr som gränsen låg på. Vad händer?
Citera
2010-07-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anrora
Bumpar.

Kommer att jobba mer än vad jag trodde när jag ansökte om jämkning, kommer tjäna ~1700 kr mer än de 17999 kr som gränsen låg på. Vad händer?

Då får du deklarera nästa år, och så beräknas skatten på det som överstiger 17 999 kr, så får du tillbaka resten. Utan att veta exakt så skulle jag gissa att du får tillbaka i princip all skatt eftersom förutom grundavdraget på 17 999 kr så tillkommer ju ex jobbskatteavdrag och liknande så det blir inte mycket skatt på de där 1 700 kr..
Citera
2010-07-06, 20:13
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnieMouse
Då får du deklarera nästa år, och så beräknas skatten på det som överstiger 17 999 kr, så får du tillbaka resten. Utan att veta exakt så skulle jag gissa att du får tillbaka i princip all skatt eftersom förutom grundavdraget på 17 999 kr så tillkommer ju ex jobbskatteavdrag och liknande så det blir inte mycket skatt på de där 1 700 kr..

Skönt att höra.
Tackar för infon.
Citera
2010-07-06, 21:05
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnieMouse

Dessutom får man betala allmän pensionsavgift på hela beloppet. Detta ger iofs en skattereduktion på hela beloppet men då vill det till att man har ex. kapitalinkomster som gör att skattereduktionen blir värd något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in