• 2
  • 3
2010-03-21, 18:54
Medlem
okej, tack dePaul, men om man sger rent generellt, vilka typer av ktt r bra att brsera, och man tcker allts bara max hlften av stekmaten med vtska om jag uppfattat det du sagt rtt, nu skall jag sluta gnata, vill bara lra mig s mkt som mjligt =)
Citera
2010-03-21, 19:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellight
okej, tack dePaul, men om man sger rent generellt, vilka typer av ktt r bra att brsera, och man tcker allts bara max hlften av stekmaten med vtska om jag uppfattat det du sagt rtt, nu skall jag sluta gnata, vill bara lra mig s mkt som mjligt =)
NT:
Mrgpipa, fransyska, rostbiff, ntbog, hgrev, innan-/ytterlr. Man kan visserligen brsera ocks biff, flankstek och fil men det r lite synd trots allt. Hgrev blir bst.

GRIS:
Fil, karr, bog, skinka, kotlett. Fil gr som sagt att brsera men det r kanske ocks lite synd. Karr blir bst.

~Paul~
Citera
2010-03-21, 20:50
Medlem
det jag tycker r svrt r att brsera skivor och grytbitar, eftersom man med grytbitar oftast lgger dom p hg s knns det som att om man skulle tcka hlften med vtska s ligger hlften tort men det r vl kanske det som r meningen med brsering, att det skall bli klart med hjlp av fukten.
Citera
2010-03-21, 21:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
det jag tycker r svrt r att brsera skivor och grytbitar, eftersom man med grytbitar oftast lgger dom p hg s knns det som att om man skulle tcka hlften med vtska s ligger hlften tort men det r vl kanske det som r meningen med brsering, att det skall bli klart med hjlp av fukten.
Om dina grytbitar ligger p hg s har du fr mycket ktt i frhllande till grytans storlek. Det r d bttre att frdela kttet i tv olika grytor p tv olika plattor.

~Paul~
Citera
2010-03-21, 21:47
Medlem
om jag inte minns fel s r det relativ mkt ktt i kalops, ligger inte kttet p hg dr ?
Citera
2010-03-21, 22:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
om jag inte minns fel s r det relativ mkt ktt i kalops, ligger inte kttet p hg dr ?
Jag brukar bryna bitarna i omgngar. Frst nr alla r frdiga s stoppar jag tillbaka dem och hller p s pass med vtska att det tcker de versta bitarna till ca hlften. Kalops r snarare en variant p frikass (dock utan ggula).

Det finns egentligen inga absoluta regler. Visst kan du fylla p med s mycket vatten som du nskar fr att erhlla s mycket ss som du vill ha. Problemet kan dock vara att smaken blir alltfr utspdd.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in