2010-03-20, 17:38
Medlem
Direktoerns avatar
Hejsan allesammans!

Jag har ett litet dilemma angående hur jag använder min dator och prestandan. Först en kort beskrivning på hur den används:

µtorrent står alltid igång - inga konstigheter här.
Ibland kör jag musik och film genom den - inget skumt här heller.
När jag går upp på morgonen kollar jag ett par väldigt RAM-inrensiva siter (kan kalla dem X härefter). Webbläsarna står alltid på. Webbläsarna i plural; normalt kör jag chrome och det fungerar ganska bra tycker jag. Men kör jag båda X så laggar webbläsaren ihop efter ett par timmars inaktivitet. Dessa timmar är när jag sover och när jag är på jobbet. Jag vill vara inloggad på båda siterna 24/7.
Nu får kör jag då site1 (facebook) i chrome och site2 i FF.
Då kraschar ingen av dem, men jag får väldigt dålig prestanda tills jag stängt flikarna och gjort nya, antar att det beror på att siterna ligger i pagefile?

Så, skulle man kunna stänga av så att dessa siter inte flyttas till magnetskivorna? Både i chrome och FF helst, och vad skulle detta ha för inverkan på resten av datorn?
Citera
2010-03-20, 17:57
Medlem
Skogswalds avatar
I Firefox (about:config) finns ett boolean "browser.cache.disk.enable". False:ar du den inaktiveras caching överlag, Tbh så lyckades jag bara halvbra med att måla upp en visual av ditt scenario, så kan hända att jag hugger träd i helt fel ände av skogen, men försöka duger antar jag
Citera
2010-03-20, 18:11
Medlem
Direktoerns avatar
Toppen, misstänkte att det fanns något sådant! Ska bli spännande att se hur det fungerar i veckan; antar att om site2 läcker minne (vilket jag misstänker) så kommer hela systemet braka ihop! Är bara 2GB RAM med så..
Citera
2010-03-20, 23:42
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör du XP? Patcha isf tcpip.sys med TCPIP PATCHER från default 10 till 256 (valfritt värde) halvöppna anslutningar per sekund.
Citera
2010-03-21, 19:37
Medlem
Direktoerns avatar
Att stänga av diskcachen i FF var direkt kontraproduktivt: paradoxalt nog arbetade datorn mer mot disk än någonsin! Knakandet hördes klart och tydligt innanför skalet

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Kör du XP? Patcha isf tcpip.sys med TCPIP PATCHER från default 10 till 256 (valfritt värde) halvöppna anslutningar per sekund.
På vilket sätt skulle det hjälpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in