2010-03-20, 17:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag har en Debianbaserad server igång som bland annat agerar filserver här hemma. Att komma åt filerna från övriga datorer i hemmet fungerar finfint, men när jag nu försöker få vår XBox 360 att prata med servern så skiter det sig totalt.

Jag har fått igång ushare och så vitt jag kan se så stöter inte programmet på några problem, utan indexerar katalogerna och fungerar - så vitt programmet själv känner till - helt felfritt. Det enda kruxet är att det inte syns alls på nätverket, varken i XBoxen eller någon av de övriga datorerna här hemma.

Utöver att lägga programmet som en daemon och peka ut katalogerna har jag lagt till följande:
  • route add -net 239.0.0.0 netmask 255.0.0.0 eth0
  • route add -net 224.0.0.0 netmask 255.0.0.0 eth0

Config-filen säger att USHARE_ENABLE_XBOX=yes. Telnet och webservern funkar, även om de inte säger särskilt mycket.

Var ska jag börja felsöka? Så vitt jag kan se så får alla datorer inom nätverket kommunicera fritt med varandra, så det bör inte vara routern som spökar.
Citera
2010-03-20, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag har en Debianbaserad server igång som bland annat agerar filserver här hemma. Att komma åt filerna från övriga datorer i hemmet fungerar finfint, men när jag nu försöker få vår XBox 360 att prata med servern så skiter det sig totalt.

Jag har fått igång ushare och så vitt jag kan se så stöter inte programmet på några problem, utan indexerar katalogerna och fungerar - så vitt programmet själv känner till - helt felfritt. Det enda kruxet är att det inte syns alls på nätverket, varken i XBoxen eller någon av de övriga datorerna här hemma.

Utöver att lägga programmet som en daemon och peka ut katalogerna har jag lagt till följande:
  • route add -net 239.0.0.0 netmask 255.0.0.0 eth0
  • route add -net 224.0.0.0 netmask 255.0.0.0 eth0

Config-filen säger att USHARE_ENABLE_XBOX=yes. Telnet och webservern funkar, även om de inte säger särskilt mycket.

Var ska jag börja felsöka? Så vitt jag kan se så får alla datorer inom nätverket kommunicera fritt med varandra, så det bör inte vara routern som spökar.

Vad säger kommandot "netstat -atupn | grep ushare" ?

ushare jobbar på UDP 1900 och den bör du se isf.
Ovanstående bör du köra som root.
Citera
2010-03-20, 20:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Vad säger kommandot "netstat -atupn | grep ushare" ?

ushare jobbar på UDP 1900 och den bör du se isf.
Ovanstående bör du köra som root.
Så vitt jag kan se så lever det och ser okej ut. Den första raden är webinterfacet och andra är telnet.
Citat:
[root]{~}# netstat -atupn | grep ushare
tcp 0 0 0.0.0.0:49200 0.0.0.0:* LISTEN 13559/ushare
tcp 0 0 0.0.0.0:1337 0.0.0.0:* LISTEN 13559/ushare
udp 0 0 127.0.0.1:32775 0.0.0.0:* 13559/ushare
udp 0 0 0.0.0.0:1900 0.0.0.0:* 13559/ushare
Jag börjar allt mer misstänka att det är routern som jävlas med mig.
Citera
2010-03-21, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Så vitt jag kan se så lever det och ser okej ut. Den första raden är webinterfacet och andra är telnet.
Jag börjar allt mer misstänka att det är routern som jävlas med mig.

Yup, ser ut att leva i allra högsta grad.
Som du själv säger, så känns det som att något annat skojar med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in