2010-03-20, 01:34
Medlem
OKPOSOs avatar
Hejsan FB,

Har tänkt lite på idéer det senaste halvåret. Har drivit min pappas företag i 4år nu tillsammans med farsan, jag hamnade här direkt efter avslutade ekonomi- och marknadsföringsstudier. Men har nu tänkt starta något litet eget att ha vid sidan i alla fall till en början. Efter att ha fått lite kött på benen, fruga, boende samt ett mindre startkapital.

Tanken är hur som helst kort och gott att sälja hockeytröjor, svenska hockeytröjor. Har varje gång jag varit på hockey här i Sverige slagits av att människor har förbannat få tröjor och attiraljer överhuvudtaget för att visa sin tillhörighet. Är halvamerikan och tillbringade en del av min uppväxt på Long Island. Med NY Islanders hemma arena 20min bort med bilen - vilket resulterade i säsongskort och ett hjärta som än idag bultar för den egentliga NY klubben. Där pryddes hela folkhavet med lagets färger. Ska även sägas att klubben jag inriktar mig på till en början också är en klubb som ligger mig varmt om hjärtat.

Visst inser jag att nordamerikansk hockey inte är samma sak som svensk hockey. Men något som är gemensamt är att svensken som går på hockey har en ungefär lika tjock plånbok som nordamerikanen som går på hockey. Där finns i min mening en marknad. Den är absolut inte lika stor vare sig kvantitativt eller omsättningsmässigt som den i Nordamerika, men den är sett till /capita lika kraftig. Det är viktigt att poängtera.

Sen är ju svensken absolut inte lika intresserad och öppen som amerikanen rent generellt för saker. Det kan jag efter självstudier konstatera. Har räknat pessimistiskt på att var 150e person köper en tröja per match, det skulle resultera i att jag säljer slut på min inledande produktion om 100 tröjor på cirkus 3 hemmamatcher.

Vill av olika skäl inte avslöja vilken klubb jag har som mål för denne inledande eventuella satsning. Hur som helst har de en snitt publik som är även i svenska mått förhållandevis liten.

Grejen är ju också den att klubben idag inte säljer sin aktuella matchtröja. Vilket jag alltså vill erbjuda dem, eller om jag på något sätt ska sköta försäljningen själv men då i samverkan med klubben. En tanke som jag har är att slå upp ett stånd vid varje hemmamatch. Måste alltså på vissa plan binda mig till klubben och deala där. Känns ju dock som om en svensk hockeyklubb mest skulle vara glad för att privata aktörer går in och satsar kring just deras verksamhet.

Har även kollat upp med lite olika fabrikörer och leverantörer i Kina. Har utifrån deras priser kommit fram till att en inledande serien om 100 tröjor tillverkade i Kina skulle resultera i en vinst om 90SEK/tröja. Även där pessimistiskt räknat, rundade snarare uppåt än nedåt.

Om den första serien säljer bra och ett bredare intresse finns är planen att slänga in en till order om 400 tröjor - vinsten landar då på ~240kr/tröja.

Försäljningspriset är 499kr, om man vill ha tryck (namn & nummer eller bara det ena) så beställer man det i ståndet och betalar en mindre summa för logistik (~30-50kr), försäljningspriset om 499kr samt ett tillägg för tryck om 100kr. Tröjan skickas sedan hem till kund. Så totalt ~650kr för tryck och hemskick.

Undra och ställ mig jobbiga frågor relaterade till projektet är ni snälla!
Om det finns någon som är hockeyintresserad likt mig kan ni ju ge er syn på saken också lite djupare.

Har säkert glömt något. Men som sagt, undra - jag fyller gärna i!
Tacksam för alla bidrag och svar, behöver ha lite att sysselsätta hjärnan med om dagarna nu, då jag sitter på en semester med frugan.
Senast redigerad av OKPOSO 2010-03-20 kl. 02:27.
Citera
2010-03-20, 01:43
Medlem
brajzillas avatar
anledningen till att folk inte har det är inte avsaknaden av tillgång utan det beror på att svenska hockeypubliken inte är lika grundlurad som den amerikanska.
Citera
2010-03-20, 02:39
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
anledningen till att folk inte har det är inte avsaknaden av tillgång utan det beror på att svenska hockeypubliken inte är lika grundlurad som den amerikanska.

Visst kan det vara så, därför har jag varit relativt pessimistiskt även om det säkert finns utrymme för än mer pessimism i mina uträkningar.

Men jag är förhållandevis säker på att kan man bara erbjuda det på rätt sätt, på match så tror jag mycket väl att man kan sälja en hel del. Erbjuda tröjor i barnstorlekar är något jag också funderat på för att bredda, dessutom tror jag dessa i grund och botten nästan skulle sälja bättre.

Ska ju även sägas att jag är fullt medveten om att det inte är en evighetsmarknad jag eventuellt ska bege mig in i. Därav de rätt blyga kvantiteterna i serierna.

Hur menar du med grundlurad? Vad jag har att erfara är stämningen grymt mycket bättre i ett "klädsligt" homogent folkhav. Men återigen, nordamerikansk hockey är inte samma sak som svensk hockey. Men samtidigt förstår jag inte alls varför den inte skulle kunna vara. Hockeyintresse finns.

http://www.youtube.com/watch?v=GCCmlqvfP4c

Hur mycket har man inte dragit in på alla dessa tröjor? Men som sagt, ogillar att jämföra såhär rakt av. Men min grundidé är att det här lika gärna skulle kunna vara Sverige om bara ambitionen fanns.

EDIT: Vilket leder mig till att jag är ruskigt intresserad av att jobba med marknadsföring inom svensk sport i framtiden..
Senast redigerad av OKPOSO 2010-03-20 kl. 02:41.
Citera
2010-03-20, 07:35
Medlem
du tycker inte att 500:- för en tröja som egentligen är värdelös som klädesplagg är lite dyrt? Jag skulle tro att smärtgränsen ligger vid typ 300:- för de flesta.
Citera
2010-03-20, 09:21
Medlem
unsungs avatar
Jag tror tyvärr att din idé blir svår att genomföra.
Dom leverantörer som idag levererar lagens matchtröjor kommer inte tillåta att kopior säljs överhuvud taget.
Citera
2010-03-20, 12:37
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
du tycker inte att 500:- för en tröja som egentligen är värdelös som klädesplagg är lite dyrt? Jag skulle tro att smärtgränsen ligger vid typ 300:- för de flesta.

Visst är priset något man skulle kunna diskutera, men då måste samtidigt produktionspriset ner på min första serie för att det ska bli lönsamt. Vilket det säkert kanske finns utrymme för, då jag som tidigare sagts var relativt pessimistisk.
Eventuella barntröjor tex skulle säkert kunna landa på 300kr då dessa inte behöver lika mycket tyg eller arbetstimmar. Har räknat på att en vuxen tröja tar 3m tyg, säg då att en barn tröja behöver 2m. 1m = ~25kr.

Men priset är inte så farligt om man sätter andra klubbars priser i paritet, vanligtvis ligger det runt 500kr. Så det känns inte så farligt. Men det är nog enbart för att jag pungat ut med 3500kr för en tröja som använts av Mike Bossy, det värsta var i och för sig att jag fick betala 1000kr i dörren för något jag inte vet, tror det var tull.
Så jag är biased på den punkten.

Men nu när jag tänkt lite på saken, ska kalkylera lite utifrån ett pris om 400kr..
Tack!
Citera
2010-03-20, 12:44
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag tror tyvärr att din idé blir svår att genomföra.
Dom leverantörer som idag levererar lagens matchtröjor kommer inte tillåta att kopior säljs överhuvud taget.

Där säger du något av betydande tyngd. Här brister min research också ska sägas.

Har många funderingar kring lagens klubbmärke också. Hur funkar det? Hur är loggorna skyddade? Om jag bara är en mellanhand och säljer tröjorna till dem är det väl lugnt? Men om jag säljer tröjorna själv så måste jag på något plan träffat en överenskommelse med klubben i fråga, right?

Reebok (RBK-hockey) är världens största leverantör av hockeytröjor och förser bland annat Elitserien och NHL med tröjor. Men, jag är inte helt hundra på att det lag jag har i åtanke blir försedda med tröjor från dem. Men om så skulle vara fallet är det ju ingen höjdare, vilket du har helt rätt i.
Citera
2010-03-20, 12:52
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Där säger du något av betydande tyngd. Här brister min research också ska sägas.

Har många funderingar kring lagens klubbmärke också. Hur funkar det? Hur är loggorna skyddade? Om jag bara är en mellanhand och säljer tröjorna till dem är det väl lugnt? Men om jag säljer tröjorna själv så måste jag på något plan träffat en överenskommelse med klubben i fråga, right?

Reebok (RBK-hockey) är världens största leverantör av hockeytröjor och förser bland annat Elitserien och NHL med tröjor. Men, jag är inte helt hundra på att det lag jag har i åtanke blir försedda med tröjor från dem. Men om så skulle vara fallet är det ju ingen höjdare, vilket du har helt rätt i.

Alla klubbmärken är skyddade och en överenskommelse med klubben kan nog bli svår att träffa då dom "sitter i knät" på leverantören som levererar matchställ.

Dom två största aktörerna på den svenska marknaden är Bauer som är en del av Nike och Rbk (Reebok) som ägs av Adidas, jag har mycket svårt att tro att dessa skulle ställa upp på din affärsidé.

När det gäller andra supporterprodukter så har varje förening avtal med en leverantör för exempelvis halsdukar, muggar, mössor, musmattor m.m m.m så även där blir det i det närmaste omöjligt att göra affärer.

Parallellen till USA är intressant, där borta är det i det närmaste omöjligt att hitta kopior eller billiga alternativ till dom officiella supporterprodukterna, det har dom stora drakarna sett till.
Citera
2010-03-21, 12:45
Medlem
Som sagt problemet med din idé är att klubbarna säljer sina egna produkter, nästan alla klubbar jag känner till har ju egna shopar där man säljer tröjor och allt mellan himmel och jord.

Jag har själv varit inne och kikat på denna marknaden...men jag fixar det inte därmed inte sagt att inte du gör det då du säkert har mer kontakter än mig...det jag skulle vilja kika på mer om jag var du vore utrustning kanske...?
Citera
2010-03-21, 13:25
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Som sagt problemet med din idé är att klubbarna säljer sina egna produkter, nästan alla klubbar jag känner till har ju egna shopar där man säljer tröjor och allt mellan himmel och jord.

Jag har själv varit inne och kikat på denna marknaden...men jag fixar det inte därmed inte sagt att inte du gör det då du säkert har mer kontakter än mig...det jag skulle vilja kika på mer om jag var du vore utrustning kanske...?

Grejen är ju den att klubben inte säljer sin aktuella matchtröja som det är i dags läget. Har dock ingen aning hur det ser ut framöver eller om de redan försökt och skitit it pga dåligt intresse.
Vad dem säljer är däremot en retro tröja från klubbens storhetstid inom svensk hockey - sen självklart halsdukar, mössor osv.
Citera
2010-03-21, 13:44
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Alla klubbmärken är skyddade och en överenskommelse med klubben kan nog bli svår att träffa då dom "sitter i knät" på leverantören som levererar matchställ.

Dom två största aktörerna på den svenska marknaden är Bauer som är en del av Nike och Rbk (Reebok) som ägs av Adidas, jag har mycket svårt att tro att dessa skulle ställa upp på din affärsidé.

Det har du ju naturligtvis helt rätt i. Men kan tänka mig att beroende på vilken leverantör som laget har så kan det skifta i alla fall en del. Sen är jag inte alls säker på vilken leverantör laget har.

Kan säga att laget ligger i Allsvenskan. Så det är inte svensk hockeys finrum - men det hjälper väl föga.

Om jag förstått det rätt så skriver alltså varje lag enskilda avtal i Sverige och Elitserien säkerligen även Allsvenskan. Där skiljer det sig från NA och NHL för där är det organisationen NHL som skriver ett avtal med en leverantör - i detta fall Rbk.

Undrar just vilket företag som förser KHL med tröjor f.ö?

Citat:
Parallellen till USA är intressant, där borta är det i det närmaste omöjligt att hitta kopior eller billiga alternativ till dom officiella supporterprodukterna, det har dom stora drakarna sett till.

Jovisst är det så, tyvärr.
Men det har istället lett till att andra leverantörer och aktörer har sökt sig till att göra t-shirts som i någon värld liknar en matchtröja.

http://shop.nhl.com/product/index.jsp?productId=3308794&cp=3176614&clickid=bod y_bestsell_img

Vilket leder mig till insikten att detta är ju någon form av möjlighet för mig att byta riktning till också? Loggan är i och för sig fortfarande där, och den kan ju eventuellt vara skyddad av det där "sitta i knäet" som du snacka om anar jag. Tåls att undersökas i alla fall!
Citera
2010-03-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Grejen är ju den att klubben inte säljer sin aktuella matchtröja som det är i dags läget. Har dock ingen aning hur det ser ut framöver eller om de redan försökt och skitit it pga dåligt intresse.
Vad dem säljer är däremot en retro tröja från klubbens storhetstid inom svensk hockey - sen självklart halsdukar, mössor osv.

Nu ska inte jag ta kamp om detta för jag är inte helt hundra, men nog går det att köpa aktuella tröjor i många lags shopar? i tex Jönköping har jag för mig att jag ser aktuella tröjor i publiken och även i staden där jag bor (allsvenskt lag) går det att köpa, dock är de inte i samma material kanske..

Är det så det ligger till att de säljs i annan tröjkvalité? vet inte om länken funkar men

http://hv71.sportsprofile.se/sites/sports/hv71/ dessa går ju iaf att köpa, vad är det du tänkt att sälja?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in