• 3
  • 4
2015-09-19, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokes
Jag har jobbat inom pilot yrket ca 20 år nu när jag började hade jag minsann inte bra betalt men nu efter alla dessa år så är jag nu en kapten på ett airbus A380 med en bra lön på ca 100k i månaden.

jag har verkligen offrat allt i detta yrket jag har ingen fru ingen sambo ingenting detta pågrund av att jag är borta större delen av året i ett flygplan nu vet jag att jag egentligen kanske skulle satsat på något annat yrke pågrund av att då jag kanske kunde haft familj vid detta laget jag säger inte att man inte ska bli pilot och det är ju jättekul och befriande men mycket stress och ansvar är det också. När jag började min karriär så hade jag det ju ganska enkelt pågrund av att jag var uppväxt i en familj med mycket pengar idag kostar det ju mellan 500k-1000k för att ta alla certifikat. Det svåraste med att bli pilot är egentligen att finansiera utbildningen och att få ett jobb efter det. Om du nu verkligen vill bli pilot så måste du tänka noga efter vad du väljer pågrund av att det valet du kommer göra kommer förändra ditt liv dramatiskt. sedan så har ju vi den här delen med pansionen det måste man hålla koll på så man lägger undan pengar för det om man jobbar utomlands är det jobbigt med pansionen om man nu väljer att leva livet och sedan när man är 65 har man i princip inga pengar alls såklart ska du ha det bra när du är utomlands men tänk också på hur den kommer att bli när u kommer hem igen till Sverige.

hoppas nu ni blir lite kloka av hur det är i detta yrket för det är väldigt påfrestande specielt under jobbet

Låter trist, men kan ju inte vara så för alla så jag antar att du inte har någon samba inte bara beror på yrket. Bara 100 k ändå för a380? låter lite.
Citera
2017-06-12, 10:41
Medlem
ulfsass avatar
Jag jobbar på SAS och jag har kompisar i Kina som tjänar ca 200k i månaden skattefritt. Några är i Emirates och de har drygt 100k skattefritt samt fri bostad samt skola till barnen.
Själv tjänar jag ca 98k och betalar sorgligt hög Svenska skatt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in