• 1
  • 2
2010-03-20, 12:02
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheppen
Jag vet att det finns många carbonara trådar. Men som jag tydligt skrev i mitt första inlägg så söker jag ett liknande recept på vad jag åt. Och det enda jag är riktigt säker på är att den hade varit i ugnen, bara ett svar (slabadan) har varit ett recept med ugn. Tack slabadan! Ni andra, lär er att läsa.

Mitt inlägg var inte riktat till dig utan till alla självutnämnda experter i de olika carbonaratrådarna - och jag vet att jag formulerade mig otydligt...

Tycker att en variant som körs i ugnen börjar likna en gratäng och blir då en annan slags rätt - du kan väl annars ringa/gå in på haket och fråga...
Citera
2010-03-20, 12:19
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Nu finns det iofs redan ett antal carbonaratrådar, men det är alltid lika tröttsamt att höra vad som är en "äkta" carbonara. Griskind bla bla pecorino bla bla... Ingen är säker på ursprunget och därför finns det inget som är mer rätt än annat (inom vissa gränser) och det finns oändliga varianter i Italien oxå.

Jag tycker inte att det här har urartat till någon tävling i autenticitet. Snarare är det väl ett ganska positivt exempel på att en enkel rätt som många av oss slänger ihop en vanlig vardag ändå kan varieras och göras god på flera sätt? Och visst - rätten kanske inte har någon gastronomiskt högstående historia, med äggpulver och bacon i bagaget - det kanske gör det lättare att experimentera. Jag gillar guanciale, och ahr jag tur att hitta det så vill jag äta det varje dag - och då har jag upptäckt att det är gott i carbonara. Det är skivad fänkål, färskriven muskot, pecorino också och det äter jag lika gärna.
Citera
2010-03-20, 18:50
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Det brukar ju sägas så. Jag skulle dock tro att de allra flesta restauranger faktiskt har grädde i sin carbonara, med några få undantag.

Jag brukar göra göra en gräddvariant på carbonara och gör då såhär.

Kokar pastan så den är nätt och jämnt klar. Steker samtidigt på bacon. Sedan blandar jag äggula (1 gula per portion ungefär, vitan ska bort!), grädde, salt, svartpeppar och finriven parmesan. Häller upp pastan i en form, häller över blandningen och strör över baconet. Gräddblandningen ska knappt nå upp till toppen av pastan, ungefär 2/3 delar. Sedan kör jag in det i ugnen cirka 10 minuter i cirka 175 grader. Ta ev. ut och rör om efter 5 minuter. Klart.

Men det där är ju en gratäng.
Citera
2010-03-20, 18:54
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Men det där är ju en gratäng.
Prova få du se. Så mycket gratäng blir det inte om man skippar bindemedel. Det blir krämigt ja, men du tillagar den inte ugnen, den får bara gå klar i ugnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in