Nu är det väl bäst man skriver med andakt och tungan rätt i mun, så inte moderatorn får hispan....
Nåväl, varför kör jag då Mac....?
Jo, lite av en slump nästan. Har ju kört Windows PC i många år, först stationära som byggdes antingen av affären eller sen av mig själv. Sen blev det kompletterat med ett par tre bärbara med. En bara för att kunna programmera styrsystemen på bilmotorer och de andra bara för mitt eget nöjes skull.
Jag hade under hela denna tid en polare som var tämligen Mac-frälst, men som även om han pockade på en Mac för mig ändå aldrig var av den där "rabiata" sorten man kan stöta på. Det var t ex han som lotsade mig till lämplig butik när jag väl skulle bli med dator första gången och det var då egentligen inte tal om nåt annat än en vanlig dator då.
Med tiden så blev jag närmast anti-Mac just för att man stötte på många Mac-frälsta som i samma andetag, ja varje andetag, spydde galla på allt vad Windows och PC hette och hyllade Mac som viktigare för mänskligheten än solen och vattnet. Det gjorde mig en smula spyfärdig på Mac.
Men, efter ett gäng år med vanliga datorer så hade ändå lite nyfikenhet på Mac väckts, kanske för att jag några år kört iTunes på Windows och verkligen gillade alla smarta möjligheter det hade och den enkelhet det kunde skötas med, samt snabbt och smidigt. Ja iTunes i sig kom ju av att jag köpte en iPod, vilken jag också gillade skarpt från dag ett.
Så, efter att ha övergett stationär dator och vara kört laptop så stod jag där med en duktigt vass 15,4" bärbar som låg i prisklassen ca 17 000 kr. Trevlig på många sätt ja, men med rätt kass batteritid och blev rätt varm så även om de var rätt tysta så kunde man nästan alltid höra fläktarna gå och känna en varm luftström från datorn även om man bara slösurfade lite.
Så kom förra året den nya MacBook Pro Unibody med inbyggt batteri som sades ha mycket bra batteritid. Började läsa in mig på den och började gilla den mer och mer p g a den slanka designen och bildliga kvalitetsintrycket och förstås specifikationerna i detta nätta lätta format. Hade råkat blivit med iPhone året före och även om det var en USA-köpt 2G med de begränsningar det innebar, så var det ändå en mycket imponerande manick. Detta hade ju gjort att man hade en smula mer förståelse redan då för att Apples produkter inte var totalt värdelösa som ofta påstås, utan riktigt riktig trevliga smarta och bra om än inte billigast.
Så, rätt var det var så hade jag råkat beställa en MBP 15,4" med näst största processorn m.m. vilken med hjälp av en kompis studentrabatt landade på ca 20 000 kr mot de ursprungliga ca 22 000 kr.
Dagen då jag fick hem denna dyra pjäs så tog det inte lång stund att inse att även om den kostade mig stadiga 20 000 kr och på inga vis är en budgetdator, så var den ändå mer prisvärd än den Windows laptop för 17 000 kr som jag då haft i ca 1 år och som när den var ny var i stort sett det kraftfullaste kan kunde köpa i klassen 15,4". Kraftigaste grafikkortet och det mesta av allt annat va bästa sort.
Men, om jag då jämförde de båda så blev det så här.
MBP hade dessa fördelar över min 17 000 kr dyra Windowslaptop...
ca 0,5 kg lättare
Mindre än hälften så tjock
Snabbare och modernare processor
Dubbelt så mycket RAM
Klart bättre grafikkort.
Dubbelt så stor hårddisk
Undersida helt slät utan en massa luftgaller
Mycket tystare
Mycket svalare
Bättre skärm med LED-belysning
Mycket bättre ljusstyrka på skärmen
Mycket större justeringsomfång på skärmens belysning
Justerbar bakgrundsbelyst tangentbord
Magnetkontakt för laddkabeln
Magnetlås för skärmen i stängt läge
Byggd helt i Aluminium.
Mycket stumt chassie med mycket hög finish och överlägsen kvalitetskänsla.
Riktigt glas på skärmen.
Revolutionerande och makalöst skör stor Touchpad i glas som klarar gester med flera fingrar, rent beroendeframkallande.
En totalt överlägsen batteritid som gör att man kan klara ända upp till ca 7 timmar surf mot max ca 2 tim 45 min med Windows-laptoppen, ja den klarade sig oftast bara 1 tim 50 min till 2 tim 30 min på ren surfing innan det bar slut på batteriet
OSX som är mycket trevligt även om det var ordentligt ovant i början vilket orsakade många svordomar innan man lärt sig och blivit mer van.
Dessa fördelar över MBP hade Windowslappen.
Högre upplösning på skärmen 1680x1050 mot 1400x900.
4 USB mot 2
Så, med detta i tankarna så kändes de 3000 mer som nu min MBP kostade, ändå väldigt prisvärt. Ja för de pengarna så fick jag ju en maskin som är totalt överlägsen W-laptoppen på nästan alla punkter. Så idag har jag nästan ett kärleksförhållande till min MBP även om det på den som på precis allt annat alltid finns några saker man inte riktigt gillar, eller kanske inte ännu riktigt förstått och börjat uppskatta.
Att det lär bli en MacBook Pro även nästa gång känns tämligen självklart.
Dr Tinnitus