2010-03-19, 07:29
Medlem
Jag fick i dagarna en påminnelse från CSN på 706 kronor. Personligen anser jag att om man betalat lite för tidigt så borde betalningen kunna räknas mot en framtida faktura istället för att bara ge god karma.

Under 2009 skulle jag betalat in ca 10500 kr(eg något mindre, kommer inte ihåg exakt) till CSN i ordinarie inbetalningar(inkl. räntor och adm avg) plus att jag skulle betala in ca 9252 kr för ett lån jag inte hade rätt att ta. Efter att ha betalat in enligt utskickade inbetanlningskort i januari(1615kr) och februari(1385kr) lade jag upp betalningar på 1000kr varje månad resten av året plus att jag gjorde extra inbetlningar på 4627 kr plus 4624 kr enligt ök med handläggare på CSN. Alla inbetalningar har skett i tid.

Jag fick i början av 2010 inbetalningskort från CSN och jag ska då i februari, maj, augusti och november betala 2706 kronor per tillfälle. Tänker då att om jag betalar 1000 kr per månad så blir det totalt mer än jag behöver betala in på året. Tänkte inte alls på att det till februari skulle betalas 706 kr mer än vad jag lagt upp i min periodicering och i mitten av mars dimper en påminnelse ner med inbetalning på 706 kr + påminnelseavgift 200 kronor.

Och här kommer det som jag anser borde innebära att jag ska slippa påminnelseavgiften. Under 2009 skulle jag betalat in 19751 kr(10500+4627+4624) men jag betalade 22251 kr(1615+1385+1000*10+4627+4624) alltså 2500 kronor mer än jag behövde, med sista inbetalning 26 december(1000 kr). Jag tycket denöverskjutande delen från 2009 borde kunna räknas mot de 706 kr som jag missade betala i februari 2010.

När jag ringde till CSN pratade jag med en kvinna som förstog precis hur jag kände och var så ledsen att de inte kunde göra något åt detta då de enligt lag måste skicka påminnelseavgift vid förseningar och sa att ifall den sista betalningen hade kommit in på rätt sida årsskiftet så hade jag istället betalt in nästan 300 kronor för mycket... Efter det knöt jag näven i fickan och tänkte att det är väl inte så mycket att göra. Känner dock nu att jag har ingen lust att sponsra CSN med kaffepengar och jag har totalt sett betalat in mer än jag behöver även om det var under fel år.

Hur är mina chanser att slippa påminnelseavgiften? Den ligger upplagd att betalas men går inte iväg förrän om några dagar.
Citera
2010-03-19, 08:10
Medlem
De där extra pengarna du betalade in drogs väl från ditt lån? Den frivilliga amorteringen år 2009 kan inte göras om till inbetalning år 2010. Det skulle innebära att du lånade nya pengar från CSN och det får bara studenter som sökt studielån göra.
Senast redigerad av stardeath 2010-03-19 kl. 08:26.
Citera
2010-03-19, 08:28
Medlem
Jag har av någon anledning fått för mig att förfallodatumen på inbetalningarna skulle kunna ses som någon form av milstolpar och att vid man vid dessa tidpunkter skulle betalt av en bestämd del men det verkar nu som att jag har lärt mig något till en kostnad av 200 kronor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in