Citat:
Ursprungligen postat av zhroomg
hmm i c. när uppträder de som salt/fribas? vilken av dessa käkade ja?
tänkte att de i framtiden ska bli en tatuering o vill va 100% säker på att ja inte väljer fel hehe, fast de kanske inte spelar nån roll?
tack tack, peace
Salter är jonbindningar, d.v.s. kristaller. Du märker lätt om det
kan röra sig om är salt, det syns liksom att det är kristaller, sålänge inte kristallerna är allt för små. Annars kan man testa om det är ett salt genom att hälla ned lite av substansen i destillerat vatten och sedan kolla om det leder ström, du vet; "kolla om lampan lyser". Leder det inte så är det antagligen inte salt, leder det så är det antagligen ett salt.
Fribasen är substansens urspungliga "läge", d.v.s. basläget, så som den är/var från början när den skapades. För att få reda på vilken form ett ämne befinner sig i vid sin basform vet jag inte, men man kan ju köra uteslutningsmetoden. Var ämnet inte ett salt (den i mitten), ja då måste det antagligen varit fribasen (den lägst ner till vänster).
Citat:
Ursprungligen postat av zhroomg
är vinklarna för övrigt rätt på ethylgruppen, pekar dom rätt eller ska det ritas nedåt?
sry att ja tjatar.
gonatt
Jag ritade dit dom på mofo, så vinklarna i strukturen lär inte vara korrekta! Vet inte ens om det spelar någon roll, men jag har för mig att det kan göra det.