2004-03-12, 14:34
Medlem
Halloj

En polare till mig ska köpa sin första bil och har bestämt sig för en SAAB (fantast). Helst ska det vara en SAAB 9000. Den bör kosta runt 15000:-.
Han är själv inte vidare bilkunnig och har frågat mig om tips (jag är ingen stjärna men vet hur de fungerar). Dock har jag noll koll på gamla SAABar.

1.Vad ska man tänka på? Ska man betala lite extra för något? Vilken modell, motor etc väljer man helst?
För att dra ett exempel på vad jag söker för tips kan jag säga såhär. "Jag ska köpa en 740 för 15000:-, för 12k får jag en fin 87a men väljer hellre att betala 16k för en fin 88a för att den är galvad".
Finns det någon såndär "måste"-årgång för den som inte är hemmafixare vad gäller SAAB?

2.Jag har tidigare hört att man ska akta sig för 2,3 litersmotorn för den krånglar tydligen lite mer. Jag vet atta alla SAAB-älskare ändå rekommenderar denna, men tänk på att polaren inte mekar någonting själv.

3.Han har också sagt att han eventuellt kan tänka sig en volvo 740. Är det, för 15000:-, bättre att köpa en Volvo? ÄR det så att de fina SAABarna kostar över 20.000:-?
Citera
2004-03-12, 15:30
Medlem
rabiess avatar
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/

Lägg en timme eller 2 på att söka och läsa på det dära forumet så bildar man sig snabbt en uppfattning om vad man ska tänka på...

Tänk däremot på att ett forum som det tar upp mycket fel! Det kan låta som att bilarna risar ihop dagligen men så är inte fallet... (Vore lite lustigt om alla skrev "Bilen har fungerat felfritt idag, inga problem!") =))
Citera
2004-03-12, 15:57
Medlem
kör iväg den till en kak test eller liknande, det kostar en 500 men du slipper överaskningana, kolla sen list priset sen kan man göra en bedömning
Citera
2004-03-13, 01:04
Medlem
För 15000k så får man en fin 9000Turbo 85-90 många av dom har mkt utrustning tex skinn, ACC, elspeglar/hissar mm. Om han kan tänka sig att vara utan turbo så bör han satsa på en bil från 1991 dom brukar gå loss på ca 15-20k fördelen med den årsmodellen är att dom inte har så mkt rost som tidigare modeller. Välj Saan 9000 ist för 740. 740 är en betydligt sämre bil rent körglädje mässigt samt att saaben känns betydligt modernare. visserligen är volvon något driftsäkrare men det väger inte upp mot Saabens fördelar enligt min åsikt.
Citera
2004-03-13, 14:57
Medlem
Tack för tipsen. Har kollat in länken och där kunde man hitta lite matnyttig information.

Så det är -91 som gäller för galvad kaross? Utan turbo kan han vara. Som jag skrev tidigare så ska bilen användas som bruksbil av en inte så motor/bil-kunnig person. Så krånglande turbo, utrustning etc klarar han sig utan. Körglädje är låg prioritet på.
Citera
2004-03-13, 15:12
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Betala inte mer bara för att det finns en massa elektronik. Det kommer att gå sönder förr eller senare.

Sen kan 2.3i motorerna rasa. Det är tydligen inte helt ovanligt. Jag har själv en sån från -91 och den är totalrenoverad för 15 000. Vet inte exakt vad som hänt, då det hände innan jag köpte den men har fått för mig att det är något med några balansaxlar? Jag är en novis på det området men det står något sånt på kvittot från reperationen.

Vad beträffar elektroniken så är inte det mycket som funkar som det ska längre.
AC:n har rasat och ABS, farthållare, fönsterhissar och C-lås funkar dåligt/ibland.

Hursomhelst är den skön att köra, stolarna är en av Saabs starka sidor. En nackdel är att den drar mycket bensin. Min automat ligger runt 1,1-1,2 blandad körning och runt 0,8 på långturer. Men det är ju en stor bil med 150 hästar under huven.

Sen är väl Saab 9000 sveriges mest stulna bil. Låsen är ett skämt. Ett hyfsat slitet lås går ofta att öppna med vilken sliten Saab-nyckel som helst.
Citera
2004-03-13, 15:51
Medlem
Franss avatar
2.3i och egentligen hela bilen är väl förbättrade lite varstans över tidspannet 90-93. Fa0ssan har en 93a med en 2.3i och motorn har aldrig strulat. Känner en kille som har en chiptrimmad turbo 2.3a från 88 som fortfarande går som ett skott. Saab 9000 är ingen strulig bil. Visst elektroniken har sina brister men i sin helhet är det en mkt fin bil.. Och den är ju snygg också.
Citera
2004-03-13, 17:00
Medlem
arneanka1s avatar
Om du inte vill ha en SAAB med lättrycks turbo så kan du ju köpa denna:
http://www2.blocket.se/view/2225757.htm?l=0&c=1&city=0
Citera
2004-03-13, 17:13
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneanka1
Om du inte vill ha en SAAB med lättrycks turbo så kan du ju köpa denna:
http://www2.blocket.se/view/2225757.htm?l=0&c=1&city=0

Det var väl precis vad den hade eller lättviktsturbo som han skrivit.
Citera
2004-03-14, 07:31
Medlem
Svavels avatar
Själv har jag en 9000 2.3t 'aero' -91a. Har gått 28.000mil+. Den har varit pedantskött i många många år och de mesta funkar bra. AC'n fungerar dock inte (har inte brytt mej om att provtrycka den heller). Fick dock byta abs-pumpen (finns ingen bromsservo då pumpen ersätter den). Vad som är problemet med 2.3liters motorn är balansaxelkedjan. Den är mkt klen o är ofta den som smäller, det resulterar i att den kan flyga upp o låsa hela kamkedjan o de är ju inte så sköjj... Mina drev till balansaxelkedjan va helt skrot så de var nog bara en tidsfråga innan något gett sej där. Jag plockade bort den kedjan o kör utan. Detta problem rör nog mest dom överladdade 2.3liters motorerna. Dom brukar t.o.m rekommendera att man tar bort den kedjan om man ska trimma, även om den inte är defekt. Klarar sej utan balansaxlarna då skillnaden inte är märkbar.

//Svavel
Citera
2004-03-14, 20:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavel
Klarar sej utan balansaxlarna då skillnaden inte är märkbar.

//Svavel

Balansaxlarna hjälper nog bara mest när man kör på tomgång.. Så vid normal körning märker man nog inget alls..
Citera
2004-03-16, 14:10
Medlem
Du kan även kolla på http://www.saab9000.se/
Finns mycket info där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto