Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Jag vet personligen inget om detta företag men det skrivs en del felaktigheter här.
Vilka är felaktigheterna?
Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Det är STOR skillnad på de brandsläckare man köper på Jula, IKEA, av diverse försäkringsbolag och liknande och de brandsläckare som brandkåren använder.
Nje, det kan jag inte direkt hålla med om. Försäkringsbolagen brukar ha bra prylar när det gäller brandskyddsutrustning. Räddningstjänsten använder för övrigt väldigt lite brandsläckare när de arbetar operativt. Visst har de bra släckare men de skiljer sig knappast nämnvärt från de släckare du köper av försäkringsbolag eller andra mer seriösa aktörer.
Vill man få en snabb uppfattning om hur bra en släckare är tittar man på effektivitetsklassen. För en pulver 6 kg ska denna, enligt mitt tycke i alla fall, vara minst 43A233BC, men det finns ända upp till 55A233BC. Vill man veta mer om vad siffrorna betyder kan man besöka
msb:s hemsida. Ytterligare en aspekt är ventilens utformning. Ska man använda släckaren utomhus, i båten eller i mer utsatta miljöer ska denna vara av rostfri typ. Släckaren ska givetvis vara CE-märkt. Det finns idag pulversläckare med klassen 55A233BC och kvantiteten 6 kg för omkring 600 kr.
De billigare varianterna man köper av t.ex. IKEA eller Jula har i regel inte samma höga effektivitetsklass samt inte helt rostfri ventil och saknar dessutom sprängbleck. Detta gör att de blir billigare, men för hemmabruk om man tar branden i initialskedet duger de alldeles utmärkt. För en fullt utvecklad rumsbrand eller annan större brand blir skillnaden dock markant om man väljer en dyrare släckare med högre klassning. Jag har provat mängder med släckare själv och vet detta av erfarenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Bara för att släckaren är godkänd betyder inte att den är lika bra. De billiga släckare man köper har en livstid på 4-5 år, sen bör man kassera dom då effektiviteten har minskat rejält. De kan fortfarande fungera men man chansar.
Det kan säkert vara så i vissa fall eller med vissa tillverkare, men att det är så rent generellt skulle jag gärna vilja ha belägg på. Välj då istället en släckare som är några hundralappar dyrare med en högre klass. Du behöver inte lägga 3000 kr för att komma undan detta problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Köper man en av bättre kvalitet så kostar de runt 3000:-, Då garanteras det att de funkar i tio år.
Denna information har jag fått av en f.d brandman som besöker mitt jobb en gång i halvåret och kontrollerar brandsäkerheten. Han borde veta.
Han är säkert jätteduktig och kompetent men det är generellt ingen merit att man varit brandman i de här fallen då dessa använder ytterst lite släckare i tjänsten.
Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Det enda positiva han hade att säga om de billiga släckarna är att det ju är bättre än att inte ha nånting alls. Men lite falsk säkerhet är det i det.
Det absolut viktigaste är att folk överhuvudtaget har ett brandskyddstänk när de lämnar jobbet och kommer hem - många saknar fortfarande en fungerande brandvarnare och det finns en anlening till att dödsbränderna nästan enbart förekommer i hemmiljö. Skojare som nämns i trådstarten gör tyvärr att folk skräms iväg från brandsläckare och allt vad brandskydd heter. Detta är ett stort problem. Du kommer aldrig få en privatperson självmant, utan att lura in denne i fula avtal, att betala tusentals kronor för, i mångas ögon, något så simpelt som en brandsläckare.