2010-03-18, 07:42
Medlem
Hej alla

Jag går för tillfället på viktväktarna och trivs bra med det. Har gått ner 11 kg sen nyår och har väl ca 6 kg kvar. Huvuddelen av min minskning är helt klart i fett, bara en bråkdel är "annat".

Har tänkt på en sak när det gäller viktväktarna som jag har funderat på. De veckor jag varit stenhård hela veckan går jag ner ett visst anta kilon, precis som vv utlovar men nu till kuggfrågan...

De veckor jag har gått från att vara stikt tex på lördagen och spolat i mit öl + onyttig mat går jag ner minst lika mkt eller mer! Hur kan det komma sig tror ni? är det för man omedvetet blir striktare nästkommande dagar för att på så sätt kompensera (men väldigt strikt kost och mkt träning) eller kan det vara så att man chockar kroppen på nåt sätt med ett massivt kaloriintag att den ökar förbränningen på nåt sätt?? Dvs när man inte chockar kroppen vänjer den sig vid ett kaloriintag och anpassar förbränningen därefter...jag vet inte men detta var en fundering som dök upp i huvudet.

Hoppas min fundering är tämligen klar och tydlig...

Tack på förhand
Torock
Citera
2010-03-18, 07:52
Medlem
Lär dig lite om kalorier och hur många din kropp behöver varje dag.

Det är svårt att förklara med så få ord, men om du är intresserad av detta så kan du söka svaret i forumet på din fråga. Svaret är kalorier och ditt kaloribehov.
Citera
2010-03-18, 08:39
Medlem
bobbo.ks avatar
Enklaste matten i hela värden.
Om din kropp gör av med 2000cal/dag. Drar man i sig mer än det går man upp i vikt, får man i sig mindre än det går man ner i vikt. Svårare än så är det inte.

Tappade själv 13Kg på 4 veckor genom att använda endast Nutrilett (som kan köpas överallt). Då har man ett dags intag på 666cal/dag.
Citera
2010-03-18, 15:44
Medlem
Tänkte mest att man kunde påverka kroppens förbränning på något sätt...att man måste ligga på kaloriunderskott vet jag.

men tänk ett extremfall...på 7 dagar ska man få i sig 7 x 2000 kalorier = 14 000. Man äter 500 kalorier per dag i 6 dagar och 11 000 kalorier dag 7 för totalt 14 000 kalorier. Kommer man bara behålla vikten då eller går man fortfarande ner? vet att exemplet är jätteextremt men teoretiskt tänkte jag
Citera
2010-03-19, 09:10
Medlem
bobbo.ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torock
Tänkte mest att man kunde påverka kroppens förbränning på något sätt...att man måste ligga på kaloriunderskott vet jag.

men tänk ett extremfall...på 7 dagar ska man få i sig 7 x 2000 kalorier = 14 000. Man äter 500 kalorier per dag i 6 dagar och 11 000 kalorier dag 7 för totalt 14 000 kalorier. Kommer man bara behålla vikten då eller går man fortfarande ner? vet att exemplet är jätteextremt men teoretiskt tänkte jag

Extremfall va de
Nä skämt å sido tror jag att du fortfarande tappar kg på det sättet... kroppen kan ju bara få i sig visst antal kalorier per dag... Vet inte vad gränsen för det går... säker olika för alla.

Dock är detta en teori som jag inte skulle rekomendera
Egentligen finns bara en vettig sak för att gå ner i vikt... (nutrilett och andra viktminsningsalternativ är ju bara temporära)... Minska kalorierna/kolhydraterna... mao. ät sunt och rör dig.

Bara genom att ta bort all sötdricka (Läsk / saft etc.) ersätt mot Ramlösa/Loka och ta 2 potatisar istället för 5 till köttbiten gör stor skillnad.

Inföskaffa dig en Sodastream... den bästa investeringen jag gjort på länge

Det är det absolut bästa tipset jag kan ge...
Citera
2010-03-19, 12:45
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torock

Nej man kommer att hålla vikten på det. Vikten under veckan kommer att variera men man kommer varken att gå upp eller ner i vikt på en längre period om man äter så. Dock så lär man må skit
Citera
2010-03-19, 12:50
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbo.k
Extremfall va de
Nä skämt å sido tror jag att du fortfarande tappar kg på det sättet... kroppen kan ju bara få i sig visst antal kalorier per dag... Vet inte vad gränsen för det går... säker olika för alla.

Dock är detta en teori som jag inte skulle rekomendera
Egentligen finns bara en vettig sak för att gå ner i vikt... (nutrilett och andra viktminsningsalternativ är ju bara temporära)... Minska kalorierna/kolhydraterna... mao. ät sunt och rör dig.

Bara genom att ta bort all sötdricka (Läsk / saft etc.) ersätt mot Ramlösa/Loka och ta 2 potatisar istället för 5 till köttbiten gör stor skillnad.

Inföskaffa dig en Sodastream... den bästa investeringen jag gjort på länge

Det är det absolut bästa tipset jag kan ge...

Nej du står still i vikt om det är 2000kcal som är din kcalbalans.

Enda sättet att gå ner i vikt är ett kcalunderskott, du kan således inte utesluta kolhydrater och äta mängder med fett & protein och samtidigt gå ner i fettvikt.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in