2010-03-17, 22:38
Medlem
Hej, undrar vad ni rekommenderar mig att göra med de pengar som mina föräldrar har sparat åt mig tills jag var 18. Har låtit dom ligga i ett år, men känns som att det är dags att investera med dem. Kan säga att det rör sig om runt 30 000.

Jag menar, det är mina pengar nu och så länge jag inte trycker in allt i Malka Oil så borde de hålla sig lugna....?

Hur gör/gjorde ni?
Citera
2010-03-17, 22:42
Medlem
Verdess avatar
Ska du plugga vidare på högskolan så är det ju bra att ha till möbler och sånt
Citera
2010-03-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Ska du plugga vidare på högskolan så är det ju bra att ha till möbler och sånt
OK, bor hemma om jag kommer in på val 1-3. Men det skulle ju bara vara att sälja av mitt innehav om det skulle vara aktuellt.
Citera
2010-03-17, 23:16
Medlem
toydolls avatar
Jag skulle visserligen ha svårt att klara av det, men i teorin så skulle jag sparat pengarna.
Om du bor hemma nu så är det perfekt att ha när du hittar någonstans att bo, antingen till att hjälpa betala bostaden eller till möbler, tallrikar m.m. (tro mig, det kostar).

Har du körkort? Om du inte har det och funderar på att skaffa är det ett självklart val. Har u körkort men ingen bil så är kanske en bil något att ha?

Köpa en enkel resa till något land och leva där ett tag, kanske till och med hitta arbete så du kan överleva utomlands väldigt länge.

Eller så köper du upp det på "skräp" som en ny TV/stereo, alkohol/droger m.m.
Citera
2010-03-18, 22:44
Medlem
Jag har drygt 50k nu i likvida medel (ca 25k i fonder) och är 18. Hade lite mer innan jul men tog körkort, 7k, köpte 50" plasma 7,5k. Förra året gav jag bort 3-4k till brorsan. Det är främst pengar jag fått av föräldrarna då och då, jobbat in några tusen, födelsedags - julklappspengar m.m. Är 18.
Ska spara ihop 70-100k nu när jag ska jobba ett år efter studenten. Förmodligen söker jag vidare till ht 2011, eller tar ett år och reser. Som student är det skönt att ha en buffert.
Har du någon kul idé som t.ex. resa, ta flygcertifikat, eller vad som helst, så gör det. Det går alltid skaffa nya pengar, ha roligt när du är ung. Men se till att ha några tusen kvar så du inte behöver gå på fattiggräns för oförutsedda händelser när du flyttar.
Tänk inte "vad ska jag göra av dem", använd dem till något du är intresserad av och kan ha roligt för, i andra hand, var tråkig och spara hela skiten till dina studier.
Citera
2010-03-19, 07:47
Medlem
Rubinens avatar
Jag tycker att du gör rätt i att investera i aktier! Jag var i precis samma situation när jag var 18 och jag lovar dig att jag inte har ångrat mitt val en enda sekund!
Senast redigerad av Rubinen 2010-03-19 kl. 07:57.
Citera
2010-03-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubinen
Jag tycker att du gör rätt i att investera i aktier! Jag var i precis samma situation när jag var 18 och jag lovar dig att jag inte har ångrat mitt val en enda sekund!
Hur har avkastningen varit och hur mycket tillgångar har du i aktier nu?
Citera
2010-03-22, 23:35
Medlem
cammlis avatar
tar körkort kanske, det är dyrt som fan att ta körkort idag,
Citera
2010-03-23, 07:29
Medlem
belowyous avatar
skaffa en kapitalförsäkring o köp aktier/fonder.
African Oil Ftw!
Citera
2010-03-23, 21:29
Medlem
qpXs avatar
spekulera med pengarna ! om du är god för 30k totalt så spekulera med dom varenda krona !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in