• 2
  • 3
2010-03-24, 21:17
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polk
skulle skriva i nånting efter ett tag på inst.men vet inte vad??
Det där hjälpte ju jättemycket.
Citera
2010-03-26, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Det där hjälpte ju jättemycket.
Ja det va väl ingen förklaring på mitt problem utan mer en beklagan eftersom jag va rätt less...

Men tänkte nu försöka igen från början med Ubuntu..Först o främst, vilken programvara ska jag installera om jag vill ha en fildelningsserver inom mitt eget nätverk?
Citera
2010-03-26, 08:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ja det va väl ingen förklaring på mitt problem utan mer en beklagan eftersom jag va rätt less...

Men tänkte nu försöka igen från början med Ubuntu..Först o främst, vilken programvara ska jag installera om jag vill ha en fildelningsserver inom mitt eget nätverk?

fildelning som torrent: rtorrent
fildelning som dela filer bland flera egna datorer, varav minst 1 är windows: samba är ett måste. Faktiskt, samba är till för att emulera/simulera/blablaera nätverk som windows gillar. (vet inte hur det fungerar, men du måste ha det )
Citera
2010-03-26, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
fildelning som torrent: rtorrent
fildelning som dela filer bland flera egna datorer, varav minst 1 är windows: samba är ett måste. Faktiskt, samba är till för att emulera/simulera/blablaera nätverk som windows gillar. (vet inte hur det fungerar, men du måste ha det )
ska fildela till mina egna datorer inom mitt eget nätverk inte utåt...så det e samba jag ska klicka i och fortsätta med inst. om jag fattar dej rätt?

edit: ja det är till två windows datorer en med win7 och en med XP
Citera
2010-03-26, 11:59
Medlem
Ondves avatar
Det är korrekt att du behöver samba för att dela filer och mappar i nätverk med windows-datorer. Finns guider på nätet hur man ställer in allt. Har för mej att det var lite pyssel när jag testade det, men det funkade bra till slut.
Citera
2010-03-26, 12:17
Medlem
nu har jag kommit till anv.namn@compacserver: +nåra konstiga tecken,va gör man här?
Citera
2010-03-26, 13:22
Medlem
Ondves avatar
Är det Ubuntu server 9.10 du installerat eller vad är det för något?

Du verkar vara klar med installationen då iaf, så det är väl bara börja installera och konfigurera den programvara du behöver på servern.

De konstiga tecknen får det att låta som du är i terminalen, där du skriver in kommandon.
kolla denna ifall det är Ubuntu server 9.10 som du installerat :
https://help.ubuntu.com/9.10/serverguide/C/index.html
Citera
2010-03-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Är det Ubuntu server 9.10 du installerat eller vad är det för något?

Du verkar vara klar med installationen då iaf, så det är väl bara börja installera och konfigurera den programvara du behöver på servern.

De konstiga tecknen får det att låta som du är i terminalen, där du skriver in kommandon.
kolla denna ifall det är Ubuntu server 9.10 som du installerat :
https://help.ubuntu.com/9.10/serverguide/C/index.html
japp det är 9.10
jag vet inte om det är klart,jag tog ut skivan,starta om,loggade in och sen kommer det upp som jag skrev ovan. det står oxå att det finns uppdateringar att hämta..
Citera
2010-03-26, 13:50
Medlem
Ondves avatar
Citat:
japp det är 9.10
jag vet inte om det är klart,jag tog ut skivan,starta om,loggade in och sen kommer det upp som jag skrev ovan. det står oxå att det finns uppdateringar att hämta..

Ok men då är det nog klart.
Liten introduktion för att hämta uppdateringar:
skriv följande:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Dessa står med i det jag länkade nyss. Rekommenderar verkligen att du läser den, samt googla rätt på någon sida som lär ut grunderna i linux, då det är bra att kunna, speciellt om man inte ska köra grafiskt.
Citera
2010-03-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Ok men då är det nog klart.
Liten introduktion för att hämta uppdateringar:
skriv följande:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Dessa står med i det jag länkade nyss. Rekommenderar verkligen att du läser den, samt googla rätt på någon sida som lär ut grunderna i linux, då det är bra att kunna, speciellt om man inte ska köra grafiskt.
Jag hade nog tänkt att köra grafiskt om du då menar att det ska se ut som ett "vanligt" OS,vilket jag antar att det blir lättare för en extrem linuxoskuld som mej.
Behöver man något särskilt prog för att det ska bli grafiskt...

ja jag ska läsa din länk,det behövs nog..
Citera
2010-04-02, 02:34
Medlem
echel0ns avatar
Citat:
Jag hade nog tänkt att köra grafiskt om du då menar att det ska se ut som ett "vanligt" OS,vilket jag antar att det blir lättare för en extrem linuxoskuld som mej.
Behöver man något särskilt prog för att det ska bli grafiskt...

ja jag ska läsa din länk,det behövs nog..
Min första kontakt med Linux utöver LiveCD's var genom en Debian-server som jag satte upp mest för att det gick. Det mesta av mitt Linux-användande görs genom enbart CLI (Command Line Interface, alltså utan GUI - Graphical User Interface), och det var så jag lärde mig. Det som är lite krångligt kan vara att få en översikt över det hela, vad ligger var och så vidare.
Upp med hakan, googla och lek lite med systemet! Förr eller senare lär du dig något
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in