Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-17, 21:29
Medlem
diedarlings avatar
jag skall ordna en middag, men mina närmsta tjejkompisar, och jag är verkligen sjukt oinspirerad när det kommer till menyn, eller rättare sagt jag har massa idéer men jag vet inte riktigt vad man skall tänka på när man komponerar en meny.

jag är ganska intresserad och helt okej på matlagning om jag får säga det själv.

tacksam för hjälp
Citera
2010-03-17, 21:37
Medlem
potatisgratäng och något gott kött till är alltid gott och ganska enkelt att laga någon god sallad och sås till så har man en simpel men god måltid
Citera
2010-03-17, 21:45
Medlem
whus avatar
sikta in dig på en nationalitet och kör på det spåret så avgränsar du en del recept, brukar jag göra.
Citera
2010-03-17, 21:46
Medlem
Skall det vara en hel meny eller bara en rätt?
Citera
2010-03-17, 21:54
Medlem
apanola IIs avatar
Lasagne, god sallad, baguette och en gott rödvin tex en smaskig ripasso.
Citera
2010-03-17, 21:56
Medlem
hejaklacksledares avatar
Beef wellington. Hyffsat svårt om man vill få den bra.
Lövbiffsrullad. Lätt.
Baconlindad fläskfilé. Lätt
Kycklingfilé fylld med pesto och/eller soltorkade tomater. Lätt

Någon potatis till, potatisgratäng är lätt och jävligt gott.

Till efterrätt: brylepudding alt. vispad grädde + drottningssylt och korssade digestivekex. Eller en bag in box.
Citera
2010-03-17, 21:59
Medlem
whus avatar
jaha, det var en svennemeny som skulle tillagas, då ber jag att få kasta in handduken
Citera
2010-03-17, 22:21
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whu
sikta in dig på en nationalitet och kör på det spåret så avgränsar du en del recept, brukar jag göra.
Tycker jag med är det bästa, brukar inte heller vara svårt, men oftast kul, att hitta någon meny när man väl valt nationalitet

Citat:
Ursprungligen postat av whu
jaha, det var en svennemeny som skulle tillagas, då ber jag att få kasta in handduken
Nu har vi ju inte hört något från TS utan bara blitt att dem förslagen kommit
Citera
2010-03-17, 22:34
Medlem
diedarlings avatar
Tack för era förslag!

jag har vart rätt inne på att köra en nationalitetsgrej, då jag är rätt sugen på att köra sushi till förrätt, verkar kul att göra själv. SÅ, vad har man för huvud & efterrätt om man kör sushi som förrätt?

Annars har jag vart inne på någon form utav meze, men jag hittade inte så många rätter som föll mig i smaken.

Jag är alltså ute efter:

3 rätter.
undvika den klassiska "potatisgratäng och kött/kycklingfilé"-grejen.
medel i svårighetsgrad
skall funka att laga till 6-8 personer, men ändå hinna vara en god värdinna under kvällen.
Citera
2010-03-17, 22:37
Medlem
diedarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II

ponera att detta skulle vara huvudrätten, men hembakat bröd, vad skulle funka som för & efterrätt?

Tiramisu?

Jag är kickass bra på kladdkaka som är något utöver det vanliga, samt citronpaj med maräng, skall jag köra säkra kort eller gambla?
Citera
2010-03-18, 09:35
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diedarling
Tack för era förslag!

jag har vart rätt inne på att köra en nationalitetsgrej, då jag är rätt sugen på att köra sushi till förrätt, verkar kul att göra själv. SÅ, vad har man för huvud & efterrätt om man kör sushi som förrätt?

Citat:
Jag är kickass bra på kladdkaka som är något utöver det vanliga, samt citronpaj med maräng, skall jag köra säkra kort eller gambla?
Du hade kanske kunnat köra på något typ av fisktema, sushi till förrätt och sedan någon god fiskrätt som huvudrätt med lite asiatisk touch och avsluta med citronpaj, borde bli en helt igenom fräsch meny.

Alltid lite iffy att gambla, regeln brukar väll vara att man inte ska bjuda på något man inte lagat tidigare.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II

ponera att detta skulle vara huvudrätten, men hembakat bröd, vad skulle funka som för & efterrätt?

Tiramisu?
Jag hade nog satsat på någon semifreddo.
Citera
2010-03-18, 10:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Tack för era förslag!

Shabu shabu är en kul och enkel huvudrätt efter sushi - det kräver dock att du har tillgång till en lös platta eller en brännare. Silverkocken har ett bra försvenskat recept: http://silverkocken.blogspot.com/2010/01/shabu-shabu.html

Jag skulle föreslå att du lägger till en(minst) extra förrätt innan sushin - en asiatisk middag med bara tre rätter känns väldigt torftigt. Det skulle t ex kunna vara några grillade (ugnen) kycklingspett eller en sallad på uppblött tång/sjögräs och sesamfrön.

Passande efterätt är frukt och/eller glass - gärna melon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in