2013-12-22, 01:26
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustaf
"Prinsessan" har fortfarande kvar sin tungpiercing. Vi har inte upptäckt några medicinska problem med det, än. Det är svårare att bedöma om det uppstått några sociala problem med anledning av piercingen, men det kan dock inte uteslutas.

Gjorde vi som föräldrar ändå rätt som förbjöd "prinsessan" att pierca tungan innan hon blev myndig? Ja, det gjorde vi.

Är "prinsessan" bitter på att hon fick vänta på att pierca sig? Nej, inte alls.

Har "prinsessan" ägnat sig till ytterligare kroppsbesmyckningar? Nej, inte alls. Kanske beroende på att hon studerar och apanaget från CSN inte riktigt räcker till sådana åtgärder.

Är vi världens bästa föräldrar för vår "prinsessa"? Ja, det är vi!

Är vår "prinsessa" världens bästa dotter för oss? Ja, det är hon!
utmärkt föräldraskap utfört. guldstjärna i kanten, osv..
men! jag tycker mig ana en viss förslappning i attityd och retorik från din sida, vilket tyder på en mer lättjesam inställning till den fortsatta tuktningen av denna förvirrade lekamen som du kallar prinsessa. jag känner mig nödgad att ställa ett par kontrollfrågor för att säkerhetsställa hennes fortsatta välbefinnande...

utförs en kroppsbesiktning av tunga, bröstvårtor och blygdläppar på en årsbasis, eller kör ni med någon form av oregelbundna kontroller för att kunna utesluta fusk?

känner du att ditt omdöme kan svikta något när du får julklappar i form av söta teckningar som hon gjorde på söndagsskolan, hemvirkade yllestrumpor, eller "världens bästa pappa"-mugg?

och slutligen.. hon studerar väl inte till "socionom" eller liknande hittepåyrke?
Citera
2014-01-02, 17:56
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pikazhy
Diggar att trots åldern på denna tråd fortsätter du uppdatera om hur din dotter lever med beslutet att pierca tungan och hur ni som föräldrar tagit det, haha! Rätt så roande läsning

Hahaha... Tack!

Vi tror dock, på allvar, att det går att lära sig nåt av detta. Vi har gjort det å någon annan förälder eller underårig kanske kan göra detsamma. Det var inte det som var den ursprungliga tanken med att starta tråden, det var istället att vi som föräldrar ville skaffa oss mer information om nåt som vi inte hade någon som helst aning om.

Oavsett vem som vem vinner argumentationen så är det just dialogen och respekten för den som är viktigast.
Citera
2015-07-13, 10:06
Medlem
CarlGustafs avatar
Kära Örebroare...
Jag vill bara lämna en kort uppdatering kring vår prinsessas tungpiercing eftersom det gått en tid sedan hon gjorde den. Minnesgoda läsare kommer ju ihåg att det varit många och tuffa diskussioner om att vi som föräldrar borde godkänna ingreppet innan prinsessan var myndig. Vi gjorde inte det och prinsessan piercade sig kort efter sin 18:e födelsedag.

Vad har då hänt. Det har inte uppstått några medicinska olägenheter av piercingen, inte av något slag. Några sociala besvär har sannolikt inte heller uppstått. Nu hör dock inte prinsessan till gruppen "Livets Ord-ish" utan rör sig bland upplysta, moderna, nyfikna och sociala människor.

Prinsessan är fortfarande en skötsam och smart tjej som fortsätter sin utbildning på universitetsnivå och i livets skola. Det kan tilläggas att det inte heller tillkommit någon ytterligare piercing eller någon tatuering överhuvudtaget.

Vår uppfattning är fortfarande att vi gjorde rätt, i alla delar! Å det gjorde vår prinsessa också!
Citera
2019-02-09, 12:16
Medlem
CarlGustafs avatar
Hej på er!
Ville bara berätta att allt är lugnt. "Prinsessan" är en stabil och på alla sätt socialt anpassad med många vänner. Hon arbetar, har bostad och partner. Sånt där som alla föräldrar gillar.

"Prinsessan" har kvar sin piercing men har inte skaffat någon ytterligare eller ens någon tatuering. Det har inte på något sett inneburit några som helst problem för henne, varken medicinskt eller socialt. Men som jag sagt tidigare så rör hon sig oftast bland moderna och upplysta människor.

Dessutom det viktigaste, vi har fortfarande en mycket god relation med vår dotter. En liten orsak till det är faktiskt vårt sätt att argumentera och diskutera med varandra, även om vi över tid inte alltid varit så himla pedagogiska och ibland låtit trötthet och bristande tålamod pröva oss.

Det som känns lite uppfriskande i allt detta är också att tråden har förhållandevis många visningar. Det kan ju också tyda på att fler kan ha haft nytta av vår "resa". Även om det bara handlar om en "liten jävla grej i tungan" i en värld som behöver mer kärlek och omtanke.
Citera
2019-03-21, 19:13
Medlem
Zöls avatar
Om du frågar dig själv varför du inte vill att hon piercar tungan, och du faktiskt har bra resonemang som kan backa upp din ståndpunkt, så borde det inte vara några problem att förklara för henne?

Förstår själv inte riktigt problemet om jag ska vara ärlig? Tungan syns ju inte ens.

Edit: Förlåt läste bara början av tråden
Citera
2019-03-21, 21:42
Medlem
Jävligt skön och "lättläst" tråd! Det glädjer mig att den bumpades!

Det var underbart att läsa tråden lite halvbäng och grymt kul att du uppdaterar oss år efter år!
Snart är det väl dags att skaffa egna barn och då, några år fram i tiden får säkert jag och min sambo ta itu med dylika dilemman. Då är trådar som denna väldigt bra.

Allt handlar om en bra uppfostran! Sen vad en bra uppfostran är kan man ju diskutera... Alla tycker vi olika.

Man känner oftast på sig vad som är rätt om man är en vettig människa. Jag tycker att ni hanterade situationen super.
Mycket handlar väl om vad för sorts person ungen är. Är det en ordentlig unge som sköter plugget och har ett bra umgänge så är varken en bra placerad piercing eller tatuering ett större problem enligt mitt tycke.

Tack för tråden!
Citera
2019-05-13, 09:34
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Vilka är era argument?

Mitt första:
*Det gör ont

Beklagar att du behövde uppleva smärta, jag skulle vilja påpeka det direkt motsatta.
Kanylen är vass och det gick snabbt!
Men det vet ju inte ungen förvisso

Ont. Argument? Du är hennes förälder, hon är omyndig, du bestämmer.
Citera
2020-11-29, 04:53
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...Dekadens...
Jävligt skön och "lättläst" tråd! Det glädjer mig att den bumpades!

Det var underbart att läsa tråden lite halvbäng och grymt kul att du uppdaterar oss år efter år!
Snart är det väl dags att skaffa egna barn och då, några år fram i tiden får säkert jag och min sambo ta itu med dylika dilemman. Då är trådar som denna väldigt bra.

Allt handlar om en bra uppfostran! Sen vad en bra uppfostran är kan man ju diskutera... Alla tycker vi olika.

Man känner oftast på sig vad som är rätt om man är en vettig människa. Jag tycker att ni hanterade situationen super.
Mycket handlar väl om vad för sorts person ungen är. Är det en ordentlig unge som sköter plugget och har ett bra umgänge så är varken en bra placerad piercing eller tatuering ett större problem enligt mitt tycke.

Tack för tråden!

Tack! (Å här hade jag tänkt en emoji med ett stort rött hjärta, men vet inte hur man gör)

FYI så har Prinsessan inte tillfogat sig några ytterligare kroppsbesmyckningar. Inte heller har några andra av kungabarnen piercat sig, trots att de allihopa sedan lång tid tillbaka varit myndiga. Tungpiercing är överhuvudtaget inte någon aktuell fråga i vår familj längre, men det kanske kommer barnbarn framöver...
Citera
2021-10-08, 08:26
Medlem
Mina föräldrar använde klassförakt för att få mig att också vara emot piercings och tatueringar. Mycket effektivt!
Citera
2026-06-03, 06:19
Medlem
CarlGustafs avatar
Kära vänner
Kan ni tänka er att det gått 15 år sedan "prinsessan" fyllde 18 år och blev myndig. Som bekant förlorade vi matchen och "prinsessan" piercade tungan mot vår önskan bara några dagar efter hennes myndighetsdag. Trots det har tråden kring detta varit lärorik, i de flesta fall. Om du står inför något liknande, som förälder eller ung tonåring, läs tråden. Den ger inte alla svar förstås, men kan kanske ge fler perspektiv än du anar.

Innan jag berättar vad som hänt ska jag bara nämna att jag i tråden framfört synpunkten att kvinnor inte borde bli myndiga förrän de fyllt 25 år. Jag har ändrat mig! Det är pojkar som inte borde bli myndiga förrän de fyllt 25 år. Dessutom borde de aldrig få rösträtt. Världen är full med galna män.

Nu kanske det var ett uttryck i affekt grundat på vad som pågår runt om i världen. Vi män behöver dock bli lite mer som kvinnor är generellt, inte så utåtagerande, mer eftertänksamma och smarta. Vi sätter därför vårt hopp till "Victoria" och hennes kvinnliga tronföljare.

Ingen skada är skedd, kan man sammanfatta vårt krig mot "prinsessans" tungpiercing. Framförallt har inga medicinska komplikationer tillstött. Vår underbara dotter är en socialt kompetent människa och är en förebild på sin arbetsplats.

Efter många års studier arbetar "prinsessan" nu som lärare på "Lundsberg" och är där mycket uppskattad av både kollegor men framförallt av hormonstinna tonårselever. Det har vi fått många bevis på. Vid en av mina "Eriksgator" har jag även besökt "Lundsberg" och med egna ögon sett hur testosteronstinna tonåringar blir som valpar när "prinsessan" höjer rösten en aning eller pekar lite med fingret för att tillrättavisa eller dirigera dem. Eleverna visar "prinsessan" en respekt som alla borde förtjäna. En respekt som uppkommit genom dialog och ett genuint intresse av få elever att växa som människor. Därutöver lite tokerier och generositet. Respekten har inte uppkommit genom maktspråk eller användandet av en "loose gun", förutom hotet från en vattenpistol.

Huruvida tungpiercing bidragit till framgångarna är oklart, förstås. Men den har inte varit ett hinder!

För "Carl Philip" och "Madeleine" har det också gått mycket bra för. De är upplysta och moderna människor som bidrar till att göra världen lite bättre, trots att de inte är tungpiercade! Således saknas det vetenskaplig belägg för vare sig det ena eller det andra.

Nåja.

Avslutningsvis kan man inte annat säga än att "Drottningen" och jag är världens bästa föräldrar för kungabarnen! Vi kan snart tryggt och förhoppningsfullt abdikera och lämna över "slottsförvaltningen" till dem.

Och egentligen?! Vad har en liten jävla sak i tungan för betydelse, när världen behöver mer kärlek och omtanke!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in