2011-04-29, 07:40
Medlem
Citat:
Men det är ju det jag menar, lagen är otillräcklig i det avseendet. Jag hade hellre sett att flickor blev myndiga vid 25
Det kanske är där problemet ligger. Ni behandlar henne som liten fast hon är vuxen och myndig. Börja behandla henne som vuxen så kommer hon att börja fatta vuxna beslut. Det är klart att hon gör revolt mot att bli behandlad som ett barn när hon är 18.
Citera
2011-05-07, 10:09
Medlem
CarlGustafs avatar
Alltså, det är ju faktiskt så att vi behandlar henne som vår 18-åriga dotter. Huruvida vi behandlar henne på ett sätt som inneburit att hon piercat tungan är väl tämligen oklart. Är man tonåring är man identitetssökande och nyfiken, det försöker vi acceptera och stödja.

Numera pratar hon mycket bättre och äter som vanligt. Silverkulan syns inte heller så mycket, gudskelov...
Citera
2011-05-11, 01:19
Medlem
qrounxqrounxs avatar
Hoppas hon har fått försmak och töjer öronen till minst 100mm!
Citera
2011-05-24, 09:09
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolololol
Har inte den här tråden levt lite väl länge nu?

Frågan om vår dotters tungpiercing började faktiskt för mer än 1 1/2 år sedan. Vi försökte hitta sakliga argument för att stoppa henne att göra en tungpiercing. Vi tog därför hjälp av FB:are, som också lämnade flera väldigt bra argument mot detta.

Ett av de bättre förslagen var att pappan själv skulle pierca tungan, för hur coolt är det att ha samma piercing som "pappsen"?. Frågan övervägdes också men föll på att det skulle göra ont och att det avvek väsentligt från de normer som gäller i de sammanhang vi vuxna lever i. Sedan fanns de belackare som sa att hon minsann skulle göra en tungpiercing när hon fyllde 18 år. Därutöver fanns det en hel del omogna kommentarer som tillkommer i samband med den anonymitet som FB erbjuder.

Nåja, som bekant misslyckades vi med att stoppa vår dotter från att tungpierca sig, "prinsessan" gjorde det bara några dagar efter det att hon fyllt 18 år. Vi lärde dock oss massor av saker och hade något ytterligare gemensamt med vår dotter, även om vi hade motsatta uppfattningar i saken. Vi har visat vår dotter att vi bryr oss om henne, att vi lyssnar på hennes argument och försöker bemöta dem med sakliga argument. Vi respekterar också hennes vilja att göra en tungpiercing, när hon juridiskt sett får ta ett sådant eget ansvar för detta. Vi har också talat om för henne att vi ändå älskar henne, trots att hon gjort något som vi inte önskade.

Allt detta ska ändå sätta sig i sitt rätta sammanhang, det handlar faktiskt bara om en tungpiercing! Hon har INTE beslutat sig för att hoppa av skolan, hylla rasister eller gå med Livets Ord.

Hon ska nu åka till Japan, om det inte uppstår en ny jordbävning eller ett nytt vulkanutbrott. Flera hade önskat att "prinsessan" inte gjorde tungpiercingen FÖRE japanresan. Detta med tanke på den konservativa inställning japaner i allmänhet har till tatueringar och kroppsbesmyckningar. Men hon har bestämt sig för att ta den "matchen" också med fördomsfulla japaner. Vi får väl se om tungpiercingen får någon betydelse hur hon blir bemött i Japan. Jag återkommer därför med den informationen.

Hon talar numera obehindrat och har "bara" tuggat på den vid tre tillfällen, hittills...
Citera
2012-08-11, 09:57
Medlem
CarlGustafs avatar
Nu har vår dotter varit i Japan och hon har fortfarande sin piercing kvar... I Japan är det ännu ovanligare med tungpiercing än vad det är här. Dessutom har vårt hem varit en filial åt den japanska kejsaren och alla de som besökt oss har med nyfiken skräckblandad förtjusning reagerat på piercingen. Nåja, de har alla varit ungdomar i nästa samma ålder som vår dotter. Det har inte heller tillkommit några ytterligare piercingar.

Nåja, i slutändan kan vi konstatera att vi gjorde rätt som lät vår "prinsessa" vänta med att pierca sig till hon själv fick i alla delar ta eget ansvar för det. Det respekterade hon också.

Dessutom gjorde vår dotter rätt som piercade sig. Hon uppfattade det som viktigt och fullföljde det när hon kunde. Slutligen har det inte varit några komplikationer eller andra missöden med piercingen.

Slutet gott allting gott, än så länge...
Citera
2012-12-15, 22:45
Medlem
CarlGustafs avatar
Kort resumé: "Prinsessan" studerar nu utomlands, i ett centraleuropeiskt land. Hon är en självständig ung tjej med ambitioner med piercad tunga. Jag kan också konstatera att vi gjorde helt rätt som förbjöd henne att tungpierca sig. Å andra sidan accepterar vi fullt ut att hon gjorde det, när hon fyllde 18 år.

Vid en genomläsning av flera av de inlägg som gjorts i ämnet så tror jag, ödmjukt, att både föräldrar och omyndiga kan ha nytta av tråden.

Mitt råd till föräldrar är trots allt, ge inte tillstånd till att en underårig får pierca tungan. I vart fall inte utan sakliga belägg för att riskerna är medicinskt och socialt godtagbara. Be om sådana bevis och upprätthåll dialogen med ditt barn. Ha tålamod och tänk långsiktigt, det är nyttigt.

Mitt råd till ungdomar (under 18 år) är att försök övertyga dina föräldrar med sakliga argument. Du kanske vinner den matchen med smart argumentering. Dessutom upprätthåll dialogen med dina föräldrar. Ha tålamod och tänk långsiktigt, det är nyttigt.
Citera
2013-01-15, 14:00
Medlem
HighwayDelights avatar
Det gör inte ont att pierca tungan, jag skulle säga att det är högst individuellt.
Jag har haft min piercing sedan 2004, och jag älskar den!

Ni är förmyndare, och därmed bestämmer ni, slutdiskuterat!

Edit. Såg att hon fyllt myndig, och då får hon göra som hon vill!
Citera
2013-10-26, 18:04
Medlem
Shit vad alla ska vara negativa mot att pierca tungen
jag gjorde det för några dagar sedan och det funkade perfekt för mig,
inga inflammationer eller liknande

Allt ni skriver är bara fabulerade myter omg
Citera
2013-11-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustaf
Vi behöver hjälp med att hitta olika argument för att förmå vår underåriga "prinsessa" att INTE pierca tungan. Vi har försökt med olika förklaringar till att det inte är lämpligt. Naturligtvis har det inte hjälpt utan våra argument bemöts av nya argument. Denna fråga diskuteras (tjatas) nästan varje dag.

Jag och "drottningen" är överens om att inte tillåta detta men antar att "prinsessan" kommer att göra det när hon blir myndig. Vi hoppas att ni FB:are kan komma med argument som gör att "prinsessan" ändå kommer att avstå från detta, även efter det att hon blivit myndig.

Vi är INTE intresserad av argument varför man ska pierca tungan. Hoppas moderatorn kan bevaka detta? Naturligtvis kan man diskutera/motsätta sig/bemöta argumenten som redovisas. Men låt oss slippa argumenten för en piercing, de har vi redan hört.

Vad är Dina argument för att INTE pierca tungan!

Ett bra tag sen denna tråd gjordes, men jag tycker de bara är att låta henne om hon så gärna vill, hade vart annat om det var en synlig piercing.
Eller säga att du gör den inte innan du är 15/18 för då klipper jag fan staven när den sitter i tungan och tar ut den så sitter du där med förlorade 500 spänn.

Pappas argument mot gjorde mig bara mer sugen på att göra mina
Citera
2013-12-19, 18:14
Medlem
CarlGustafs avatar
"Prinsessan" har fortfarande kvar sin tungpiercing. Vi har inte upptäckt några medicinska problem med det, än. Det är svårare att bedöma om det uppstått några sociala problem med anledning av piercingen, men det kan dock inte uteslutas.

Gjorde vi som föräldrar ändå rätt som förbjöd "prinsessan" att pierca tungan innan hon blev myndig? Ja, det gjorde vi.

Är "prinsessan" bitter på att hon fick vänta på att pierca sig? Nej, inte alls.

Har "prinsessan" ägnat sig till ytterligare kroppsbesmyckningar? Nej, inte alls. Kanske beroende på att hon studerar och apanaget från CSN inte riktigt räcker till sådana åtgärder.

Är vi världens bästa föräldrar för vår "prinsessa"? Ja, det är vi!

Är vår "prinsessa" världens bästa dotter för oss? Ja, det är hon!
Citera
2013-12-19, 18:43
Medlem
BjeerNs avatar
Citat:
"Prinsessan" har fortfarande kvar sin tungpiercing. Vi har inte upptäckt några medicinska problem med det, än. Det är svårare att bedöma om det uppstått några sociala problem med anledning av piercingen, men det kan dock inte uteslutas.

Gjorde vi som föräldrar ändå rätt som förbjöd "prinsessan" att pierca tungan innan hon blev myndig? Ja, det gjorde vi.

Har "prinsessan" ägnat sig till ytterligare kroppsbesmyckningar? Nej, inte alls. Kanske beroende på att hon studerar och apanaget från CSN inte riktigt räcker till sådana åtgärder.

Ok.
Citera
2013-12-21, 05:32
Medlem
Pikazhys avatar
Citat:

Diggar att trots åldern på denna tråd fortsätter du uppdatera om hur din dotter lever med beslutet att pierca tungan och hur ni som föräldrar tagit det, haha! Rätt så roande läsning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in