2010-06-05, 15:23
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quqen
Myndighetsålder (18) är ett påhittat begrepp. Endast integritet och mogenhet är relevant, som ju iofs är korrelerat med ålder. Att bara säga nej utan motivering är respektlöst mot barnet och kontraproduktivt.

En önskan om piercing är vanligtvis en kompensation för osynlighet eller mobbning i skolan. Fråga henne om hon tror att kompisarna kommer att se henne på ett annat sätt med piercing. Fråga om hon tror att denna syn kommer att föra med sig några negativa aspekter.

Om hon bemöter argumenten på ett godtagbart och ärligt sätt, så låt henne för all del skaffa sin piercing. Man bör agera så lite överförmyndare som möjligt, om man följer etiken och moralens smala väg.

Lycka till!
Håller med totalt!
Det märks att flertalet av inläggen i denna tråd är skrivna av personer som inte själva har barn, eller som kanske själva ÄR barn!
Att möta ett barns önskan/argument med ett, "För att vi säger så!!" är fruktansvärt värdelöst! Ja, ni är hennes/hans föräldrar! Ja, ni ska vägleda ert barn i rätt riktning för att ge denne så bra förutsättningar som möjligt för ett bra liv! Men NEJ, ni ska INTE utöva något maktmissbruk "bara för att ni kan"!
Har ni inget bra argument till varför er dotter inte ska pierca sin tunga, så ser jag heller ingen anledning till varför ni ska förbjuda henne det!
Vissa tycker det är white trash, horigt etc, men det är totalt meningslösa argument! Hon är en individ med rätt att uttrycka sin personlighet precis som hon önskar så länge det inte är med risk för hennes hälsa etc, där SKA ni sätta ner er fot! Men en tungpiercing är mer eller mindre totalt ofarligt, så varför förbjuda henne?

Personligen värderar jag inte personer efter deras piercings eller inte piercings, utan för vilka de är!
Citera
2010-06-05, 16:52
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Vissa tycker det är white trash, horigt etc, men det är totalt meningslösa argument! Hon är en individ med rätt att uttrycka sin personlighet precis som hon önskar så länge det inte är med risk för hennes hälsa etc

jag tycker inte att man ska tillåta sin dotter att gå på gaten och hora för att det uttrycker hennes personlighet exempelvis.

Citat:
Personligen värderar jag inte personer efter deras piercings eller inte piercings, utan för vilka de är!
så om en person säljer sin stjärt till högstbjudande, säger det ingenting om hennes personlighet?
Citera
2010-06-05, 17:23
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustaf
Vad är Dina argument för att INTE pierca tungan!

...

Tja, personligen så finner jag det vara rätt onödigt och lite fult också. Men i samma veva så kan jag ju inte bortse ifrån att den uppfattningen är i allra högsta grad subjektiv och således helt orimlig att försöka applicera på alla andra.

Sådan "lätt" piercing är ju hur reversibelt som helst också. Tröttnar man på det så är det ju bara att låta hålet växa igen. Skillnad är det med exempelvis en tatuering som endast kan tas bort med laser (eller ett rivjärn för den händige hemmafixaren då). Så piercingen ifråga är ju inte precis permanent...
Citera
2010-06-05, 17:26
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
så om en person säljer sin stjärt till högstbjudande, säger det ingenting om hennes personlighet?

Inte nödvändigtvis.

Det kan göra det, men måste inte göra det...
Citera
2010-06-05, 17:29
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Hon är en individ med rätt att uttrycka sin personlighet precis som hon önskar så länge det inte är med risk för hennes hälsa etc

Omyndiga personer har inte samma individuella rättigheter som myndiga har, så att prata om att hon har "rätt" till något stämmer inte helt.

Många "rättigheter" som omyndiga barn har står ofta och faller med föräldrarnas godkännande. Sån är lagen och för småttingar som inte har fyllt 18 än så är det bara att acceptera läget och vänta...
Citera
2010-06-06, 11:41
Medlem
Audacias avatar
Citat:
jag tycker inte att man ska tillåta sin dotter att gå på gaten och hora för att det uttrycker hennes personlighet exempelvis.

Citat:
Hon är en individ med rätt att uttrycka sin personlighet precis som hon önskar så länge det inte är med risk för hennes hälsa etc
Ser du ingen skillnad på att pierca tungan och gå på gatan och hora?

Citat:
Varför måste du konstant vända dig till ytterligheter? Jo självklart säger det en del om en person, om denne väljer att prostituera sig! Men åter igen, ser du inte det enorma glappet mellan att pierca tungan eller [valfri vanlig body modification] och att prostituera sig?
Jag bedömmer hur som haver "vanliga" människor efter vilka de är, inte vilka kläder de bär etc, men det behöver vi inte gräva djupare i, för det var bara en parentes.

Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Omyndiga personer har inte samma individuella rättigheter som myndiga har, så att prata om att hon har "rätt" till något stämmer inte helt.
Åter igen pratade jag om "vanliga" val. Självklart ska inte en 17 åring ha full frihet att göra vad den vill, bara för att få uttrycka sin personlighet etc. Men nu pratar vi om något så banalt som en tung piercing, inte en önskan att få skära av sig armar och ben bara för att visa sitt stöd till de rörelsehindrade.

Dock står jag fast vid att om man som förälder inte kan ge något konstruktivt argument till varför sitt barn inte ska få göra något som inte är något exceptionellt, utan snarare ganska vanligt, då ska man inte använda sig utav argument såsom "för att jag säger så!!" etc!
Citera
2010-11-06, 11:18
Medlem
CarlGustafs avatar
Kära vänner...

Vår "prinsessa" håller just nu på med att räkna ned dagarna till sin 18-årsdag. Vi har dock sagt att hennes apanage inte får gå till att finanisera någon ...sak i tungan. Hon uppger dock att hon kommer att få det i present av "goda" vänner. Med sådana vänner behöver "prinsessan" inga ovänner!

Hoppet verkar ute, men vi älskar vår dotter ändå!
Citera
2010-11-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustaf
Kära vänner...

Vår "prinsessa" håller just nu på med att räkna ned dagarna till sin 18-årsdag. Vi har dock sagt att hennes apanage inte får gå till att finanisera någon ...sak i tungan. Hon uppger dock att hon kommer att få det i present av "goda" vänner. Med sådana vänner behöver "prinsessan" inga ovänner!

Hoppet verkar ute, men vi älskar vår dotter ändå!

Ni skulle bara tagit det lugnt från början och sagt "jaja, du får vänta tills du har åldern inne så får du göra som du vill" så kanske hon hade hunnit ändra sig nu. Men nu har ni ju tjatat och hetsat henne så mycket att hon antagligen gör det bara för att...
Citera
2010-11-09, 18:41
Medlem
Pink-Snipers avatar
jag har ett kanske lite ovanligt argument mot det men det kan verkligen hända (om jag talar om egen erfarenhet eller inte vill jag inte berätta) om man ger ett "rim job" och har tung piercing kan piercingen fastna när man fört in tungan vilket medför att ens tunga fastnar i analen
Citera
2010-11-09, 23:53
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pink-Sniper
jag har ett kanske lite ovanligt argument mot det men det kan verkligen hända (om jag talar om egen erfarenhet eller inte vill jag inte berätta) om man ger ett "rim job" och har tung piercing kan piercingen fastna när man fört in tungan vilket medför att ens tunga fastnar i analen

Grattis du berättade precis att du hade privat erfarenhet.

Finns inget som är så avslöjande som att skriva på det sättet (se fettsilningen jag gjort).
Citera
2011-01-09, 13:19
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helwete
Ni skulle bara tagit det lugnt från början och sagt "jaja, du får vänta tills du har åldern inne så får du göra som du vill" så kanske hon hade hunnit ändra sig nu. Men nu har ni ju tjatat och hetsat henne så mycket att hon antagligen gör det bara för att...

Kära du, vi har INTE tjatat. Det har vår dotter gjort. Vi har faktiskt gjort precis som du föreslagit, d v s tagit det lugnt. Nåja hon är inte 18 år än så mirakel kan inträffa...
Citera
2011-01-10, 11:02
Medlem
Frankiees avatar
Varför får hon inte pierca sig? Det är ju trots allt hon som ska ha den och inte du/ni, eller hur?
Och om hon vill ha den så kommer hon ju att skaffa det när hon blir myndig så varför ens försöka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in