2011-08-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag har själv testat denna metod och börjar få ordning på de främre r:en nu! Dock kan jag fortfarande inte rulla på r:en utan det blir nog snarare en alveolar flapp av det hela. Hur man ska säga "rrrrrrrrr" med tungspetsen har jag fortfarande inte listat ut. Det är lättare med "RRRRRRRR" (tungrots-R)!

Jag var på Island nyligen och givetvis har jag testat att uttala isländska ord och namn med tungspets-r. Tyckte det lät ganska okej när jag lyssnade på mina inspelningar. Har spelat in mig själv när jag försöker högläsa på rikssvenska också; det låter skapligt om r:en, men det är ändå något som inte stämmer riktigt, det låter lite onaturligt. Det är rullningen som sagt...
Ska läsa igenom Kamelmannens ovanstående inlägg igen och öva så kanske det kommer så småningom också!

Ja det där med att få till en enstaka rullning av r:et så att det funkar hyfsat i vardagligt tal hade jag också, men jag kunde inte rulla kontinuerligt. Grejen var att för att få till en enstaka rullning så kan man fuska och göra det typ utan utandning och genom att vricka tungan. För att rulla kontinuerligt måste man tvärtom slappna av i tungspetsen och andas ut distinkt men inte hastigt. Börja med läppfladdrandet, för det är nåt som i princip alla kan och man liksom får ett kvitto på att man andas ut på rätt sätt. Sedan gäller det bara att flytta fladdret från läpparna till tungan, och så låter man som en spinnande katt.
Citera
2011-08-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RANDOMRANDOM
Hur kan jag lära mig att säga bokstaven "R" så som folk påstår att man "ska" säga "R"?

Så som jag säger det är ett skåne-R, bor i Halland och är halvskåning. Vore kul att kunna säga "R" bara, några övningar som man kan göra?
Jag kunde inte säga r såsom folk i min omgivning sade det utan uttalade det alltid som vore jag från Skåne. I fjärde klass bestämde sig dock min lärare sig för att göra något åt problemet och skickade mig till en logoped. Efter några få besök så lät mina r precis som mina klasskamraters.

Jag minns inte exakt vilka övningar vi gjorde men den som jag tyckte fungerade bäst gick IIRC ut på att säga konsonanterna t och d i snabb följd.
Citera
2011-08-18, 19:42
Medlem
Det är en sak att knalla runt i mörkaste Skåne och inte kunna rulla på sina "r", men det är fanimej lite värre att knalla runt mitt uppe i Stockholmsområdet och inte kunna skorra på "r:en" utan att det låter som att jag snackar med käften full.

Det börjar gnaga i mig rejält att inte kunna uttala "r" ordentligt. Självfallet så "snackaj vi inte jikigt om det Folke Jydén-liknande pjoblemet" men det är fan så knepigt iallafall.

Ska jag skorra mina "r" så blir det ett onaturligt ljud och ingen riktig artikulering, utan istället låter det som ett pilskt gammalt lejon. Skorrandet blir dovt och djupt, och "fladderhelvetet" med tungspetsen blir långt bak i gommen. Har väl ett ½ - 0,7 centimeters överbett, men det känns inte som den enda orsaken. Åkte på en tandställning med en plastskena som satt i gommen, när jag var runt 10 - ungefär runt den tiden då jag höll på att bli kvitt alla risiga talfel från när jag var mindre. Den där skenjäveln ställde till det, så att ska jag uttala "ä-rr" som det låter när man plockar isär bokstaven "r" så får jag inte till något rullande, men när jag talar lite snabbare så slår jag ned med tungroten på ett sätt som döljer mitt dryga jävla handikapp, per automatik. En egenskap jag är tacksam för.

Finns det något sätt att sitta gråtande för sig själv i hörnet och lösa det här på egen hand, genom att återvända till artikuleringsdagarna på dagis?
Citera
2011-08-19, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Det är en sak att knalla runt i mörkaste Skåne och inte kunna rulla på sina "r", men det är fanimej lite värre att knalla runt mitt uppe i Stockholmsområdet och inte kunna skorra på "r:en" utan att det låter som att jag snackar med käften full.

Det börjar gnaga i mig rejält att inte kunna uttala "r" ordentligt. Självfallet så "snackaj vi inte jikigt om det Folke Jydén-liknande pjoblemet" men det är fan så knepigt iallafall.

Ska jag skorra mina "r" så blir det ett onaturligt ljud och ingen riktig artikulering, utan istället låter det som ett pilskt gammalt lejon. Skorrandet blir dovt och djupt, och "fladderhelvetet" med tungspetsen blir långt bak i gommen. Har väl ett ½ - 0,7 centimeters överbett, men det känns inte som den enda orsaken. Åkte på en tandställning med en plastskena som satt i gommen, när jag var runt 10 - ungefär runt den tiden då jag höll på att bli kvitt alla risiga talfel från när jag var mindre. Den där skenjäveln ställde till det, så att ska jag uttala "ä-rr" som det låter när man plockar isär bokstaven "r" så får jag inte till något rullande, men när jag talar lite snabbare så slår jag ned med tungroten på ett sätt som döljer mitt dryga jävla handikapp, per automatik. En egenskap jag är tacksam för.

Finns det något sätt att sitta gråtande för sig själv i hörnet och lösa det här på egen hand, genom att återvända till artikuleringsdagarna på dagis?

Å andra sidan är knappast stockholmare de som är bäst på att "rulla r". Som exempel lyssna på Magnus Uggla när han sjunge[surr] ord som sluta[surr] på -r! Det kallar inte jag för rullande r. (Observera att det bara gäller r som avslutar ett ord; övriga r rullar han ordentligt på.)

Annas få vi göa som i jönköpingskan: ta bott alla [r] nä vi pata!
Citera
2011-08-19, 09:04
Medlem
tzjs avatar
Finns ett klassiskt sätt att lära sig säga R som talpedagoger använder sig av.

Säg bokstäverna T och D i snabb följd efter varandra: TD TD TD TD TD TD.
Rätt som det är säger du ordet TRE som bekant innehåller ett R.
Citera
2011-08-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Å andra sidan är knappast stockholmare de som är bäst på att "rulla r".

Nej, självklart inte, men bland stockholmare hörs det väl när man inte kan säga "r".

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Finns ett klassiskt sätt att lära sig säga R som talpedagoger använder sig av.

Säg bokstäverna T och D i snabb följd efter varandra: TD TD TD TD TD TD.
Rätt som det är säger du ordet TRE som bekant innehåller ett R.

Tack för tipset. Då ska jag på allvar börja säga "TD, TD, TD, TD" så fort jag är ensam en stund. Nu får man intensivt hoppas att ingen stöter på en, för då lär det nog fan bli ärmlösa vita tröjor och madrasserade celler.
Citera
2011-08-19, 16:16
Medlem
Tidipp-tidapp-tidull fick vår dotter säga som mantra för att lära sig säga r (samma variant som TD har ovan men lite mer rytmiskt )
Citera
2011-08-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RANDOMRANDOM
Hur kan jag lära mig att säga bokstaven "R" så som folk påstår att man "ska" säga "R"?

Tala din dialekt och var stolt!
Citera
2011-08-21, 17:28
Medlem
majorn69s avatar
Du kanske har för kort tungband uppsök läkare som får konstatera det.
Enkel behandling "klippa tung bandet". har en kompis som gjorde detta när han var i 30 års åldern det blev ganska bra efter det.
Citera
2021-11-13, 18:44
Medlem
Finns det någon bra video med ljud som visar hur r med talfel låter?

Jag stör mig på mina r och brukar höra andra med samma talfel (alltid män!)
Det enda exemplet jag hittar är här vid 6:49 men ännu kraftigare
https://www.youtube.com/watch?v=W2V1iH3VvbA&t=403s
Robert påstår att det är att prata utan r!?

Inga bra exempel här men beskriver varför svenska r är svårt
https://www.youtube.com/watch?v=V2ijaQGndk4
(FB) Vuxna som inte kan säga R?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in