Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag har själv testat denna metod och börjar få ordning på de främre r:en nu! Dock kan jag fortfarande inte rulla på r:en utan det blir nog snarare en alveolar flapp av det hela. Hur man ska säga "rrrrrrrrr" med tungspetsen har jag fortfarande inte listat ut. Det är lättare med "RRRRRRRR" (tungrots-R)!
Jag var på Island nyligen och givetvis har jag testat att uttala isländska ord och namn med tungspets-r. Tyckte det lät ganska okej när jag lyssnade på mina inspelningar. Har spelat in mig själv när jag försöker högläsa på rikssvenska också; det låter skapligt om r:en, men det är ändå något som inte stämmer riktigt, det låter lite onaturligt. Det är rullningen som sagt...
Ska läsa igenom Kamelmannens ovanstående inlägg igen och öva så kanske det kommer så småningom också!
Jag var på Island nyligen och givetvis har jag testat att uttala isländska ord och namn med tungspets-r. Tyckte det lät ganska okej när jag lyssnade på mina inspelningar. Har spelat in mig själv när jag försöker högläsa på rikssvenska också; det låter skapligt om r:en, men det är ändå något som inte stämmer riktigt, det låter lite onaturligt. Det är rullningen som sagt...
Ska läsa igenom Kamelmannens ovanstående inlägg igen och öva så kanske det kommer så småningom också!

Ja det där med att få till en enstaka rullning av r:et så att det funkar hyfsat i vardagligt tal hade jag också, men jag kunde inte rulla kontinuerligt. Grejen var att för att få till en enstaka rullning så kan man fuska och göra det typ utan utandning och genom att vricka tungan. För att rulla kontinuerligt måste man tvärtom slappna av i tungspetsen och andas ut distinkt men inte hastigt. Börja med läppfladdrandet, för det är nåt som i princip alla kan och man liksom får ett kvitto på att man andas ut på rätt sätt. Sedan gäller det bara att flytta fladdret från läpparna till tungan, och så låter man som en spinnande katt.
)