Citat:
Ursprungligen postat av micaele
I de flesta fall finns t-korsningar eller kranar på flera ställen då det gäller så långa ledningar, så man får kolla trycket på alla ställen tills det faller.
Annars är det bara att ta fram stora spaden och börja gräva hejvilt.
Alltså, man mäter trycket vid en punkt och stänger kranar därifrån, och jobbar sig framåt, tills man upptäcker att vatten försvinner trots att man har stängt sträckan?
Jag funderade på en grej nämligen, eftersom sånt här kostar en del pengar att åtgärda har man säkert avancerad utrustning. Som rörmokare säkert vet kan man ofta höra om det susar i en ledning om man inne i huset sätter en skruvmejsel mot ledningen och lyssnar mot den. skulle man inte kunna vid en punkt skicka in en ljudpuls i röret, och med mätutrustning på en annan punkt registrera den, och konstatera var den möter ljudet av läckan?
Ni vet hur ljudet av en siren på en ambulans som kör tokfort förändras när den kör förbi er. Jag tänkte att man om man gör som jag föreslår först skulle höra ljudet av hur de två ljuden "krockar", sen möts de i läckan, sen följer ljudpulsen läckljudet till mätinstrumentet. Allt detta under bara en sekund förstås, om sträckan är t.ex 400 meter.
Ok, nu när jag skrivit det där kommer jag på att hela ljudpulsen nog kommer låta likadant när den ju går förbi läckan på samma sätt hela tiden...... Men skulle det inte gå att jobba med ljud på det här viset? Eller har man mer exakta metoder redan?