2011-09-16, 15:19
Medlem
Jag har en kollega vars man är polis (hundförare) i en mindre tätort. Nu jobbar han på växlande schema med natt osv men han tjänar enligt henne bättre än vad hon gör och mig veterligen borde hon ligga på ca: 30-32k/mån

Så inkl. OB och tillägg måste de ändå tjäna ganska ok. Han är i åldern runt 35.
Citera
2011-09-16, 22:26
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ingångslönerna för polisassistenter är 20 000 kronor. Efter 18 månader kommer lönen att ligga på 20 800 kronor och efter 36 månader kommer lönen att ligga på 21 600 kronor. Därefter kommer lönerna att sättas individuellt.

Trodde ärligt talat inte att det var dåliga löner. Givet inflationen så kan det ju till och med handla om att du då faktiskt tjänar mindre i reallön efter 3 år än när du blev anställd

Hur får man lite mer arbetslivserfaret (lämpligt) folk att bli poliser över huvud taget? Visst att det är ett drömyrke för många men hur kan man klara ekonomin? Bittert dåligt betalt tbh, borde göras något åt.
Citera
2011-09-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Trodde ärligt talat inte att det var dåliga löner. Givet inflationen så kan det ju till och med handla om att du då faktiskt tjänar mindre i reallön efter 3 år än när du blev anställd

Hur får man lite mer arbetslivserfaret (lämpligt) folk att bli poliser över huvud taget? Visst att det är ett drömyrke för många men hur kan man klara ekonomin? Bittert dåligt betalt tbh, borde göras något åt.

Detta är som sagt grundlöner, nästan alla framförallt i början jobba ju kvällar, nätter och helger vilket bidrar till högre lön. Som sagt min kollegas man tjänar i vilket fall en bit över 30k som hundförare...

Dessutom har de ju faktiskt bara två års utbildning och betalas av oss skattebetalare samt att det söker väl ca: 8000 pers/år till något hundratal platser..
Citera
2011-09-16, 23:43
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Detta är som sagt grundlöner, nästan alla framförallt i början jobba ju kvällar, nätter och helger vilket bidrar till högre lön. Som sagt min kollegas man tjänar i vilket fall en bit över 30k som hundförare...
Samtidigt är ju det en kompensation för att man jobbar på tider då de flesta vill vara lediga, dvs. ska man räkna lönen inkl. OB och jämföra, så bör man ju då jämföra med andra jobb där man jobbar på motsvarande obekväm arbetstid.

Citat:
Dessutom har de ju faktiskt bara två års utbildning och betalas av oss skattebetalare samt att det söker väl ca: 8000 pers/år till något hundratal platser..
Den korta utbildningen motiverar den låga lönen. De faktiska förhållandena (tillgång/efterfrågan på sökande) förstärker att en låg lön är en tillräcklig lön.
Citera
2011-09-16, 23:44
Vi kan inte inte räkna in OB tillägg etc på själva grundlönen, då kan vi säga att en telefonförsäljare som säljer 1000 ab i månaden tjänar över 100k månad etc. Det är endast grundlönen som är intressant, även om faktumet nu är att en person som blir polis är fullständigt instförstådd med att det kommer bli mycket obekväm arbetstid, inte ens införstådd med, det är en självklarhet.

Det går inte att värdera hur en person ställer sig till fritid vs jobb etc. Därmed är det så att en person som blir polis blir det för att denne helt enkelt känner att yrket är helt rätt. Värderar man att vara nykter och inte supa på helgen, vara ute med kollegorna på helgerna etc, vilket man inte kan välja, det är något som man helt enkelt blir tvungen till, då är det helt ok, och man får ut en bra lön. Är man däremot intresserad av att parta, parta varje helg och dricka, ja då blir man helt enkelt inte polis.

OB inom polisen är ju nästan en självklarhet, jag skrev att man inte kan räkna med det, och det kan man egentligen inte. Men just i detta yrke så är det snarare så att man vill jobba just dessa tider, iaf till en början, tills man tröttnar.
Citera
2011-09-17, 01:43
Medlem
Citat:
Ingångslönerna för polisassistenter är 20 000 kronor. Efter 18 månader kommer lönen att ligga på 20 800 kronor och efter 36 månader kommer lönen att ligga på 21 600 kronor. Därefter kommer lönerna att sättas individuellt.

Från och med 1:a Oktober är ingångslönen 21300 kronor.
Citera
2011-09-17, 03:22
Medlem
bombaccis avatar
Speedy: Normallönen för en polis ligger på ca 27 000kr. Din kollegas man har kanske arbetat väldigt länge och nått en viss position inom polisen. Som andra har skrivit så kunde man åtminstone förr få ett lönetillägg på 5 000kr om man jobbat ett år på en speciell avdelning inom polisen och hade sedan kvar det lönebidraget resten av livet.

En hundförare får 1500kr extra än en "vanlig" polis men det ska täcka utgifter för hunden, dvs de tjänar inte mer på det.

Att räkna med OB är lite vanskligt också, som t ex rekryterare kan man få bonus så det kommer förmodligen täcka upp för den lilla OB inkomsten. När ja jobbade som väktare var inte OB något fantastiskt. Ville man ha upp lönen så fick man försöka jobba fler dagar istället för OB var som sagt inget vidare ( förutom typ julafton och liknande men hur många såna storhelger finns det, inte många).
Citera
2011-09-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83

Snackade med en polare som är snut, funderade på att söka själv men lönen suger för hårt.

Han sa att de nya ska få 21300 i grundlön, men OB-tilläggen är tydligen ruggigt dåliga, exempelvis får de inte tillägg förrän efter 22.00 på kvällarna(förutom helger) och då har de 20 kronor/timme tills 03.00, därefter 44 kronor fram till 06.00. Så jobbar man dagar och kvällar har man i princip 0 i OB-tillägg. Polaren jobbar treskift och påstår att de jobbar nästan 40 timmars veckor sedan det nya avtalet för några år sedan.

Jag sa att han borde bli hundförare för de tjänar 30k påstod jag blåögt. Han skrattade bara, sa att man måste jobba typ 40 år som hundförare för att nå upp dit, alternativt jobba i stockholm.

Ditt sista påstående kan jag svara på, alla jävla utbildningar på högskola betalas ju för fan av oss skattebetalare, det är inte som att de får lön för att sitta i skolbänken. De är inte officerare. Tydligen börjar många poliser bli riktigt sura pga den kassa lönen och de kanske ska typ maskas osv.
Citera
2011-09-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baylando
Snackade med en polare som är snut, funderade på att söka själv men lönen suger för hårt.

Han sa att de nya ska få 21300 i grundlön, men OB-tilläggen är tydligen ruggigt dåliga, exempelvis får de inte tillägg förrän efter 22.00 på kvällarna(förutom helger) och då har de 20 kronor/timme tills 03.00, därefter 44 kronor fram till 06.00. Så jobbar man dagar och kvällar har man i princip 0 i OB-tillägg. Polaren jobbar treskift och påstår att de jobbar nästan 40 timmars veckor sedan det nya avtalet för några år sedan.

Jag sa att han borde bli hundförare för de tjänar 30k påstod jag blåögt. Han skrattade bara, sa att man måste jobba typ 40 år som hundförare för att nå upp dit, alternativt jobba i stockholm.

Ditt sista påstående kan jag svara på, alla jävla utbildningar på högskola betalas ju för fan av oss skattebetalare, det är inte som att de får lön för att sitta i skolbänken. De är inte officerare. Tydligen börjar många poliser bli riktigt sura pga den kassa lönen och de kanske ska typ maskas osv.

Ja det må vara hur fan det vill med din "polare" men jag vet enbart att min kollegas man tjänar mer än henne och jag vet att hon ligger på minst 29-30k/mån. Hon upprepar ungefär en gång om dagen att hennes man tjänar mer än henne (jobbigt att lyssna på ja), och han jobbar som hundförare. Möjligt att han säljer sig själv utan att hon vet om det eller dyl då.

Vad gällade det sista hoppades jag du skulle begripa att deras LÖNER betalas av skattepengar jag syftade alltså inte på utbildningen.

Självklart är väl poliser lika sura och bittra som tex lärare, de är arga för de har låg lön något som de vissta om när de sökte sig till jobbet men helt plötsligt är det inte rättvist och det ska strejkas och mygals vilket det redan gör i den pisskåren. Fan byt jobba då jävla lallare!!

Buhu att jobba 40-timmars veckor, det är det nog ingen annan som gör
Senast redigerad av speedy_83 2011-09-19 kl. 09:11.
Citera
2011-11-21, 01:25
Medlem
Tack för dessa inlägg(säger jag som inte startat tråden). Jag går också i funderingarna att utbilda mig till polis.

Detta har varit mycket intressant läsning.

Jag måste bara fråga om du bor i någon speciell del av landet, speedy_83?
Ifall lönerna varierar från plats till plats så att säga..
Citera
2011-11-21, 09:48
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOstling
Tack för dessa inlägg(säger jag som inte startat tråden). Jag går också i funderingarna att utbilda mig till polis.

Detta har varit mycket intressant läsning.

Jag måste bara fråga om du bor i någon speciell del av landet, speedy_83?
Ifall lönerna varierar från plats till plats så att säga..

De har något bättre löner i Sthlm och gbg, men levnadskostnaden är desto högre där däremot. Ska du köpa en lägenhet i sthlm får du ju betala 3-10 gånger så mycket jämfört med en liknande lägenhet på landet.
Citera
2011-11-21, 10:44
Medlem
Citat:
De har något bättre löner i Sthlm och gbg, men levnadskostnaden är desto högre där däremot. Ska du köpa en lägenhet i sthlm får du ju betala 3-10 gånger så mycket jämfört med en liknande lägenhet på landet.

Å andra sidan har man i regel lägre skatt i tex stockholm, samt att bränslekostnaderna i snitt är högre på landet och att man inet kan ha ett indirekt sparande i sitt boende som de i storstäder.

med andra ord det där med högre lön för att man bor i storstad tycker jag är helt missvisande och felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in