2010-03-16, 19:45
Medlem
Godamonginsectss avatar
Tjo.

Vill gärna ha tips på gammla filmer/böcker/musik som man mycket möjligt kan ha missat om man är i 20-års åldern.

Två exempel jag kan börja med:

Sagan om ringen: Innan Peter Jacksons filmer kom ut hade jag aldrig hört talats varken LOTR eller Tolkien. Men det är ju väldigt viktiga och välskrivna böcker, hade varit en skam om man inte hört talats om dom ännu, vilket är otroligt men iaf.

Några gamla Stanley Kubrick filmer som jag inte orkat sett på förrän på senare tid men som visat sig vara riktigt bra; typ A clockwork orange, Space odessy och Full metal jacket.
Citera
2010-03-16, 19:59
Medlem
DoktorDoktors avatar
Se allt som Hasse & Tage har gjort.
Citera
2010-03-16, 20:18
Medlem
Weejays avatar
Bröderna Marx - speciellt filmerna "En galakväll på operan" och "Duck Soup"
Nosferatu (film från 1922)
Dracula och Frankenstein (filmer från Universal 1931)

varför man har missat det bara för att man är i 20-års åldern vet jag eg. inte; är själv mellan 20-25 och har inte missat något äldre
Citera
2010-03-16, 20:47
Medlem
Godamonginsectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
varför man har missat det bara för att man är i 20-års åldern vet jag eg. inte; är själv mellan 20-25 och har inte missat något äldre

Mja, det är väll generellt så att desto äldre man blir desto mer har man sett? Eller desto mer erfarenheter har man, det är ju självklart liksom.

Tack för tipsen dock, Nosferatu har jag faktiskt sett.

Edit: Vadå inte missat något? Det vet du väll inte förrän du får reda på det, haha.
Citera
2010-03-25, 01:27
Medlem
thesyss avatar
Citizen kane, Orson Welles mästerverk från 1941.

Helan & Halvan mellan 1928-36 är aldrig fel!
Citera
2010-03-25, 02:12
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Mja, det är väll generellt så att desto äldre man blir desto mer har man sett? Eller desto mer erfarenheter har man, det är ju självklart liksom.

Tack för tipsen dock, Nosferatu har jag faktiskt sett.

Edit: Vadå inte missat något? Det vet du väll inte förrän du får reda på det, haha.

heh sade det lite skämtsamt;
dock har jag nog redan sett den mesta underhållningen som jag vill se från 20, 30, 40-talet... Har svårt att se några storheter som jag kan ha missat... Det fantastiska är ju att det äldre har en gräns; det finns inte obegränsat med saker.
Citera
2010-03-25, 09:03
Bannlyst
Hej!

Jag kan varmt rekommendera Charlie Chaplins gamla mästerverk.

Några guldkorn:
The Gold Rush (1925)
City Lights (1931)
Modern Times (1936)
The Great Dictator (1940)
Limelight (1952)

Speciellt Limelight visar att han inte bara kunde slapstick, utan att han faktiskt var en mycket kompetent skådespelare också. En mycket imponerande och rörande film!

Hälsningar
Pärlplattan
Citera
2010-03-25, 10:22
Medlem
morkfromorks avatar
Mitt filmintresse blossade upp rejält för en tid sedan och jag försökte se alla godbitar från iallafall 40-talet fram till nu, jag hade IMDB (såklart) som referens samt massa mindre webbar med rekomendationer.

Men utbudet av film värt se är mycket mindre än man kan tro, jag försökte mig på franska, östeuropeiska och asiatiska titlar men föll ofta på språket, de finns inte alltid med subtitels.

Jag skulle säga att min bibliotek inte kommer bli större än ca 1000 rullar
Citera
2010-03-25, 17:03
Medlem
WhoFortyTwos avatar
La vita é bella
the phantom of the opera
braindead
arne anka - en afton på zekes

tja, dom filmerna är nog värda att se

EDIT: hm missade "gammla" aja
Citera
2010-03-25, 18:46
Medlem
jugbandbluess avatar
Gjordes mycket bra amerikansk film på 60- och 70-talet. Börja med att kolla allt med De Niro, Pacino, Nicholson, Clintan, Paul Newman och Marlon Brando. Detsamma gäller musik under dessa århundraden (även brittisk och svensk), alltfrån soul till psykadelisk rock, finns många guldkorn kring hippieåren. Litteratur skulle jag rikta fokus på fin-de-siecle, dvs slutet av 1800-talet, och fram t.o.m. beatlitteraturen. Inte nån jäkla fantasytrams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in