2010-03-16, 18:29
Medlem
Apppes avatar
Hej

Tänkte att vi kunde dela med oss med våra bästa amissar här, Alltså en rätt som köksmästaren bjuder på innan förätten alltså en gratis aptitretare
Så kör?!
Min är nog ett Stansat vitt bröd med en bit rödbeta och smält getost med honung och rosmarin på
Citera
2010-03-16, 22:15
Medlem
meepers avatar
Något enkelt, inte för tungt. Man ska komma ihåg att en ammis är en för-förrätt, inte en regelrätt förrätt. Den ska inte mätta, utan tvärtom väcka aptiten och sätta standarden för menyn som följer.

Lättare snittar, någon liten grönsaksrätt, något roligt. Tycker gärna man kan göra något annorlunda och lite lekfullt. Anpassa efter tillfälle och säsong, samt givetvis själva menyns innehåll.
Citera
2010-03-16, 23:03
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Något enkelt, inte för tungt. Man ska komma ihåg att en ammis är en för-förrätt, inte en regelrätt förrätt. Den ska inte mätta, utan tvärtom väcka aptiten och sätta standarden för menyn som följer.

Lättare snittar, någon liten grönsaksrätt, något roligt. Tycker gärna man kan göra något annorlunda och lite lekfullt. Anpassa efter tillfälle och säsong, samt givetvis själva menyns innehåll.
Jo självklart , det jag åsyftade var bara 1 tugga
Citera
2010-03-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Hej

Tänkte att vi kunde dela med oss med våra bästa amissar här, Alltså en rätt som köksmästaren bjuder på innan förätten alltså en gratis aptitretare
Så kör?!
Min är nog ett Stansat vitt bröd med en bit rödbeta och smält getost med honung och rosmarin på

Kom igen!

Ost som ammis?

Det är motherfuckin´ no no. Ost äter man efter maten.

Ost (särskilt getost) retar inte munnen, den sabbar smaklökarna och resten av måltiden.
Citera
2010-03-17, 05:32
Medlem
Anonym_s avatar
Tycker dock att det har blivit lite för mycket ammisar på stjärnkrogarna. Hemma bjuder jag gärna på t.ex profiteroller fylla med nån trevlig kräm eller nån kall/varm (beroende på årstiden) shot med soppa.
Citera
2010-03-17, 13:26
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Rå lax på tandpetare med inlagdingefära gurka och teriakimarinad
Citera
2010-03-17, 13:41
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym_
Tycker dock att det har blivit lite för mycket ammisar på stjärnkrogarna. Hemma bjuder jag gärna på t.ex profiteroller fylla med nån trevlig kräm eller nån kall/varm (beroende på årstiden) shot med soppa.

Det ligger lite i vad du säger. tycker det är för stora ammisar på många ställen nu, folk som inte riktigt inser vad det är. Antingen kör du på hela paketet, ammis, granite, pre, bjud osv. eller så kör du inget alls. go all the way eller inte alls imo.

Är ledsen men tycker det är en jävla skämttråd detta, bästa ammisar. Tycker inte man behöver tex plocka hem saker för att lösa en ammis. Använd vad du har istället och gör det fräscht bara. Lattja lite, kom på något själv.
Citera
2010-03-17, 19:20
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CDC
Kom igen!

Ost som ammis?

Det är motherfuckin´ no no. Ost äter man efter maten.

Ost (särskilt getost) retar inte munnen, den sabbar smaklökarna och resten av måltiden.

Du vet ju inte vad resten av måltiden är för något?
Citera
2010-03-18, 13:48
Medlem
Onebyones avatar
Allt beror ju på årstid och vad resten av menyn består av men favoriterna som jag brukar göra är:

Blomkålscreme på sked med baconsmulor.
Liten smörstekt toast med citroncreme och löjrom.
Skummig shot på gröna ärtor.
Skummig shot på jordärtskocka.
Grillad liten vitlökstoast med parma och inkokta fikon.
Len äggröra på sked med gräslök och löjrom.
Citera
2010-03-18, 14:33
Medlem
Glad...s avatar
Jag vet att jag är tråkig, men en pytteliten räksnitt är den ultimata aptitretaren för mig. Helst med bara smör, nyskalade räkor, majonnäs, dill och citron.
Citera
2010-03-18, 20:05
Medlem
My©s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Hej

Så kör?!

Tänk på att en ammis inte alls behöver serveras som en liten "extra-grej" innan förrätten. En ammis kan bjudas på när som helst under middagen. Ta därför och gör (som någon tidigare föreslog) nåt gott av det du har hemma och stoppa in den där den passar! Det enda är väl att den inte bör komma innan eventuella desserter utan mellan mer "savoury" rätter.
Citera
2010-03-18, 22:41
Medlem
apanola IIs avatar
visserligen beroende på måltiden, men lite ost typ emmenthaler eller gruyer, tunn skiva surdegsbröd alternativt ett dinkelkex. Jäkla gott, enkelt och ordna till samt väldigt uppskattat.
annars en liten skalad räka, med majonäs, men majonäsen är väldigt svårt att hitta rätt om man inte gör den själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in