2010-03-16, 14:57
Medlem
Hej!
Är väldigt intresserad av att arbeta inom detaljhandelsbranschen senare. Därför funderar jag på att gå Handelshögskolans utbildning i Norrtälje. Vet att den fått lite kritik för att inte vara "äkta Handels" osv. Dock är det ju fortfarande Handelshögskolan det kommer stå när man väl tar sin examen, och det finns dessutom möjlighet att ta sin master på HHS i Stockholm (som ju dessutom i grund och botten är samma skola som den i Norrtälje). Det jag tänkte kolla var om det finns några som går programmet just nu, eller kanske känner någon som gör det. Är även intresserad av rent allmänna åsikter om programmet. Allt är av intresse. Och, om ni kritiserar denna - vart ska jag i sådana fall läsa detaljhandel?
Citera
2010-03-16, 16:48
Medlem
Tlagnojs avatar
Går inte programmet. Men dessa personer som säger att det inte är "äkta handels" är:

1. Fjunisar på FB som inte är klara med gymnasiet som dagdrömmer om att läsa F+HHS+Läkare parallellt och tror att det är en dans på rosor trots att dom sitter på 17,2 i snitt.
2. Statusmänniskor, sådana som läser HHS eller KI-läkare endast för att få statusen och har egentligen inte något intresse för ekonomi eller läkaryrket utan egentliga orsaken är att kunna skapa plask i trosan på F_19 på Collage klockan 02.00 natten mellan fredag och lördag (tips förresten om ni vill dra hem brudar enkelt, säg att ni läser till läkare).

HHS har tagit fram programmet för att det finns ett behov på marknaden och i nära kontakt med näringslivet. Jag tvivlar inte en sekund på att det är en bra utbildning.
Citera
2010-03-16, 16:53
Medlem
Hej! Om du vill arbeta inom detaljhandelsbranschen (eller vilken bransch som helst) så är det defenitivt rätt val för dig.

Programmet, (Ekonomie kandidatprogram, Retail Management), är ett kandidatprogram på Handels precis som det ursprungliga (Ekonomie kandidatprogram, Business and Economics). Skillnaden ligger i att när du väljer Retail Management programmet så har du redan valt inriktning i trean istället för att själv välja inriktning för tredje året under ditt andra år. Det betyder att de två första åren består av i princip samma kurser. Ytterligare en skillnad är att programmet bedrivs i Norrtälje eftersom den tog över lokaler från ett liknande program som fanns där tidigare. Sen är det du säger helt rätt, du har förtur till vissa masterprogram på HHS Stockholm. Så efter dina tre år på kandidaten kan du läsa vidare mastern inne på sveavägen i Stockholm.
Citera
2010-03-16, 17:06
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Går inte programmet. Men dessa personer som säger att det inte är "äkta handels" är:

1. Fjunisar på FB som inte är klara med gymnasiet som dagdrömmer om att läsa F+HHS+Läkare parallellt och tror att det är en dans på rosor trots att dom sitter på 17,2 i snitt.
2. Statusmänniskor, sådana som läser HHS eller KI-läkare endast för att få statusen och har egentligen inte något intresse för ekonomi eller läkaryrket utan egentliga orsaken är att kunna skapa plask i trosan på F_19 på Collage klockan 02.00 natten mellan fredag och lördag (tips förresten om ni vill dra hem brudar enkelt, säg att ni läser till läkare).

HHS har tagit fram programmet för att det finns ett behov på marknaden och i nära kontakt med näringslivet. Jag tvivlar inte en sekund på att det är en bra utbildning.

Det är rätt självklart att denna utbildning inte är samma som HHS.
1. Vad utmärker HHS gentemot övriga skolor? Nätverket.
Läser du i Norrtälje är du för det första flera timmar bort från Sveavägen. För det andra får du inte bli medlem i studentkåren. Det beryktade nätverket i Stockholm är således något du till större delen går miste om.
2. Professorer
Här kan jag ha fel men med all rimlighet finns inte samma tunga namn inom forskningen i Norrtälje jämfört med Sveavägen
3. Näringslivet
Nästan varje dag är det en presentation av ett företag på Sveavägen. Dessa går f.ö. via studentkåren. Är det sannolikt att företagen kommer lika ofta till Norrtälje?

Med detta vill jag inte säga att utbildningen är dålig. Enbart att man inte ska få för sig att ens tillnärmelsevis likställa den med HHS.
Citera
2010-03-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Läser du i Norrtälje är du för det första flera timmar bort från Sveavägen. För det andra får du inte bli medlem i studentkåren. Det beryktade nätverket i Stockholm är således något du till större delen går miste om.
2. Professorer
Här kan jag ha fel men med all rimlighet finns inte samma tunga namn inom forskningen i Norrtälje jämfört med Sveavägen
3. Näringslivet
Nästan varje dag är det en presentation av ett företag på Sveavägen. Dessa går f.ö. via studentkåren. Är det sannolikt att företagen kommer lika ofta till Norrtälje?

Med detta vill jag inte säga att utbildningen är dålig. Enbart att man inte ska få för sig att ens tillnärmelsevis likställa den med HHS.

Dock är det väl inte förrän i slutet av utbildningen (de två sista åren) som det börjar bli viktigt att ha närmare kontakt med näringslivet? Och i och med att de tre första åren är förlagda i Norrtälje, medan det går att läsa de två sista åren (när man tar sin master) på Sveavägen borde väl inte det faktum att man läst början av studietiden i Norrtälje påverka en överdrivet negativt? Rätta mig mer än gärna om jag har fel, för jag vill verkligen ha så bra koll som möjligt på allt möjligt tänkbart innan jag fattar ett slutgiltigt beslut.

Jag menar inte på något sätt att likställa denna utbildning med HHS på Sveavägen. Det enda jag är intresserad av är vilken utbildning som är bäst om man senare vill arbeta inom detaljhandelsbranschen. Om den är ofantligt mycket sämre än HHS andra program intresserar mig inte. Det som är av intresse är om detta är något att ha om man vill jobba med detaljhandel. Är det för övrigt inte relativt sannolikt att just företag inom detaljhandelsbranschen kan söka sig ut till Norrtälje för att rekrytera? För såvitt jag vet är detta den bästa utbildningen om man vill jobba inom den branschen. Återigen, rätta mig gärna om jag har fel!
Senast redigerad av antiken 2010-03-16 kl. 17:34.
Citera
2010-03-16, 17:31
Medlem
Antar att man läser där för att man är intresserad av detaljhandel, och då är nog inte nätverket på HHS Sveavägen lika intressant. De flesta företagen som besöker HHS Sveavägen är väl kanske inte verksamma inom detaljhandel och antagligen kommer de som besöker HHS Norrtälje vara verksamma inom detaljhandel.

Verkar vara ett passande program för dig som är intresserad av detaljhandel.
Citera
2010-03-16, 17:47
Medlem
Lite mer info samt några kommentarer angående näringslivet:

Det stämmer att det är en egen studentkår för programmet Retail Management. Men även den studentkåren har byggt upp kontakt med företag. Som exempel är H&M, Proctor & Gamble, Swedish Match och ICA alla involverade i skolan och studentkåren. Det förekommer även företagspresentationer och gästföreläsningar från diverse företag med koppling till detaljhandeln. Precis som tidigare nämnt söker företag som är intresserade av branschen sig till utbildningen.

Gällande professorer så sker alla utbildning av lärare från Sveavägen som pendlar.

Är du intresserad av detaljhandel så är det verkligen utbildningen för dig. Mycket eftersom det finns en tydlig och nära kontakt till näringslivet.
Citera
2010-03-16, 18:32
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
2. Professorer
3. Näringslivet

Du påstår alltså att det inte är HHS som har programmet? HHS är en skola, inte en utbildning. Däremot så är det helt skilt från deras ek.kand i business&economics. Det tar väl inte mer än en dryg timme att ta sig från Norrtälje till HHS om man nu vill gå på dessa företagspresentationer. Dessutom så har väl programmet för detaljhandel en egen studentkår som jag antar kommer plocka dit mer företag relevanta om man vill jobba inom detaljhandel än studentkåren för business&economicsstudenterna. Det är ju någonting positivt och inte negativt.

Edit: Större delen av forskningen försigår på SU och dom kan väl likväl dela med sig lika mycket till Norrtälje som Campus Sveavägen.
Senast redigerad av Tlagnoj 2010-03-16 kl. 18:44.
Citera
2010-03-16, 20:54
Medlem
nollie3flips avatar
Det är inte lika schtekigt förstås. Finns det någon motsvarighet till Stureplan i Norrtälje?

Det är säkert en bra utbildning, men inte lika prestigefullt som vanliga handels.
Det är kul att se bratsen i infovideon som inte hade 20.0 i betyg sitta ute på campus roslagen och hävda sig med att de "faktiskt går på Handels".

Kollar man på informationsfilmen om utbildningen så känns det som att alla (studenter, lärare, programansvarig) försöker övertyga om att utbildningen inte är ett skämt.
Citera
2010-03-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Det är inte lika schtekigt förstås. Finns det någon motsvarighet till Stureplan i Norrtälje?

Det är säkert en bra utbildning, men inte lika prestigefullt som vanliga handels.
Det är kul att se bratsen i infovideon som inte hade 20.0 i betyg sitta ute på campus roslagen och hävda sig med att de "faktiskt går på Handels".

Kollar man på informationsfilmen om utbildningen så känns det som att alla (studenter, lärare, programansvarig) försöker övertyga om att utbildningen inte är ett skämt.

Naturligtvis är det inte lika prestigefyllt som HHS på Sveavägen. Det är dock inte det jag vill åt. Jag vill åt landets bästa utbildning för detaljhandel. I och med att studentkåren har samarbete med bland annat H&M verkar den vara just det. Och med detta sagt absolut inte något skämt. Hade jag velat åt det "schtekiga" hade jag valt HHS på Sveavägen. Nu är dock så inte fallet, och i och med att jag redan nu vet vad jag vill inrikta mig på verkar HHS i Norrtälje vara ett utmärkt alternativ.
Citera
2010-03-17, 04:33
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Du påstår alltså att det inte är HHS som har programmet? HHS är en skola, inte en utbildning. Däremot så är det helt skilt från deras ek.kand i business&economics. Det tar väl inte mer än en dryg timme att ta sig från Norrtälje till HHS om man nu vill gå på dessa företagspresentationer. Dessutom så har väl programmet för detaljhandel en egen studentkår som jag antar kommer plocka dit mer företag relevanta om man vill jobba inom detaljhandel än studentkåren för business&economicsstudenterna. Det är ju någonting positivt och inte negativt.

Edit: Större delen av forskningen försigår på SU och dom kan väl likväl dela med sig lika mycket till Norrtälje som Campus Sveavägen.

Ah, jag var otydlig där.
Det jag vill klargöra är att det är en påtaglig gradskillnad mellan HHS Sveavägen och HHS Norrtälje. Poängen och det jag motsatte mig var påståendet att HHS Norrtälje är lika mycket "äkta Handels" som Sveavägen. Ty det är det inte och lär aldrig att bli. För civilekonomer är trots allt kunskaperna från utbildningen som bekant inte av lika avgörande betydelse som för exempelvis jurister och läkare. Det är mer den sociala förmågan, nätverket och drivkraften som avgör. Alla dessa faktorer kommer du få bättre slipade på Sveavägen. Jag kan gärna kommentera varför om någon motsätter sig detta.
Ifall man vill jobba inom detaljhandel är Norrtälje säkerligen mycket, mycket bra. Sveavägen är ju extremt inriktad på finans och redovisning. Men det är en gradskillnad mellan de två och Sveavägen är det "äkta Handels". Det Handels som rankas högst på Financial Times, det Handels vars studentkår omsätter miljoner, det Handels vars studenter har Sveriges kanske bästa karriärsmöjligheter.
Citera
2010-03-18, 19:27
Medlem
krone26s avatar
Vad tror ni intagningspoängen i BG/HP kommer ligga på till höst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in