2010-03-16, 08:26
Medlem
MrJackssons avatar
Jag köpte i januari en bok på bokbörsen, men eftersom bokfan hade massa skrift i sig (fetmarkeringar osv) så sket jag i att betala fakturan då boken kom för att sedan totalt glömma bort fakturan.

Summan ligger väl på 50SEK till 100SEK (jag har tappat bort fakturan), alltså inte mycket pengar.

Det jag funderar på är om jag kan skippa betala skiten (för den verkar vara såld från en privatperson) utan att det hamnar hos kronofogden eller något liknande? Jag har mailadressen till säljaren (denne har ej skrivit någon påminnelse om betalning), och summan är inte direkt stor, men eftersom boken är söndrig och nedklottrad så är jag inte så sugen på att betala för den.

Jag frågar i det här forumet p.g.a. att ni borde veta mest om bokbörsen, för jag har fan ingen aning om vad det är för sorts företag.
Citera
2010-03-16, 08:34
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Jag köpte i januari en bok på bokbörsen, men eftersom bokfan hade massa skrift i sig (fetmarkeringar osv) så sket jag i att betala fakturan då boken kom för att sedan totalt glömma bort fakturan.

Summan ligger väl på 50SEK till 100SEK (jag har tappat bort fakturan), alltså inte mycket pengar.

Det jag funderar på är om jag kan skippa betala skiten (för den verkar vara såld från en privatperson) utan att det hamnar hos kronofogden eller något liknande? Jag har mailadressen till säljaren (denne har ej skrivit någon påminnelse om betalning), och summan är inte direkt stor, men eftersom boken är söndrig och nedklottrad så är jag inte så sugen på att betala för den.

Jag frågar i det här forumet p.g.a. att ni borde veta mest om bokbörsen, för jag har fan ingen aning om vad det är för sorts företag.

Så länge inte säljaren hör av sig så borde det väl vara lugnt eller?
Citera
2010-03-16, 08:39
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Så länge inte säljaren hör av sig så borde det väl vara lugnt eller?
Säljaren har varken skrivit mail eller skickat brev till mig, så kanske.
Citera
2010-03-16, 08:42
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Säljaren har varken skrivit mail eller skickat brev till mig, så kanske.

Fungerar det inte i princip som tradera? Eller, ja blocket om du så vill.
Citera
2010-03-16, 08:45
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Fungerar det inte i princip som tradera? Eller, ja blocket om du så vill.
Jag har absolut ingen aning! Jag bara hittade boken på bokbörsen i januari, såg priset (som var rätt lågt) och beställde skiten i tron om att jag skulle få hem ett splitter nytt exemplar.

Jag läste bekräftelsemailet nu igen och det verkar vara något antikvariat, förändrar det någonting?
Citera
2010-03-16, 09:09
Medlem
dumburkens avatar
Bokbörsen har begagnade ex av böcker så det är väl ungefär som antikvariat.net till skillnaden att även privatpersoner kan lägga upp annonser på hemsidan.

Men även om du inte får någon påminnelse etc., hör det inte till god ton att skicka tillbaka boken?
Citera
2010-03-16, 09:14
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumburken
Bokbörsen har begagnade ex av böcker så det är väl ungefär som antikvariat.net till skillnaden att även privatpersoner kan lägga upp annonser på hemsidan.

Men även om du inte får någon påminnelse etc., hör det inte till god ton att skicka tillbaka boken?
Det var nära att jag skrev "jag håller med dig", men med tanke på hur fuckad boken är (sidor som ramlar ur och någon som har skrivit överallt i den) så kan säljaren dra åt helvete.

Det är inte god ton att skicka en söndrig bok.

Citera
2010-03-16, 09:34
Medlem
BradDourifs avatar
Ibland när jag har dåligt med pengar undrar jag varför jag egentligen slutade sälja böcker över bokbörsen, vilket ändå gav en liten slant i månaden - no moar.

Är du säker på att det inte stod något i annonsen om bokens skick? Handlar det om ett antikvariat som säljer böcker i "sämre-än-antikvariskt"-skick äre ju ganska dåligt. När du beställer boken får du ju ett mail med en kopia av annonsen, du skulle ju kunna kolla det/pastea innehållet här. Då det handlar om ett antikavariat/företag lägger jag mina två cent på att det inte kommer funka särskilt bra att ignorera fakturan.
Citera
2010-03-16, 10:34
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Ibland när jag har dåligt med pengar undrar jag varför jag egentligen slutade sälja böcker över bokbörsen, vilket ändå gav en liten slant i månaden - no moar.

Är du säker på att det inte stod något i annonsen om bokens skick? Handlar det om ett antikvariat som säljer böcker i "sämre-än-antikvariskt"-skick äre ju ganska dåligt. När du beställer boken får du ju ett mail med en kopia av annonsen, du skulle ju kunna kolla det/pastea innehållet här. Då det handlar om ett antikavariat/företag lägger jag mina två cent på att det inte kommer funka särskilt bra att ignorera fakturan.

Men om han har köpt det via en privatperson så är det upp till denna att ta det vidare till fogden.

Jag skulle nog invänta en påminnelse eller bara skita i det. Är boken i så kass skick som du skrev och detta inte var utannonserat så tror jag inte säljaren bryr sig så mycket.
Citera
2010-03-16, 10:44
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Men om han har köpt det via en privatperson så är det upp till denna att ta det vidare till fogden.
Herr Jaxon skrev såhär lite tidigare
Citat:
det verkar vara något antikvariat, förändrar det någonting?
Citera
2010-03-16, 12:09
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif

Jag kollade mailen och jag fann inte någon annan beskrivning än antal sidor och titeln på boken.

Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper

Jag skulle nog invänta en påminnelse eller bara skita i det. Är boken i så kass skick som du skrev och detta inte var utannonserat så tror jag inte säljaren bryr sig så mycket.
Ah, jag väntar på en påminnelse då. Låter logiskt.
Citera
2010-03-18, 01:22
Medlem
Köper du en begagnad bok är det "i befintligt skick". Det är upp till dig att kolla beskrivning / fråga om detaljer om det inte gavs sådana från början. Att bara strunta i att betala för att man inte gillade vad man fick är svinaktigt. Skita ner sig för en 50-100-lapp...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in