Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
Jo, det är faktiskt precis vad kapitalism är. Jag tror du förväxlar kapitalism med gammaldags marknadsekonomi. Den är död sedan länge, kapitalismen dödade den.
Jag syftade på det kapitalistiska system (Laissez-fairez) som rådde i USA.
Idag är detta system dött och ersatts av något som mer liknar statskapitalism, men där den amerikanska staten styrs av höjdare inom bankväsendet.
När Laissez-Fairez sakta men säkert nedmonterades i USA därom tvista de lärde.
Men jag skulle vilja säga att det varit en långtgående process som började med skapandet av den amerikanska central banken, Federal Reserve år 1913 och sedan dess har USA sakta men säkert gått mot fördärvet.
Efter den sista riktigt demokratiskt valda amerikanska presidenten John F. Kennedy, som försökte minska Federal Reservs inflytande (och troligen mördades för detta) har Wall Street/Federal Reserve ökat sin makt något enormt.
De har påverkat politiken och den amerikanske ekonomin de senaste 30 åren, de drog i trådarna under Clinton administrationen då demokraterna tog bort de restriktioner inom bankväsendet som reglerade utlåning/bolån, de styrde Alan Greenspans räntepolitik, de styrde George Bush och den makt staten=Federarl Reserve fick under hans tid som president och nu deras senaste marionett, Obama som arbetar för dom och påskyndar deras inflytande i en alarmerande takt.