2010-03-15, 19:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Troligtvis är det inte den typen av övergripande och förhållandevis stora bitar som SlösO ska ta tag i.
Jag gillar idén och kommer att tipsa regelbundet med start...NU.

Förmodligen. Det lär nog jag göra. Kanske kan vi tipsa i denna tråd och sedan tipsa om tråden.

Drog mig till minnes denna tråd, som ett typexempel på fall lämpliga för SlösO: https://www.flashback.org/t877457
Citera
2010-03-15, 19:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Slösas det skattepengar på dem menar du?
Nej. Jag menar vad skall de leva av när Timbro analyserar bort dom?
Citera
2010-03-15, 20:01
Medlem
Finns väl ett antal statliga mynigheter som vi kan klara oss utan. Sen vore det inte en dag
försent att börja öronmärka skatten heller.
Citera
2010-03-15, 20:10
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej. Jag menar vad skall de leva av när Timbro analyserar bort dom?

Samma som de lever på idag?
Citera
2010-03-15, 20:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Givet den vettlösa jordsbrukspolitik som förs av EU, t ex för att understödja franska bönders vinproduktion, som inte efterfrågas utan om blir etanol istället, så skulle väl SlösO kunna betrakta en proportionell del av EU-avgiften som skatteslöseri.
Citera
2010-03-15, 20:23
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Samma som de lever på idag?
Tror inte det...

Men en bloggpost: http://erixon.com/blogg/2010/03/sloso-ombudsmannen-mot-sloseri-med-skattemedel/
Citera
2010-03-15, 20:24
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostalgia
Eller, Ombudsmannen mot slöseri med skattepengar

http://www.sloso.se/

Notera att man själv kan anmäla skatteslöseri i formuläret,
nu jävlar

"Från våren 2010 grankar SlösO därfår våra gemensamma utgifter och den ekonomiska utvecklingen inom offentlig sektor. Verksamheten bygger till stor del på engagerade medborgare som uppmärksammar slöseri och anmäler det till oss. Hör därför av dig omgående om du uppmärksammat slöseri med skattepengar. På så sätt kan vi arbeta för att de gemensamma tillgångarna används på ett seriöst och ansvarsfullt sätt."

Låter som en alldeles superb idé om ni frågar mig! Vad tror ni?

Blir väl lika kraftfullt som förhören i KU med avdankade politiker som ertappats med brallorna nere...ett jävla mediespektakel och sen händer....inte ett skit!
Citera
2010-03-15, 20:26
Medlem
Dogdylans avatar
Det jag ogillar med Timbro är att de är en blandning av anarkokapitalistiska internationalister, socialiberaler och naiva mångkulturalistiska globalister. Visst har de rätt i att våra skattemedel slösas bort. Jag ser gärna lägre skatter, färre förbud i det småskaliga näringslivet och jag ogillar starkt den svenska socialdemokratiska förmyndarpolitiken.

Timbro är säkert mysigt för muf-idioterna som anordnar dumheter som "walk for the capitalism" - där en massa jävla 18-åriga gymnasieungar säger "Åh, jag är gay - frihet" och "ned med systembolaget" med deras pubertala röster. Alla med någon som helst vetskap om politik - vet att Timbro (Moderaternas egna lilla lobbygrupp) ändå aldrig vågar kritisera systemet, snarare handlar deras (Timbros) ständiga tuggande om olika sakfrågor som den vanliga svensken ger blanka fan i.

I USA är ju det CATO-institutet som står för den pubertala "klassiska" liberalismen. Dessa har dock litet mer trovärdighet och är villiga på att bryta ned ett par "heliga kor" hos etablisemanget.

Själv tycker jag American renaissance, Ludwig von mises institute, Hoover institute, American Enterprise Institute, Center for Immigration Studies, The Heritage Foundation och National Policy Institute är bra mycket mer intressanta Think Thanks än Timbro. De vågar också "röra om i grytan" då och då, något som Timbro aldrig har vågat.

Jag menar, hur radikalt är det att säga att vi har för höga skatter...Så långt vågar Timbro gå i sin kritik mot etablisemanget.
Senast redigerad av Dogdylan 2010-03-15 kl. 20:28.
Citera
2010-03-15, 20:29
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Tror inte det...

Men en bloggpost: http://erixon.com/blogg/2010/03/sloso-ombudsmannen-mot-sloseri-med-skattemedel/

Jansson är ju ålderspensionär och Milld är busschaufför. Det är ju inte så att de kan försörja sig på att kritisera förda Blattepolitik.
Citera
2010-03-15, 20:38
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Det jag ogillar med Timbro är att de är en blandning av anarkokapitalistiska internationalister, socialiberaler och naiva mångkulturalistiska globalister. Visst har de rätt i att våra skattemedel slösas bort. Jag ser gärna lägre skatter, färre förbud i det småskaliga näringslivet och jag ogillar starkt den svenska socialdemokratiska förmyndarpolitiken.

Timbro är säkert mysigt för muf-idioterna som anordnar dumheter som "walk for the capitalism" - där en massa jävla 18-åriga gymnasieungar säger "Åh, jag är gay - frihet" och "ned med systembolaget" med deras pubertala röster. Alla med någon som helst vetskap om politik - vet att Timbro (Moderaternas egna lilla lobbygrupp) ändå aldrig vågar kritisera systemet, snarare handlar deras (Timbros) ständiga tuggande om olika sakfrågor som den vanliga svensken ger blanka fan i.

I USA är ju det CATO-institutet som står för den pubertala "klassiska" liberalismen. Dessa har dock litet mer trovärdighet och är villiga på att bryta ned ett par "heliga kor" hos etablisemanget.

Själv tycker jag American renaissance, Ludwig von mises institute, Hoover institute, American Enterprise Institute, Center for Immigration Studies, The Heritage Foundation och National Policy Institute är bra mycket mer intressanta Think Thanks än Timbro. De vågar också "röra om i grytan" då och då, något som Timbro aldrig har vågat.

Jag menar, hur radikalt är det att säga att vi har för höga skatter...Så långt vågar Timbro gå i sin kritik mot etablisemanget.
Däremot så glömmer du bort en viktig sak: Det som höll ihop Timbro var motståndet mot socialdemokraterna.
Denna artikel hade varit omöjlig för 10 år sedan: http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/30/timbro-efter-finanskrisen-nyliberalismen-iar-idag-den-farligaste-feinden
Citat:
Jansson är ju ålderspensionär och Milld är busschaufför. Det är ju inte så att de kan försörja sig på att kritisera förda Blattepolitik.
Vad nu "blattepolitik" är...

Men bortsett från det så får de sin lön via uppmärksamheten. Den dagen Timbro stjäl showen så är det ridå för dom.
Citera
2010-03-15, 21:09
Medlem
Ämnen sammanfogade / Mod
Citera
2010-03-15, 21:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan

Sant, sant. Men medan de förvisso är liberaler, så kan man ändå tycka att idén om SlösO är bra, ty det är inte bara en fråga om för höga skatter, utan också vad som sker med dessa. Det siskuteras i annan tråd om skattefusk, men skatteslöseri är lika illa eller kanske till och med värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in