2010-03-15, 15:41
Bannlyst
Tjenare!

Vi har precis flyttat, så nu sitter jag och surfar iphone-macbook...

Grejen är att vi har trådlöst adsl från telia, men vart f*n ska det in? Läste om första telejacket i huset, men hur ser/hittar man det?

Mvh Christian
Citera
2010-03-15, 15:42
Medlem
Vanligtvis jacket närmast ytterdörren.
Citera
2010-03-15, 16:50
Medlem
Lodbrokers avatar
http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supportbredband/nyheterochtips/hittaforstajack.page
Citera
2010-03-15, 17:18
Medlem
Hemmabygges avatar
Förstajacket är det uttaget som avbryter alla andra telefoner, så det är bara att leta!
Citera
2010-03-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmabygge
Förstajacket är det uttaget som avbryter alla andra telefoner, så det är bara att leta!

jobbigt om han har parrallelkopplade jack bara, för då bryter det inte nånstans
Citera
2010-03-15, 17:58
Bannlyst
är det så svårt att hitta så pma mig jag har en jack finder från telia som visar vilket som är det första jacket.
Citera
2010-03-15, 18:11
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killscreen
Tjenare!

Vi har precis flyttat, så nu sitter jag och surfar iphone-macbook...

Grejen är att vi har trådlöst adsl från telia, men vart f*n ska det in? Läste om första telejacket i huset, men hur ser/hittar man det?

Mvh Christian

Det enklaste sättet att hitta första jacket är att lyfta luren, kolla om du har summer, och sedan kolla om du får summer i nån annan telefon. Om någon av de andra bryter uppkopplingen så är den kopplad till första jack.
Om det inte är som en annan i tråden sa, att du har parallellkoppling på jacken, i såfall måste du koppla om jacken.
Detta märker du, om du får summer på två eller fler telefoner samtidigt. Förr var detta väldigt sällsynt, men idag, när vem som helst kan sätta upp nya jack utan kunskap, är det tyvärr inte ovanligt.

Jag önskar dig lycka till!

Hälsning

Von Drake
Citera
2010-03-15, 21:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Den här sidan är bra TS

http://www.tekniken.se/dsl/

Det bör inte vara så svårt att hitta första jacket, eftersom dom är seriekopplade (eller på slinga), sista jacket har såklart bara två trådar in. När du väl hittat jacket så är det bara koppla in modeme (eller router-modem kombipryl), sedan ändra i datorn så du ansluter till den trådlösa routern.
Citera
2010-03-15, 22:13
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Den här sidan är bra TS

http://www.tekniken.se/dsl/

Det bör inte vara så svårt att hitta första jacket, eftersom dom är seriekopplade (eller på slinga), sista jacket har såklart bara två trådar in. När du väl hittat jacket så är det bara koppla in modeme (eller router-modem kombipryl), sedan ändra i datorn så du ansluter till den trådlösa routern.

Ja, första jacket har trådarna nederst, och sedan går de (två ledarna) vidare på de övre paren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in