2010-03-16, 16:25
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Att skapa ett mer eller mindre komplicerat (och för den ovane, oöverskådligt) moment för trådskapning inviterar knappast till diskussion. Att de flesta användare inte skapar speciellt många nya trådar är snarare ett argument mot idén än för, för systemet vore mer "effektivt" för folk som sitter och skapar trådar en masse.

Kodningen kanske inte vore så fruktansvärt avancerad, men allt i allt är det ett system som inte bär upp sin nytta.

Jämför t.ex. med möjligheten till snabbsvar (alltså: Svara utan att klicka upp en svarsruta, istället genom att skriva i ett fält direkt i tråden).
Det där sista är väl inte samma sak endå eller hur menar du att det är liknande?
Jag ser inget krångligt med att få information om trådar som kan tänkas vara liknande den man skapar, speciellt om man kan klicka bort den enkelt. Det kanske inteens ska komma upp en ruta då, det kan ju komma upp resultat någon annanstans mer diskret, så att de som är vana åtminstone kan se vad som finns.
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vore mer befogat med en funktion som analyserar trådrubrik och innehåll, och därefter avgör om det är en tråd med Laidbackkaraktär.
Intentionen kan må hända vara god, men att omsätta idén i praktiken ser jag som svårlöst.
Laidback / inte laidback blir nog ganska omöjligt, då folk kan mena olika då dom skriver samma och sådana faktorer.
Vad är det som är svårlöst? Det finns en sökfunktion, det finns webbutvecklare och sådant. Det behöver inte vara någon extra superduper sökfunktion som hittar exakt samma tråd man skapar om den finns utan bara en helt vanlig sökning. Det är skitsamma om det kommer upp orelevanta trådar, då klickar man nej. Men har man tur kommer det upp en relevant och då slipper man två+ trådar om samma ämne.
Citera
2010-03-17, 03:23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Kan du formulera om det ?

Folk skriver/stavar som krattor och det är ett av problemen. En lösning skulle vara att reglera hur en rubrik ser ut. En annan lösning skulle vara nån form av relevanssystem dock passar ingen av lösningarna Flashback forum eller det som det står för.

Nåt åt det hållet, poängen går fram i alla fall.
Citera
2010-03-17, 11:21
Medlem
Zwerchstands avatar
Ah, typ och tack för det. Mer hopp om andra än tid här.
Citera
2010-03-17, 17:48
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Folk skriver/stavar som krattor och det är ett av problemen. En lösning skulle vara att reglera hur en rubrik ser ut. En annan lösning skulle vara nån form av relevanssystem dock passar ingen av lösningarna Flashback forum eller det som det står för.

Nåt åt det hållet, poängen går fram i alla fall.
Ja det är klart att många rubriker suger. Sådana som "hjälp!!!" "haha kolla" blir såklart rätt så svårt att söka igenom för att hitta rätt. Men det är jag medveten om, därför skrev jag att man kunde åtminstone få bort kanske 50%, vilket är bra nog in my opinion. Eftersom alla inte skriver så dåliga hade det varit möjligt, jag själv försöker åtminstone alltid inkludera ett eller flera ord som ska spegla innehållet och det gör många andra också. Därför hade det funkat åtminstone tillräckligt bra.
Citera
2011-07-25, 19:55
Medlem
anooonyms avatar
Bump, stackexchange har ett sådant system såg jag precis. När jag fyllt i rubriken fick jag en "popup" med trådar som hade liknande rubriker och jag löste problemet jag hade utan att behöva skapa en ny tråd.

http://stackoverflow.com/questions/ask
Citera
2011-07-26, 00:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-12
Jaha? Det är bara en tidsfråga tills man vill ha stjärten torkad av admin.
Ett automatiserat söksystem? Räcker inte sökrutan som vi har nu?

Kort sagt, att man säger åt användarna att söka har väl funkat hittills.

Det finns saker med högre prio.

edit: Strawlies har rätt. Jag tyckte jag kände igen detta. Jag vet att det finns trådar om detta, ruta med liknande trådar innan tråden publiceras.
Uppenbarligen inte och saken har diskuterats, men mer än så har det inte blivit.
Citera
2011-07-26, 14:34
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Bump, stackexchange har ett sådant system såg jag precis. När jag fyllt i rubriken fick jag en "popup" med trådar som hade liknande rubriker och jag löste problemet jag hade utan att behöva skapa en ny tråd.

http://stackoverflow.com/questions/ask
swedroid forum har också systemet, fast utan popup (alltså ingen ny flik, om det var så du menade). dom fem mest relevanta trådrubrikerna kommer upp när man skrivit in sin rubrik.
borde även kunna gå att få varning om att tråden kan vara felplacerad, men då kanske det krävs lite mer avancerad analys av texten.

en funktion som varnar TS om det inte finns något frågetecken i inlägget skulle kanske också vara vettigt, åtminstone när man startar trådar i dom underforum som kräver en klar frågeställning...
Citera
2011-07-26, 17:53
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
swedroid forum har också systemet, fast utan popup (alltså ingen ny flik, om det var så du menade). dom fem mest relevanta trådrubrikerna kommer upp när man skrivit in sin rubrik.
borde även kunna gå att få varning om att tråden kan vara felplacerad, men då kanske det krävs lite mer avancerad analys av texten.

en funktion som varnar TS om det inte finns något frågetecken i inlägget skulle kanske också vara vettigt, åtminstone när man startar trådar i dom underforum som kräver en klar frågeställning...
Inte ny flik. En lista ploppar upp under sökrutan. Typ. Samma sida dvs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in