2010-03-15, 14:04
Medlem
anooonyms avatar
Man skulle kunna göra så att varje gång man skapar ett nytt ämne söker FB automatisk igenom alla trådar mot rubriken eller texten. Sedan kommer det upp en ruta som visar resultaten och en fråga i stil med "Finns denna tråd redan?" och typ "nej, posta min tråd" och "ja, tack så heeemskt mycket för upplysningen snälla FB <3"

Eller ?
Citera
2010-03-15, 14:39
Medlem
Strawliess avatar
Har du själv sökt för att se så att en liknande tråd inte finns?

Nä seriöst, tror att det skulle vara för jobbigt. Om trådskapare bara vore lite mer ordentliga och kollade igenom sida 1 och tänkte till lite mer innan trådstart skulle det nog funka fint.
Citera
2010-03-15, 14:53
Medlem
Randomdude34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies

Nä seriöst, tror att det skulle vara för jobbigt. Om trådskapare bara vore lite mer ordentliga och kollade igenom sida 1 och tänkte till lite mer innan trådstart skulle det nog funka fint.

Jobbigt? Hur många trådar skapar du då? Och folk tänker oftast inte när de startar nya trådar.
Citera
2010-03-15, 15:18
Medlem
Psyko-12s avatar
Jaha? Det är bara en tidsfråga tills man vill ha stjärten torkad av admin.
Ett automatiserat söksystem? Räcker inte sökrutan som vi har nu?

Kort sagt, att man säger åt användarna att söka har väl funkat hittills.

Det finns saker med högre prio.

edit: Strawlies har rätt. Jag tyckte jag kände igen detta. Jag vet att det finns trådar om detta, ruta med liknande trådar innan tråden publiceras.
Citera
2010-03-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Man skulle kunna göra så att varje gång man skapar ett nytt ämne söker FB automatisk igenom alla trådar mot rubriken eller texten. Sedan kommer det upp en ruta som visar resultaten och en fråga i stil med "Finns denna tråd redan?" och typ "nej, posta min tråd" och "ja, tack så heeemskt mycket för upplysningen snälla FB <3"

Eller ?

Kanske rentav införa en liten ruta där man kan skriva "frågeställning" eller vad det nu är man ämnar diskutera, sedan matchas detta mot existerande trådar. Dock tror jag inte det är speciellt lätt att införa ett sådant system rent praktiskt då folks språkliga skillnader skulle göra det svårt att generalisera innehåll.
Citera
2010-03-15, 23:59
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-12
Jaha? Det är bara en tidsfråga tills man vill ha stjärten torkad av admin.
Ett automatiserat söksystem? Räcker inte sökrutan som vi har nu?

Kort sagt, att man säger åt användarna att söka har väl funkat hittills.

Det finns saker med högre prio.
Det behövs ju inget nytt system direkt. Bara att man innan det postas helt gör en sökning för att förhoppningsvis visa om det redan finns något. Annars postar man bara på.

Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-12
edit: Strawlies har rätt. Jag tyckte jag kände igen detta. Jag vet att det finns trådar om detta, ruta med liknande trådar innan tråden publiceras
Så point proven. Då kanske min tråd inte hade behövts. Visst jag hade kunnat söka manuellt men det gör man bara inte alltid.
Citera
2010-03-16, 00:04
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Har du själv sökt för att se så att en liknande tråd inte finns?

Vad är jobbigt menar du, att koda? Att kolla igenom en liten lista och trycka "ja/nej"?

Koda, okej. Det är ju inte helt kul att sitta och pilla med kod alltid men söksystemet finns ju och att köra ens post via söksystemet är ju inte världens megastora task om man ser det så.

Att trycka ja/nej torde vara mindre jobbigt än att själv behöva söka plus eventuella "finns tråd" samt flytta/sammanfoga och dyligt.
Citera
2010-03-16, 00:12
Medlem
Farbror Fazers avatar
Jag tycker att det är en intressant idé. Vet inte om det skulle funka dock men kanske
Citera
2010-03-16, 11:03
Medlem
Zwerchstands avatar
Förslag: Ta bort möjlighet att posta ny tråd innan sökning tar bl.a. denna vändning.

Idén med en intellisense-popup (?) som går utöver stendum uppmaning att söka, till att själv söka, skulle falla på folks oregelbundna formulerings- & stavningsvana så länge man inte antingen tvingar TS till hårt rubrikformat (retroaktivt på befintliga trådar?) &/eller värderar (inför autosökning) trådar, 2 vägar som bägge leder rakt bort från Flashbacks mål.
Citera
2010-03-16, 11:38
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Förslag: Ta bort möjlighet att posta ny tråd innan sökning tar bl.a. denna vändning.

Idén med en intellisense-popup (?) som går utöver stendum uppmaning att söka, till att själv söka, skulle falla på folks oregelbundna formulerings- & stavningsvana så länge man inte antingen tvingar TS till hårt rubrikformat (retroaktivt på befintliga trådar?) &/eller värderar (inför autosökning) trådar, 2 vägar som bägge leder rakt bort från Flashbacks mål.
Kan du formulera om det ?
Citera
2010-03-16, 11:59
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Vad är jobbigt menar du, att koda? Att kolla igenom en liten lista och trycka "ja/nej"?

Koda, okej. Det är ju inte helt kul att sitta och pilla med kod alltid men söksystemet finns ju och att köra ens post via söksystemet är ju inte världens megastora task om man ser det så.

Att trycka ja/nej torde vara mindre jobbigt än att själv behöva söka plus eventuella "finns tråd" samt flytta/sammanfoga och dyligt.

Att skapa ett mer eller mindre komplicerat (och för den ovane, oöverskådligt) moment för trådskapning inviterar knappast till diskussion. Att de flesta användare inte skapar speciellt många nya trådar är snarare ett argument mot idén än för, för systemet vore mer "effektivt" för folk som sitter och skapar trådar en masse.

Kodningen kanske inte vore så fruktansvärt avancerad, men allt i allt är det ett system som inte bär upp sin nytta.

Jämför t.ex. med möjligheten till snabbsvar (alltså: Svara utan att klicka upp en svarsruta, istället genom att skriva i ett fält direkt i tråden).
Citera
2010-03-16, 13:37
Medlem
epost72s avatar
Vore mer befogat med en funktion som analyserar trådrubrik och innehåll, och därefter avgör om det är en tråd med Laidbackkaraktär.
Intentionen kan må hända vara god, men att omsätta idén i praktiken ser jag som svårlöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in