Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Vilken disk ska den då boota från? (Alltså vilken disk är egentligen systemstart? C: ?)
Du BÖR bara genom att aktivera någon annan partition som aktiv, få bort den från E:\
Annars kan du inte boota.
Grejen e att du förmodligen har din MBR på E:\ eftersom den e disk 0.
Men grejen e att detta förmodligen kommit till under installationen av windows.
Du kan göra mkt med diskpart
Gå till start/kör/cmd
I kommandoprompten, skriv:
diskpart
select disk 2 (Om det e spoltank du vill ha som aktiv)
active
exit
Kolla på:
http://www.microsoft.com/resources/d....mspx?mfr=true
Innan jag försöker något..jag vet inte riktigt vad "aktiv" gör för en hårdisk konkret, kan du beskriva det? & det är bara 1 hårddisk som kan vara 1 enda "aktiv"(blå) eller hur?
Min bild är att det alltid varit just andra halvan (alltså icke "system") utav en splittad hårdisk som automatiskt tar sig epitetet "aktiv", varför förstår jag inte..det har aldrig funnits systemfiler på den, medans resterande del av samma hårdisk jag installerar windows på automatiskt blir "system"
det är så det borde vara här,
men "Lokal disk(numera E) (20 Gb Maxtor)
lämnade av outgrundlig anledning ifrån sig sitt stjälvklara
C: till Spoltank & gjorde sig stjälv till "systemstart" samtidigt som den gav ifrån sig sitt "system" till Spoltank för att få dennes "E" i retur
men jag vill inte ha Spoltank relaterad till någonting , jag vill icke ha "systemstart" överhuvudtaget på den här datorn, utan bara "system" på 20 Gb Maxtor på C:/, och sedan ge "aktiv" till resterande del av samme Maxtor ("Vätebomb(G))
hajar du? kolla mina bilder igen samtidigt och se om du får ihop ekvationen
Lokal Disc (E) skall ligga först ifrån vänster "i "den här datorn" vilket den inte gör som du ser... det kan den inte utan att få tillbaka sitt "system" från Spoltank först