Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-15, 13:25
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Ni sitter jag i fekalier här, det här är en lång historia men jag kan börja med att sammafatta det som att jag har lyckats på något vis ändra statusfunktionen på 2 st av mina hårdiskar, där system C:/ har bytt med E:/ på ett invecklat vis som är svårt att beskriva i text, så
dom här 2 bilderna jag tagit säger engentligen väldigt mycket för dom lärda hoppas jag?

Före
http://www.imagebanana.com/view/1cy9lxia/Before.jpg

Just nu
http://www.imagebanana.com/view/fn8u8svh/After.jpg
Just nu
http://www.imagebanana.com/view/4t2b...amnls45454.JPG

det ska överhuvudtaget inte existera någon såkallad "systemstart"
det är tydligt 2 st helt sepparta diskar som har bytt någonting med varandra
jag tycker att den här tråden kan börja med fokusera på det enda viktiga just nu, hur plockar jag bort status "systemstart"

Enligt BIOS boot start order

IDE channel 0 Master WDC WD2500JB-00GVA
IDE channel 0 Slave WDC WD2000JB-00GVA
IDE channel 1 Master TSSTcorp CDDVDW SH-S
IDE channel 1 Slave None
IDE channel 2 Master Maxtor 6L25050
IDE channel 2 Slave None
IDE channel 3 Master Hitatchi HD5721010CLA
IDE channel 3 Slave None
Senast redigerad av Herr Bökberg 2010-03-15 kl. 13:32.
Citera
2010-03-15, 14:40
Medlem
FractalDimensions avatar
Vilken disk ska den då boota från? (Alltså vilken disk är egentligen systemstart? C: ?)
Du BÖR bara genom att aktivera någon annan partition som aktiv, få bort den från E:\
Annars kan du inte boota.

Grejen e att du förmodligen har din MBR på E:\ eftersom den e disk 0.

Men grejen e att detta förmodligen kommit till under installationen av windows.

Du kan göra mkt med diskpart
Gå till start/kör/cmd

I kommandoprompten, skriv:

diskpart

select disk 2 (Om det e spoltank du vill ha som aktiv)

active

exit

Kolla på: http://www.microsoft.com/resources/d....mspx?mfr=true
Citera
2010-03-15, 15:14
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Vilken disk ska den då boota från? (Alltså vilken disk är egentligen systemstart? C: ?)
Du BÖR bara genom att aktivera någon annan partition som aktiv, få bort den från E:\
Annars kan du inte boota.

Grejen e att du förmodligen har din MBR på E:\ eftersom den e disk 0.

Men grejen e att detta förmodligen kommit till under installationen av windows.

Du kan göra mkt med diskpart
Gå till start/kör/cmd

I kommandoprompten, skriv:

diskpart

select disk 2 (Om det e spoltank du vill ha som aktiv)

active

exit

Kolla på: http://www.microsoft.com/resources/d....mspx?mfr=true

Innan jag försöker något..jag vet inte riktigt vad "aktiv" gör för en hårdisk konkret, kan du beskriva det? & det är bara 1 hårddisk som kan vara 1 enda "aktiv"(blå) eller hur?

Min bild är att det alltid varit just andra halvan (alltså icke "system") utav en splittad hårdisk som automatiskt tar sig epitetet "aktiv", varför förstår jag inte..det har aldrig funnits systemfiler på den, medans resterande del av samma hårdisk jag installerar windows på automatiskt blir "system"
det är så det borde vara här,
men "Lokal disk(numera E) (20 Gb Maxtor)
lämnade av outgrundlig anledning ifrån sig sitt stjälvklara C: till Spoltank & gjorde sig stjälv till "systemstart" samtidigt som den gav ifrån sig sitt "system" till Spoltank för att få dennes "E" i retur

men jag vill inte ha Spoltank relaterad till någonting , jag vill icke ha "systemstart" överhuvudtaget på den här datorn, utan bara "system" på 20 Gb Maxtor på C:/, och sedan ge "aktiv" till resterande del av samme Maxtor ("Vätebomb(G))

hajar du? kolla mina bilder igen samtidigt och se om du får ihop ekvationen
Lokal Disc (E) skall ligga först ifrån vänster "i "den här datorn" vilket den inte gör som du ser... det kan den inte utan att få tillbaka sitt "system" från Spoltank först
Senast redigerad av Herr Bökberg 2010-03-15 kl. 15:28.
Citera
2010-03-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Innan jag försöker något..jag vet inte riktigt vad "aktiv" gör för en hårdisk konkret, kan du beskriva det?

Det står i länken han hade i sitt inlägg.

Citat:
On basic disks, marks the partition with focus as active. This informs the basic input/output system (BIOS) or Extensible Firmware Interface (EFI) that the partition or volume is a valid system partition or system volume

Windows är lite bäng när man installerar och kan få för sig att kopiera filer till nån annan partition så det blir helt fucked up. Lösningen är att ta bort de hårddiskarna som du inte vill ha Windows installerat på, i ditt fall bara ha kvar Disk 0 och sen efteråt stoppa tillbaka de andra.
Senast redigerad av kissekattt 2010-03-16 kl. 00:45.
Citera
2010-03-16, 05:31
Medlem
Exakt.
1 Hårddisk och 1 CD (DVD eller USB minne) när du installerar Windows.
Helst ta bort alla partitioner och skapa 1 ny som snabb formateras.

De andra partitionerna och hårddiskarna väntar du tills du ser skrivbordet och kan gå in i
Diskhanteraren är ett bra ställe att fixa sånt.
Citera
2010-03-16, 11:41
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Det står i länken han hade i sitt inlägg.
Windows är lite bäng när man installerar och kan få för sig att kopiera filer till nån annan partition så det blir helt fucked up. Lösningen är att ta bort de hårddiskarna som du inte vill ha Windows installerat på, i ditt fall bara ha kvar Disk 0 och sen efteråt stoppa tillbaka de andra.
Aha, ja det är tyvärr lite hopplöst ställt med läsförståelsen att tolka invecklade instruktioner på engelska, speciellt när jag inte ens har riktig koll på vad som är vad på Svenska

Ok..jag ska rekomendera att plocka ur dom när min kamrat kommer för att lösa
för det är ju så att "system" har lagt sig på en orelaterad IDE hårdisk, medans windows installationen
samtidigt ligger på en SATA
när jag plockat ut dom andra diskarna och raderar den felaktiga partitionen på 20 Gb så bör den alltså utrota sitt "systemstart"..det här med systemstart låter ju som ett komplement den måste lägga på sig då annan partition fått "system"

just att "spoltank disken övertog "system" är intressant, då det är den enda disk som jag inte har hunnit formatera om sedan jag köpte nytt moderkort & processor
Citera
2010-03-16, 13:34
Medlem
FractalDimensions avatar
Ok, jag förklarar igen!

När datorn startar, testar den lite saker & ting i burken och letar sedan reda på dina hårddiskar.
Där på den hårddisken som e makerad aktiv, letar den efter något som heter MBR, förkortning av Master Boot Record. (Boot = en dators uppstartprocess)
Denna pekar i sin tur till till operativsystemets startfiler. I ditt fall ligger de gömda på disk 0 (Den som kallas E:\ på din dator nu, som var C:\ innan).
Anledningen till detta är att disk 0 var markerad som aktiv när du valde att installera windows på den som var E:\ innan.

Så hela grejen hade kunnat undvikas ifall du hade använt DISKPART innan du installerade om windows.

Men nu kan du inte bara plocka ut diskar, eftersom startfilerna finns på disk 0 som e markerad aktiv. Då kommer inte windows att starta upp.

Om du kollar på bilderna du skickade mig, så ser du att det finns namn innan diskarna som heter disk 0, disk 1, disk 2, osv. Det e ordningsföljden de e kopplade enlig BIOS. Om du vill att ordningsföljden kommer annorlunda, så får du helt enkelt ändra det i bios. (Flytta diskarna upp eller ner i listan)
Förmodligen hamnar disk 0 där eftersom det är kopplad på IDE 0 (Primary Master). Där ska det sitta DVD spelare egentligen, om du vill ha optimal hastighet.

Om du vill starta från SATA enheten trots att den inte e disk 0, så gör det inget att MBR och ett par små systemfiler finns på dina gamla IDE disk. De e ändå så små att det inte märks i prestanda. Windows laddas ändå in från din SATA disk.

Markera den dock som aktiv, så flyttar du i allafall systemfilerna till den också.

Gör som jag skrev innan:
diskpart

select disk 2

active

exit
Starta sen om windows-skivan och gå till recovery console.
Där, skriv
fixmbr
fixboot

Mvh
Citera
2010-03-16, 23:43
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Nu har jag löst dom flesta omedelbara problem här, så det tackar vi för
jag funderar på vad som kan ha orsakat det här märkliga system bytet

Moderkort
Gigabyte GA-MA770-ud3

Processor
AMD Phenom 2 X4 945

Jag installerade denna ovanpå moderkortsinstallationen..kanske var det fel..är det här någon form av boot disc specialare i värsta fall?? eller är det korrekt och motsavarar CD'm som innehöll en jävla massa
http://support.amd.com/us/Pages/dyna...ID=173&lang=us

En annan chansning

Sedan just innan ofrivilliga partitionsbytet begick jag misstaget att missförstå & anklagade Direct X9 för en sak som vägrade ge med sig..så jag trodde att jag jag begick en rollback till Dirext X8.1 med ett litet freeware program..men den drog tillbaka klockan till direct X version 0.0
en massa systemfiler fuckades upp & saknades, jag tänker om det har orsakat att C:/ på nått vänster tvingades söka stöd hos närmste IDE hårdisk på...annan partition

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in