2019-12-10, 21:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Alltid tråkigt när någon dör alltför tidigt. Men trots allt var det Gessle som skrev det mesta av musiken och texten. Att hylla någon som sjunger är lite som att hylla det piano som låtarna framförs på.

Du menar som Pavarotti, Sinatra, Jussi Björling, Birgit Nilsson, George Michael m fl?
Det finns mängder av kända och uppskattade sångare som aldrig skrivit en ton eller ett ord.
Att kunna sjunga är en gåva och talang precis som att kunna skriva musik eller text.

Dessutom skrev hon ju med tiden både text och musik
Citat:
Med åren tog dock Marie Fredriksson själv över större ansvar för sin produktion, i allt från texter till tonsättning, arrangemang och producering. Hennes sångtexter präglades under 1980-talet av starka naturlyriska inslag om kärlek men under 1990-talet utvecklades även en "andlig" dimension
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marie_Fredriksson#Karri%C3%A4r
Senast redigerad av mikaels 2019-12-10 kl. 21:37.
Citera
2019-12-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag minns att de flesta sa att de hatade Roxette förut. Jag gjorde det också.
Marie var en bra sångerska dock. Men hon och Per Gessle konstellationen blev inte bra (KOM INTE OCH SÄG NU "de var så framgångsrika!". Ja, det kanske de var, men de flesta svenskar sa att de hatade Roxette).

Det är alltid tråkigt när folk dör, men för Marie var det dock skönt, oj vad hon har varit svag i åratal. Det måste ha varit väldigt påfrestande.

Hon fick en otrolig karriär med Roxette, men jag tycker det lät bedrövligt
Hon hade gett mig mycket mer som fortsatt soloartist.

Kom gärna med exempel på vilken Roxette-låt som är bra (inte Listen to your heart för den hatar jag, eller The look eller Dressed for success, ännu värre!)
Varför skulle någon orka ge exempel? För att försöka omvända dig? Tyck vad fan du vill.

Vila i frid Marie, tack för allt du var och allt du gav.
Citera
2019-12-10, 21:35
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Alltid tråkigt när någon dör alltför tidigt. Men trots allt var det Gessle som skrev det mesta av musiken och texten. Att hylla någon som sjunger är lite som att hylla det piano som låtarna framförs på..

Det är ytterst tveksamt om Roxette rönt de stora framgångarna om Per Gessle sjungit alla låtarna. Jag tror inte det.
Citera
2019-12-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Min favorit var nog "Perfect Day" från Joyride
Samma här. Den och Silver Blue, mycket känsla i hennes sång.
Många av Roxettes bästa låtar är de som inte är så kända.
Citera
2019-12-10, 21:38
Medlem
Citat:
Alltid tråkigt när någon dör alltför tidigt. Men trots allt var det Gessle som skrev det mesta av musiken och texten. Att hylla någon som sjunger är lite som att hylla det piano som låtarna framförs på.

Noterade vid en längre rundresa i Östeuropa för tjugo år sedan att Roxette var gigantiskt stora där och då, samt att Paul McCartney ungefär vid den tidpunkten knappat hade noterat deras existens, inte av illvilja utan på grund av duons avsaknad av musikaliskt nyskapande.

Tror du Roxette skulle vart så stora utan Maries röst? Knappast, det var kombinationen Pers låtar och Maries röst som gjorde hela grejen
Citera
2019-12-10, 21:39
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du menar som Pavarotti, Sinatra, Jussi Björling, Birgit Nilsson, George Michael m fl?
Det finns mängder av kända och uppskattade sångare som aldrig skrivit en ton eller ett ord.
Att kunna sjunga är en gåva och talang precis som att kunna skriva musik eller text.

Vi är alla olika. Det är ytterst sällan jag uppskattar en sånginsats, utan jag önskar mig vanligen en musikalisk upplevelse utan detta irritationsmoment. Påfallande ofta när jag väl uppskattar sång så rör det sig om helt bedrövligt usla sångare/sångerskor som tillför något helst väsensskilt från dagens makabra auto-tune-polerade skräp. Jag tänker då på sådana som Syd Barrett och Genesis P-Oridge.

Med tanke på din avatar kan det förtjänas att påpeka att Bowie alltid uppskattas. Men det här oifrågasatta daltandet med sångare förstår jag mig inte på.
Citera
2019-12-10, 21:40
Medlem
Det är som ett en bit av vår egen existens tas ifrån oss. Känns overkligt trots att jag inte kände henne. Mycket tråkiga nyheter. Vila i frid.
Citera
2019-12-10, 21:47
Medlem
Harry_s avatar
Nu blir blåsaren Gessle ännu rikare dåra
Citera
2019-12-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Nu blir blåsaren Gessle ännu rikare dåra

Varför skulle han bli det?
Citera
2019-12-10, 21:55
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag kom att tänka på detta, att det stämmer ju! Det var ingen som diggande Roxette öppet.
Dom som andra stora svenska artister fick mest gehör utomlands och därifrån så loopade det tillbaka hit till Sverige, jag har för mig att Roxette var stora i Tyskland.

För att slå här i Sverige så måste politik finnas med i texterna eller så att man har något lyte typ miffo en kuf eller bara det att man är lagom och folklig, då blir man världskändis i Sverige, blir kritiker rosad , får all medietid och finns med hela tiden.

Roxette och Marie det var ju väldig över och polerat mot annan svensk produktion och att sådant slår inte med mer än med tvång och med en eftersläpning.

Mainstream har aldrig varit socialt accepterat, men sålde alltid bra på den tiden man sålde skivor. Gessle är en pophantverkare i den högsta klassen. Marie har visat många gånger att hon hade en djupare ådra. Men vad är det för fel med att vilja bli miljonär?

Kommersiellt skit idag har visat sig hålla genom åren. Det som är häftigt och actionfyllt och sätter Sverige på kartan är det som tilltalar morgondagens publik.
Citera
2019-12-10, 21:57
Medlem
Lillarapunzels avatar
Så ofattbart. Trots att jag är född flertalet år efter såväl Maries som Roxettes storhetstid, minns jag ändå låtarna med själ och värme.
Alldeles för ung, så tragiskt. RIP Marie. <3
Citera
2019-12-10, 22:01
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Antyder du att George Michael inte skrev sina låtar? Han skrev ju nästan allt ensam både i Wham och som soloartist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in