Är cannabisen verkligen så farlig som vissa hävdar - eller så ofarlig som andra hävdar? I kvällens film reder vi ut föreställningar om den vanligaste drogen efter alkohol och tobak. Vi beger oss till stäppens Kazakstan där den första cannabis-busken en gång slog rot för länge sedan, då i en mycket mildare version än den psykosframkallande drog som cannabis är i dag. Att människans hjärna är känsliga för det aktiva ämnet cannabionoid beror på en mutation i ett litet havsdjur för många miljoner år sedan.
Kan bli intressant men texten ovan får en inte att göra vågen direkt.
Ja det kanske blir intressant. Detta hade jag allafall ingen aning om : "Att människans hjärna är känsliga för det aktiva ämnet cannabionoid beror på en mutation i ett litet havsdjur för många miljoner år sedan"
Ja det kanske blir intressant. Detta hade jag allafall ingen aning om : "Att människans hjärna är känsliga för det aktiva ämnet cannabionoid beror på en mutation i ett litet havsdjur för många miljoner år sedan"
Tja.. Det mesta idag beror väl på någon havsvarelses mutation för flera miljoner år sedan?
Dokumentären är producerad av BBC, om jag minns rätt. Jag såg den för ett par veckor sedan, väldigt bra och nyanserad. Kul att SVT väljer att visa den.
Dokumentären är producerad av BBC, om jag minns rätt. Jag såg den för ett par veckor sedan, väldigt bra och nyanserad. Kul att SVT väljer att visa den.
Helt okej, tar fram mycket intressant om skadorna om cannabis, dock är den lite svag.
Delvis då den inte riktigt förklarar hur extremt ovanligt det är att folk faktiskt får schizofreni utav drogen, eller psykoser, om man jämför med alkohol som skadar så mycket mer så är det minimalt.
Dessutom så är det som med allt annat, man ska aldrig använda preparat när kroppen utvecklas, detta är ju absolut inget skäl för att ha kvar att det är olagligt, men många som inte vet något om drogen lär ju fortfarande inte få en mer positiv syn på cannabis.
Mjaa.. Det kan va bra att se denna och the union för en bred syn på drogen.