2004-03-11, 10:37
Medlem
Jag har fått några obehagliga e-mejls från en avsändare med yahoo.com-adress. Det namn personen uppger är uppenbart falskt. Mejlen innehåller en rad felaktiga och kränkande påståenden om mig och om människor jag känner. Jag bedömer det som att det är på gränsen till åtalbart - man bara på gränsen.

Jag undrar nu - hur går man bäst till väga om man vill försöka spåra avsändaren?
Citera
2004-03-11, 10:56
Medlem
kenobes avatar
miala yahoo och bifogfa bevisen.
Så kanske de ger dig vilket IP det är som ansluter till den brevlådan.
Sen får du spåra IP'et till en leverantör.
Sen be dem säga vilken av deras kunder det är som har det IP'et.
Det här är svårt för att inte säga nära omöjligt. Men lycka till. kränkningar är ju inte så kul.
Citera
2004-03-11, 11:08
Bannlyst
IP:t kan du lätt se utan att behöva kontakta yahoo, det står i brevhuvudet under

Received: from unknown (HELO [sändarens datornamn]) ([hans användarnamn]@xxx.xxx.xxx.xxx with login)

Sändarens datornman är namnet på hans dator, användarnamnet namnet innan @ i hans yahoo.com-adress, xxx osv IP-adressen.

Sen kollar du ip-adressen på http://www.ripe.net för att se vilken leverantör det gäller.
Citera
2004-03-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
IP:t kan du lätt se utan att behöva kontakta yahoo, det står i brevhuvudet under

Received: from unknown (HELO [sändarens datornamn]) ([hans användarnamn]@xxx.xxx.xxx.xxx with login)

Sändarens datornman är namnet på hans dator, användarnamnet namnet innan @ i hans yahoo.com-adress, xxx osv IP-adressen.

Sen kollar du ip-adressen på http://www.ripe.net för att se vilken leverantör det gäller.

Tack för svar - men det står bara @yahoo.com efter datornamnet och användarnamnet. Vad gör jag för fel, eftersom jag inte får fram IP-numret?
Citera
2004-03-11, 12:22
Bannlyst
Du vet hur du får fram headern va? I Outlook får du det genom att öppna mailet dete gäller genom att dubbelklicka på det så att du få upp det i ett nytt fönster, och sedan menyn "visa", valet "alternativ".
Citera
2004-03-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Du vet hur du får fram headern va? I Outlook får du det genom att öppna mailet dete gäller genom att dubbelklicka på det så att du få upp det i ett nytt fönster, och sedan menyn "visa", valet "alternativ".

Nu gick det bra! Stort tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in