Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-14, 14:50
Medlem
monkeyface90s avatar
Hej!

kan väll berätta lite om hur allt började:

Jag skulle spela lite CoD 4 med en polare, när jag startade spelet så blev hela skärmen svart och jag kunde inte göra något annat, så jag stängde av datorn på strömbrytaren och när jag startade datorn igen står de:
De gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
\windows\system32\config\system
Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet för windows med hjälp av installations-CD:n.

Det jag har gjort är att jag har försökt starta installations skivan, och när den börjar scanna igenom alla delar i datorn så kommer den till hårddisken och då får jag bluescreen där de står:
A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.
och den vill att jag ska köra i save mode, men de kan jag inte.

Jag har testat att byta hårddisk, samma fel. har även bytt RAM minnen, hjälpte inte.

Så jag undrar om någon av er skulle kunna förklara hur jag gör för att få detta att fungera?

Har windows XP professional 32.
Citera
2010-03-14, 14:54
Medlem
candystashs avatar
Formatera om hårdisken brukar hjälpa om det är windows som är trasigt.
Kan inte tänka min något annat då du testade att byta minnen.
Citera
2010-03-14, 14:58
Medlem
monkeyface90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candystash
Formatera om hårdisken brukar hjälpa om det är windows som är trasigt.
Kan inte tänka min något annat då du testade att byta minnen.

men hur kan de vara samma fel på 2 hårddiskar om de är hårddisken som är fel? de är ju inte heller något jättevanligt fel...
Citera
2010-03-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyface90
men hur kan de vara samma fel på 2 hårddiskar om de är hårddisken som är fel? de är ju inte heller något jättevanligt fel...
Troligtvis har du en sk OEM-dator (HP/DELL/Fujitsu/Acer osv) och försöker använda en "vanlig" XP-skiva?
Om så är fallet brukar det betyda att skivan saknar SATA-drivrutiner och därav felmeddelandet då den kommer till hårddisken.

Använd i så fall avsedd Recovery-CD eller Recovery-partition (se manualen på hemsidan om den saknas)
Citera
2010-03-14, 19:09
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp en Recovery Console via XP-skivan och kör: CHKDSK C: /R
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in