Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Hur ofta ser man inte trådar under "Aktuella brott och kriminalfall" som handlar om försvunna personer?
Ofta vet vi inte om den försvunna personen verkligen är utsatt för ett brott.
Jag tycker det borde finnas en egen rubrik för "Försvunna personer och efterlysningar".
Bra eller anus?
Principen vi gått efter är: Finns det möjlighet att personen utsatts för brott så får tråden ligga i Aktuella brott och kriminalfall. Visar det sig sedan att personen kommer fram eller hittas död utan att något brott begåtts så låses tråden, för då ligger det utanför att diskutera åtminstone i den forumdelen (och troligen också andra forumdelar, även om det kan finnas undantag).
Ett problem är ju att det vad gäller vissa försvinnanden så är det med mycket stor sannolikhet brott som ligger bakom. Det kan till och med ha inletts en förundersökning om mord. Det känns då, tycker jag, naturligt att låta tråden ligga bland övriga kriminalfall. (Finns till och med exempel på morddomar utan att en kropp påträffats.) Man kommer då till frågan om när tråden ska flyttas? En möjlighet är i och för sig i det fall polisen inleder en brottsutredning
Men jag är inte helt klar med vad jag anser. Det känns ju å andra sidan inte helt "rätt" att ha trådar om försvunna personer där absolut ingenting talar i riktning för att ett brott skett (exempelvis Titti, eller för den delen killen i Varberg...).