2010-03-14, 13:35
Medlem
Hur ofta ser man inte trådar under "Aktuella brott och kriminalfall" som handlar om försvunna personer?
Ofta vet vi inte om den försvunna personen verkligen är utsatt för ett brott.
Jag tycker det borde finnas en egen rubrik för "Försvunna personer och efterlysningar".

Bra eller anus?
Citera
2010-03-14, 13:39
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Hur ofta ser man inte trådar under "Aktuella brott och kriminalfall" som handlar om försvunna personer?
Jag tycker det borde finnas en egen rubrik för "Försvunna personer och efterlysningar".

Bra eller anus?

Tycker det låter som en bra idé faktiskt.
Citera
2010-03-14, 13:44
Medlem
MrFingals avatar
Tja, en försvunnen person antas väl oftast vara utsatt för något brott så det är väl egentligen mest logiskt att det diskuteras där. Skulle det senare visa sig att det inte handlar om något brott får väl tråden flyttas till Olyckor-forumet där den antagligen passar bäst. "Försvunna personer och efterlysningar" har väl ganska lågt diskutionsvärde annars, men vad vet jag.
Citera
2010-03-14, 13:48
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
[...]
"Försvunna personer och efterlysningar" har väl ganska lågt diskutionsvärde annars, men vad vet jag.

Det är väl snarare så att de trådarna som handlar om försvunna personer är ganska så populära.
Givetvis så blir de ju ännu mer populära när det uppdagas att ett brott ligger bakom försvinnandet, men de är ganska populära redan från början.
Citera
2010-03-14, 13:55
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det är väl snarare så att de trådarna som handlar om försvunna personer är ganska så populära.
Givetvis så blir de ju ännu mer populära när det uppdagas att ett brott ligger bakom försvinnandet, men de är ganska populära redan från början.

Ja det förnekar jag inte, men jag menar om det finns nog många trådar för att skapa ett helt eget forum för detta(för det är väl det TS vill ha?). Det finns idag en del trådar om försvunna personer som är brottsrelatar. Dessa bör väl fortfarande ligga i aktuella brott-forumet. Resterande trådar vill alltså TS har i ett eget forum. Jag ifrågasätter om det finns nog sånna trådar för att skapa ett helt forum eller om det räcker med att förpassa dessa till olycksforumet.
Citera
2010-03-14, 14:34
Medlem
Ett annat problem är att om man lägger en tråd om en försvunnen person (ta t.ex. Titti-tåden under "Aktuella brott och kriminalfall" så riskerar man att folk tror att hon är utsatt för brott/död och att man inte söker/håller ögonen öppna efter henne + de som känner henne personligen kan ta illa vid sig. När en vän försvinner vill man helst tro att hon lever och inte är utsatt för brott.

Ja det är möjligt att det inte finns tillräckligt många trådar (enligt FB's regler) för en ny forumrubrik. Men jag tycker att syftet är bättre än ev. regler.
Citera
2010-03-14, 14:36
Medlem
Troians avatar
Citat:

Bra eller anus?

Principen vi gått efter är: Finns det möjlighet att personen utsatts för brott så får tråden ligga i Aktuella brott och kriminalfall. Visar det sig sedan att personen kommer fram eller hittas död utan att något brott begåtts så låses tråden, för då ligger det utanför att diskutera åtminstone i den forumdelen (och troligen också andra forumdelar, även om det kan finnas undantag).

Ett problem är ju att det vad gäller vissa försvinnanden så är det med mycket stor sannolikhet brott som ligger bakom. Det kan till och med ha inletts en förundersökning om mord. Det känns då, tycker jag, naturligt att låta tråden ligga bland övriga kriminalfall. (Finns till och med exempel på morddomar utan att en kropp påträffats.) Man kommer då till frågan om när tråden ska flyttas? En möjlighet är i och för sig i det fall polisen inleder en brottsutredning

Men jag är inte helt klar med vad jag anser. Det känns ju å andra sidan inte helt "rätt" att ha trådar om försvunna personer där absolut ingenting talar i riktning för att ett brott skett (exempelvis Titti, eller för den delen killen i Varberg...).
Citera
2010-03-14, 14:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Tja, en försvunnen person antas väl oftast vara utsatt för något brott så det är väl egentligen mest logiskt att det diskuteras där. Skulle det senare visa sig att det inte handlar om något brott får väl tråden flyttas till Olyckor-forumet där den antagligen passar bäst. "Försvunna personer och efterlysningar" har väl ganska lågt diskutionsvärde annars, men vad vet jag.

Jag tror nog att många anser Försvunna personer och efterlysningar har ett väldigt högt diskussionsvärde, i och för sig...
Citera
2010-03-14, 14:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja det är möjligt att det inte finns tillräckligt många trådar (enligt FB's regler) för en ny forumrubrik. Men jag tycker att syftet är bättre än ev. regler.

Säkert i 90 procent av "försvunna"-trådarna på Flashback så har man ju funnit en lösning efter ett halvår, så att det kan bli svårt finna tillräckligt många trådar kanske inte har så stor betydelse i just det här fallet.
Citera
2010-03-14, 14:49
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror nog att många anser Försvunna personer och efterlysningar har ett väldigt högt diskussionsvärde, i och för sig...

Tja säger du det så, jag har ingen större koll på vad som sägs i aktuella trådar men jag har svårt att föreställa mig vad exakt man diskuterar i en tråd om en försvunnen person där man redan från början bestämt sig att det inte är brottsrelaterat. Dessutom kan väl, i värsta fall, en efterlysning falla under regel 1.01?
Citera
2010-03-14, 15:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Tja säger du det så, jag har ingen större koll på vad som sägs i aktuella trådar men jag har svårt att föreställa mig vad exakt man diskuterar i en tråd om en försvunnen person där man redan från början bestämt sig att det inte är brottsrelaterat.

Polisen inleder ju en brottsutredning först när de gör bedömningen att de anser att det finns skäl att misstänka att ett brott har skett. Sedan kan ju användare se det på ett annat sätt, det behöver inte finnas någon konsensus där. Tråden med den nu försvunna Titti har väl i alla fall varit hyfsat aktiv, men där tror inte det finns någon där som misstänker att ett brott skett. I tråden med den försvunne Daniel, i Varberg, anser en del det troligt att ett brott skett andra är av annan åsikt. Den tråden består av flera tusen inlägg, inklusive inlägg av personer som inte tror att något brott skett. Det finns ju också flera olika ickebrottsliga möjligheter (typ olyckshändelse, självmord, att hålla sig undan frivilligt). Diskussionen är inte bara "brott vs. inte brott".

Citat:
Dessutom kan väl, i värsta fall, en efterlysning falla under regel 1.01?

Det kan det nog.
Citera
2010-03-14, 15:25
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Polisen inleder ju en brottsutredning först när de gör bedömningen att de anser att det finns skäl att misstänka att ett brott har skett. Sedan kan ju användare se det på ett annat sätt, det behöver inte finnas någon konsensus där. Tråden med den nu försvunna Titti har väl i alla fall varit hyfsat aktiv, men där tror inte det finns någon där som misstänker att ett brott skett. I tråden med den försvunne Daniel, i Varberg, anser en del det troligt att ett brott skett andra är av annan åsikt. Den tråden består av flera tusen inlägg, inklusive inlägg av personer som inte tror att något brott skett. Det finns ju också flera olika ickebrottsliga möjligheter (typ olyckshändelse, självmord, att hålla sig undan frivilligt). Diskussionen är inte bara "brott vs. inte brott".

Vad polisen anser i frågan är väl ganska oväsenligt när en tråd skapas även om det givetvis hjälper, men om en person efterlyser en person och misstänker att försvinnanadet är brottsrelaterat bör väl tråden startas i aktuella brott? Skulle det senare visa sig att det inte är brottsrelaterat bör tråden flyttas till relevant delforumet, i de flesta fall olycksforumet alternativt låsas som du själv skrev. TS ville istället att alla trådar med försvunna personer skulle läggas i ett nytt delforum och det är väl egentligen det jag ifrågasätter. Som du själv säger verkar det ju helt klart finnas ett intressa att diskutera försvunna personer, men är trådarna verkligen så frekventa att det krävs ett helt nytt delforum när merparten av trådarna ändå bör diskuteras aktuella brott, dvs de som är brottsrelaterade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in