Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Shredding är bara bra för en sak, och det är imponera rent tekniskt.
Det låter alltid skit.
Bara för att det är snabbt betyder inte att det är bra.
Eller tvärtom... Det låter inte dåligt bara för att det är snabbt! Varför vara så kategorisk?
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Han va bäst i början på 80-talet innan han blev känd, han repade rätt mycket i en gammal källarlokal i Brandbergen.
När han blev känd så var han väl som bäst när han lirade i Alcatraz, efter det har det bara gått utför med hans gitarrspel tycker jag. Han blev en stor jävla
DIVA.

Är det inte så att alla artister är som bäst innan de blir kända.

Märkligt fenomen det där...
Att vara diva har väl aldrig hindrat någon förut. Titta bara på Freddie Mercury. Jävligt uppskattad
trots sina divafasoner.
Nåja, få artister klarar att leverera under 24 år utan att upprepa sig. Yngwie är ju ganska "inlåst" i sin nisch. Därmed inte en sämre gitarrist!
Yngwie är ju trots allt en gitarrist som har ett anslag och vibrato värd namnet när han går för fullt. Bara där sorteras 99,9% av världens övriga shreddare bort.
Dessutom är han inte så ensidig som man kan tro. Kan man sin musikteori vet man att han är väldigt allround.
Lyssna bara på de covers han gjort genom tiden. Han kan spela "vanlig" hårdrock på ett minst sagt övertygande sätt.
Hans karriär som låtskrivare är en annan femma. Jag håller hans två första album som riktigt bra, efter det tappade jag intresset fram till
Eclipse som får betecknas som en rejäl uppryckning.
Outrot på
Devil in Disguise visar en oanad sida av honom.
Sedan har vi hans karaktäristiska sound, inte minst hans sololjud med delayet.