2007-01-07, 12:31
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Yngwie?
Det är han som sjunger på den här,va?

http://www.blabbermouth.net/yngwie_tokyo_flight.mp3

Jodå, vi avgudar honom!

Yngwie sjunger inte på sina skivor, utan det är lite olika personer beroende på vilken skiva man lyssnar på. Han spelar tillsammans med sitt band (eller rättare sagt, det är dom som spelar tillsammans med honom som han sj uttryckt det i en intervju). Han står för gitarren och det gör han otroligt bra
Citera
2007-01-07, 12:33
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNorth
malmsteen har haft sin inverkan på "shredding"-genren. Men det är svårt att hitta en mindre kreativ musiker. Han har i stort sett spelat samma skit i 24år och det var bra under dom 3 första albumen. Nu är det sorgligt

Kan hålla med om att hans platta från 1983 och den från 2005 är rätt så lika varandra om man säger så.. men de är ju trots allt samma yngwie och honom tröttnar man aldrig på
Citera
2007-01-07, 13:02
Medlem
Apspektakels avatar
Shredding är bara bra för en sak, och det är imponera rent tekniskt.

Det låter alltid skit.

Bara för att det är snabbt betyder inte att det är bra.
Citera
2007-01-07, 14:52
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Yngwie sjunger inte på sina skivor, utan det är lite olika personer beroende på vilken skiva man lyssnar på. Han spelar tillsammans med sitt band (eller rättare sagt, det är dom som spelar tillsammans med honom som han sj uttryckt det i en intervju). Han står för gitarren och det gör han otroligt bra
No shit?
Citera
2007-01-07, 14:57
Medlem
Stuka69s avatar
Citat:

Det är helt riktigt att Yngwie har en sångare i bandet medan han själv spelar gitarr.
Däremot så sjunger faktiskt Yngwie när han lirar Hendrix låtar typ Spanish Castle Magic
Citera
2007-01-07, 15:05
Medlem
Micke666s avatar
Han va bäst i början på 80-talet innan han blev känd, han repade rätt mycket i en gammal källarlokal i Brandbergen.
När han blev känd så var han väl som bäst när han lirade i Alcatraz, efter det har det bara gått utför med hans gitarrspel tycker jag. Han blev en stor jävla DIVA.
Citera
2007-01-07, 17:19
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Shredding är bara bra för en sak, och det är imponera rent tekniskt.

Det låter alltid skit.

Bara för att det är snabbt betyder inte att det är bra.

Eller tvärtom... Det låter inte dåligt bara för att det är snabbt! Varför vara så kategorisk?

Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Han va bäst i början på 80-talet innan han blev känd, han repade rätt mycket i en gammal källarlokal i Brandbergen.
När han blev känd så var han väl som bäst när han lirade i Alcatraz, efter det har det bara gått utför med hans gitarrspel tycker jag. Han blev en stor jävla DIVA.

Är det inte så att alla artister är som bäst innan de blir kända. Märkligt fenomen det där...
Att vara diva har väl aldrig hindrat någon förut. Titta bara på Freddie Mercury. Jävligt uppskattad trots sina divafasoner.

Nåja, få artister klarar att leverera under 24 år utan att upprepa sig. Yngwie är ju ganska "inlåst" i sin nisch. Därmed inte en sämre gitarrist!
Yngwie är ju trots allt en gitarrist som har ett anslag och vibrato värd namnet när han går för fullt. Bara där sorteras 99,9% av världens övriga shreddare bort.
Dessutom är han inte så ensidig som man kan tro. Kan man sin musikteori vet man att han är väldigt allround.
Lyssna bara på de covers han gjort genom tiden. Han kan spela "vanlig" hårdrock på ett minst sagt övertygande sätt.

Hans karriär som låtskrivare är en annan femma. Jag håller hans två första album som riktigt bra, efter det tappade jag intresset fram till Eclipse som får betecknas som en rejäl uppryckning.
Outrot på Devil in Disguise visar en oanad sida av honom.

Sedan har vi hans karaktäristiska sound, inte minst hans sololjud med delayet.
Citera
2007-01-07, 17:23
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Första gången jag fick höra talas om namner Yngwie Malmsteen (lät mer som det vanliga svanska namnet Yngve Malmsten) kom jag direkt att tänka på någon folkkär folkmusiker på ca 80 år med grått hår som spelar dragspel
Du kanske tänker på Yngve Stoor? Han med Hawaii-kvintetten.
Citera
2007-01-07, 18:07
Medlem
Amazon-mannens avatar
Att Yngwie jobbat in sig som kungen i shred-nischen är inget jag ser som negativt. Titta på AC/Dc som också låtit likadant de senaste 2 decenierna, och inte f-n får de skit för det! Varför ändra nåt som funkar?
Finns inget värre än band/artister som ska "upptäcka sig själva" på varje nytt album och ändra stil,genre och religion

Själv gillar jag hans instrumentala låtar bäst. Fastnade för Kung Yngwie när jag hbörde "Perpetual" (album Fire and Ice 1992 )första gången. Men som bäst var han på de tre första albumen som det sagts här innan..

2000talets album är oftast tunga,mycket bas i mixen och lite väl mycket Sabbath. Dock alltid nån strängeldar-låt i slutet av albumen
Citera
2007-01-07, 18:47
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Heaven Tonight är en gudomlig låt.
jag antar att det var mycket ironi där?

Rising Force, Jet To Jet, I'm A Viking, Icarus Dream Suite och självklart Far Beyond The Sun är riktigt bra dock.

att avguda yngwie malmsteen är väl i princip det nördigaste som går att göra enligt mig, menmen.
Citera
2007-01-07, 20:32
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
När han blev känd så var han väl som bäst när han lirade i Alcatraz, efter det har det bara gått utför med hans gitarrspel tycker jag.

Det stämmer, Yngwie var extremt brådmogen. Både Alcatrazz och Steeler-albumen visar upp en otroligt hungrig och Oslipad Yngwie. Det var dock på Trilogy som Yngwie nådde sin absoluta teknik-och spelmässiga kulmen som gitarrist. Det finns speltekniska idéer och fragment på på albumet och senare bootlegs från Trilogy-turnén som inte har matchats av någon gitarrist sen dess. Han teknik låg på absolut topp samspel med en mycket intuitiv och mogen frasering. Tyvärr försvann allt detta i och med olyckan strax efter.

Vill man lyssna på Yngwie i mer nyanserade studiosammanhang med intressanta låtarrangemang och kortare, mer strukturerade solon rekommenderas albumen Fire and Ice and Magnum Opus. Välproducerat, bra ljudtekniker bakom rodret, Yngwie har bra ton, och hans solon är situationsanpassade. Särskilt Fire and Ice rekommenderas om man vill höra en återhållsam Yngwie i samspel med ett bra band, bra sångare och t o m en stråkkvartett. Tyvärr återfick Yngwie aldrig samma råa brillians och naturliga improvisatoriska genialitet efter Jaguarkraschen 87, men han har ändå stundtals lyckats att prestera ett par adekvata produktioner. Sen det tidigt 90-talet har det mesta dock varit rent skräp. All kreativitet är som bortblåst och materialet är med få undantag mediokert.
Citera
2007-01-07, 23:25
Bannlyst
Citat:
Kan hålla med om att hans platta från 1983 och den från 2005 är rätt så lika varandra om man säger så.. men de är ju trots allt samma yngwie och honom tröttnar man aldrig på

Avgudar man shredding så tröttnar man nog aldrig nej däremot för oss som kanske vill ha lite mer tryck i snabeln och lite bättre texter än HEAVEN TONIGHT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in