Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-13, 23:51
Medlem
Hej på er!
Jag har en dator som står på här hemma dygnet runt... Jag skulle vilja komma åt den från skolan, husvagnen osv... Jag vill komma åt mappar att läsa och skriva filer i men de VPN alternativ jag hittar på nätet kostar antingen pengar eller är begränsade i antal Gb trafik som är tillåten...

Jag har datorn hemma kopplad via Wlan till en router/modem jag fått av Bredbandsbolaget och vissa versioner av program som kan hjälpa mig dela filer mellan mina datorer krockar med nåt interface som finns i routern "ThomsonTG784..."
Jag vill egentligen bara kunna komma åt mina filer utifrån... helst via nåt http protokoll, det vore gött att slippa gå runt massa FTPhosts osv...

Kan nån tipsa om nåt?
Jag har provat Tight VNC (krockar med routerns interface/ brandvägg), Hamachi (krånglar lite för mycket med Win7)... help!
Citera
2010-03-13, 23:59
Medlem
Det finns en tjänst för sånt, heter *någonting*box. Kanske någon annan som kommer ihåg namnet.
Citera
2010-03-14, 00:01
Medlem
Glomgolds avatar
Dropbox
Citera
2010-03-14, 00:03
Medlem
Du kanske tänker på Dropbox?
Det använder jag nu, kanontjänst verkligen men med dropbox måste jag aktivt ladda upp den data jag vill få tillgång till... Jag vill istället få access till en fysisk hårddisk eller mapp på hårddisk utifrån.
Alltså går alla iCloud/ dropbox lösningar bort
Tack ändå, hoppas på fler svar!
Citera
2010-03-14, 00:39
Medlem
DigGaNs avatar
Du kan alltid skaffa en dns host som skickar besökaren av din adress (något.mine.nu) till din ip adress där du kör en webserver (apache) och du ser dina filer

Dyndns hemsida som hjälper dig med dns host.
Apache's hemsida som hjälper dig med din server.

One Love!

Edit: PM'a om du behöver mer hjälp med detta eller tycker att jag förklarar dumt.
Citera
2010-03-14, 00:49
Bannlyst
Dropbox är ju dock inte främsta valet eftersom gratisversionen bara har 2GB...
Finns ju Live Desktop också.
Själv kör jag med personliga mappar genom LimeWire pro,och det finns inten limit där så att säga.
Citera
2010-03-14, 00:50
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retur
Du kanske tänker på Dropbox?
Det använder jag nu, kanontjänst verkligen men med dropbox måste jag aktivt ladda upp den data jag vill få tillgång till... Jag vill istället få access till en fysisk hårddisk eller mapp på hårddisk utifrån.
Alltså går alla iCloud/ dropbox lösningar bort
Tack ändå, hoppas på fler svar!

Då måste du lära dig konfigurera din router. Sedan kan du köra precis vilken fildelningstjänst du vill.
Citera
2010-03-14, 01:43
Medlem
Andreasvbs avatar
TeamViewer har inbyggd filhanterare, och vanlig skärmdelning.
Citera
2010-03-14, 22:18
Medlem
Provade den varianten som verkade enklast: TeamViewer...
Ska hårdtesta programmet imorgon men än så länge verkar det funka fint.
tack för tipsen!
Citera
2010-03-14, 23:47
Medlem
Hamatchi, nätverka över internet. www.logmein.com
Citera
2010-03-15, 00:05
Medlem
FractalDimensions avatar
Aktivera NetBios över TCP/IP och öppna sen port 137, 138, 139 i routern. (Skriv in ip.nr för din gateway i en browser så loggar du in på den routern.)
Du ska alltså forwarda portarna 137, 138, 139 i routern från extern ip till intern ip och tvärtom.)
Ditt externa ip nr står någonstans i routerns webbinterface.

Från den dator du vill komma åt filerna på din hemma dator skriver du ditt ip.nr i formatet \\xxx.xxx.xxx.xxx

Då kan du logga in med ditt användarnamn och lösenord. (Viktigt att ditt konto har ett lösenord, annars låter inte windows dig att logga in.)

Notera att datorn som ska användas måste ha netbios över tcp/ip aktiverad.

Annars kan du ju använda fjärrskrivbord och klicka i att dela hårddiskar. Varje gång du e inloggad, har du även dina filer som enheter på den dator du använder för tillfället.
(Glöm inte att routa om fjärsskrivbord i routern. Varför tror du förresten att det kallas router??!

EDIT: Du kan alltså montera dina hårddiskar som nätverksenheter över internet med \\xxx.xxx.xxx.xxx metoden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in