2004-03-10, 20:52
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Det har dykt upp en markant ökning av lata jävlar som försöker få folk att skriva saker som dom kan använda till sina skolarbeten. Jag orkar fan inte länka till dem nu men det finns ett antal.

Det tillför knappast nånting till Flashback. Det är knappast mer intressant att skriva "Hej, jag ska skriva ett skolarbete om rödlökar, skriv allt ni vet om rödlökar i den här tråden" än om man skriver t ex "Hej, besök min fräna hemsida, www. jagärskitfet.com". Eller hur?

därför föreslår jag att nästa person som skriver ett sådant inlägg ska skjutas och grävas ner på bakgården.

Man skulle ju även kunna tänka sig att folk fick en varning för det iofs.
Citera
2004-03-10, 22:18
Medlem
ahlmans avatar
Jag håller med dig om att det är alldeles för mycket sånt, men det är ju trots allt fakta dem vill åt. Är man så hemskt impotent att man inte har stake nog att söka den själv är det såklart mycket bekvämare att få den härifrån.
Samtidigt finns det gott om folk här som sitter på väldigt mycket kunskaper.

En varning tycker jag är helt fel, en "skäms-tråd" kanske är bättre. "Vi-som-frågar-först-och-söker-sedan-klubben".

Fast en del fakta är, handen på hjärtat, väldigt svårt att få tag i om man inte har så mycket kunskaper i ämnet. Också väldigt svårt att försöka dra linjer för vilka ämnen som man kan hitta fakta om själv, och vilka som man kanske tillåts ta till flashback som hjälp.

Nåja.
Citera
2004-03-10, 22:31
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Jag håller med dig om att det är alldeles för mycket sånt, men det är ju trots allt fakta dem vill åt. Är man så hemskt impotent att man inte har stake nog att söka den själv är det såklart mycket bekvämare att få den härifrån.
Just därför skall man straffas hårt. Lata as som försöker få andra att jobba när de själva borde göra jobbet har jag aldrig haft mycket till övers för.
Citat:
Fast en del fakta är, handen på hjärtat, väldigt svårt att få tag i om man inte har så mycket kunskaper i ämnet.
Nu har du helt fel. Ta vilket ämne som helst och man kan komma skitlångt med bara några facktermer och google. Den största orsaken till att folk gör sådana här trådar är att dom är lata as helt enkelt.
Citat:
Också väldigt svårt att försöka dra linjer för vilka ämnen som man kan hitta fakta om själv, och vilka som man kanske tillåts ta till flashback som hjälp.
Ja, OK, men det borde vara tillåtet att spotta på dom offentligt åtminstone.

Lägg av med sån skit ungdomar, hör ni det? Lägg av!
Citera
2004-03-11, 00:18
Medlem
snapcases avatar
Jag förstår vad du menar Krokodildon.Litteratur och Historia får av naturliga skäl sin beskärda del av den typen av trådar. Det positiva jag kan säga är att de iallafall sammanställer sina egna uppsatser och laddar inte hem en komplett MVG-uppsats på nån av de många fusksidor som finns på nätet. Visst, dom leechar oss på info men gör åtminstone 1/3 av jobbet själva .
Det är upp till användarna själva att välja om dom vill hjälpa eller inte.

Lite OT: Jag jobbar på en skola och jag tycker det är rätt kul när lärare berättar att riktigt puckade ungar vars enda talang är att kasta snus i taket och bröla lämnar in klockrena MVG-uppsatser. I 99% av fallen är dom plockade från nätet helt och hållet och dom små liven fattar inte att lärare och bibliotekspersonal ( ) också känner till dom där sidorna...
Citera
2004-03-11, 08:31
Krokodildons avatar
Jadu Snapcase, det verkar vara en riktig skitvärld vi lever i.

Med risk för att låta som en sur gammal gubbe så gick det minsann aldrig till på det sättet när jag gick i skolan. Då skulle man göra åtminstone 100% av jobbet själv.
Citera
2004-03-11, 10:14
Medlem
När du gick i skolan kanske internet inte fanns ?

En kul sak kan vara att svara tokfel på personens frågor. Det brukar jag ägna mig åt om det är solklart att det är skolarbeteshjälp det är fråga om.

En fråga till er andra: Jag skulle direkt svara mycket ärligt, och försöka ta med referenser och allt om någon frågade(som det var på ett annat forum): Jag har läst boken XXX, och ska skriva ett arbete om den. Jag skulle vilja ha tips på olika infallsvinklar på analysen.

Jag svarade bra, tyckte jag i alla fall, och fick ett tack för det. Den eleven gjorde ju något själv, och ville bara ha lite tips. Förhoppningsvis chockade han sin gymnasielärare med ett par ovanligare vinklar, och cashade hem ett MVG på sitt eget arbete, med lite hjälp att komma igång.

Om frågan ställs på det viset, och inte i stil med "berätta allt ni vet om rödlök" tycker jag att det är helt OK.
Citera
2004-03-11, 13:09
Medlem
Meazurys avatar
Finns det någon tråd om rödlök här någonstans, på tal om rödlök?
För den röda löken är den bästa löken, tycker jag.

Annars vill jag gärna veta mer om gul lök och vitlök också.
Citera
2004-03-11, 13:56
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meazury
Finns det någon tråd om rödlök här någonstans, på tal om rödlök?
För den röda löken är den bästa löken, tycker jag.

Annars vill jag gärna veta mer om gul lök och vitlök också.
Vassego! http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=111961
Citera
2004-03-11, 20:29
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
När du gick i skolan kanske internet inte fanns ?
Ja.
Citat:
En kul sak kan vara att svara tokfel på personens frågor. Det brukar jag ägna mig åt om det är solklart att det är skolarbeteshjälp det är fråga om.
Ja, det har jag också tänkt på. Jag ska göra det nån gång när jag känner mig illvillig och orkar med det. Då ska de få se....
Citera
2004-03-12, 09:13
Medlem
Meazurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Vassego! http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=111961
Tackar så mycket!
Citera
2004-03-12, 10:01
Medlem
a4swes avatar
Om jag var lärare och fick in en uppsatts som var nedladdad från nätet skulle jag berömma individen i fråga!
Ärligt, det är bara korkade människor som sliter i skolan för att uppnå nada, det är ju inte så att skolan är uppbygd på lärande eller något annat som eleven tjänar på.
Och ni som säger saker som "Lata as" "Gör jobbet själv ungdjävel" osv osv.
Vad är det ni ser för konstig dygd i att arbeta?
Har det någon form av värde som inte jag kan se?
Anntingen är arbetet roligt och då gör man det av den anledningen eller så är resultatet av ett genomfört arbete lokande och då genomför man det av den anledningen.
Om inget av dessa alternativ är närvarande, varför i helvete skall man göra det själv?
Fram för mer inlägg i den här stilen på flashback och framför allt, fram för mer hjälp.
Citera
2004-03-12, 10:45
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Om jag var lärare och fick in en uppsatts som var nedladdad från nätet skulle jag berömma individen i fråga!
Ärligt, det är bara korkade människor som sliter i skolan för att uppnå nada, det är ju inte så att skolan är uppbygd på lärande eller något annat som eleven tjänar på.
Och ni som säger saker som "Lata as" "Gör jobbet själv ungdjävel" osv osv.
Vad är det ni ser för konstig dygd i att arbeta?
Har det någon form av värde som inte jag kan se?
Anntingen är arbetet roligt och då gör man det av den anledningen eller så är resultatet av ett genomfört arbete lokande och då genomför man det av den anledningen.
Om inget av dessa alternativ är närvarande, varför i helvete skall man göra det själv?
Fram för mer inlägg i den här stilen på flashback och framför allt, fram för mer hjälp.
Bästa a4swe!

Man sliter i skolan för att lära sig saker. T ex att skriva ordentlig svenska. Det ser jag näppeligen hur man kan göra då man laddar ner saker från nätet och presenterar dessa som sina egna. Den svenska skolan skall även fostra fritt och kritiskt tänkande individer, vilket heller knappast främjas genom att man gör hemläxan genom att trycka på en knapp.

Jag gissar vidare att du inte gjort varken värnplikt eller haft någon yrkeskarriär. Vi som lever i den riktiga verkligheten vet att allt inte är antingen kul eller lockande när man jobbar, men det måste göras ändå. Att han en fuskare i sina led är knappast uppskattat bland kollegor på arbetsplatsen, eftersom dessa individer oftast inte tar sitt ansvar och lämnar därmed mer jobb över till sina kollegor. En fuskare fortsätter ofta att fuska sig genom livet, varför benämningen "lata as" är lämplig.

Varför i helvete man ska göra saker själv? Ja, tänk efter. Du står på stan och har ett chokladpapper i handen. Det är inte kul att leta upp en papperskorg, ej heller får du någon belöning för att kasta pappret i den. Ändå förväntar sig samhället att du ska göra det. Varför sitter annars papperskorgen där? Samhället förväntar sig något av dig, som du inte tänker uppfylla.

Att tänka som du är därför ett asocialt tänkande och därmed förkastligt. Eftersom skolan är en fostrande anstalt är det av nöden att skolan stävjar sådant tänkande. Därför skall man inte fuska i skolan och skolan skall jaga fuskare med blåslampa. Jag ser inte heller varför jag eller nån annan skulle hjälpa minderåriga individer att fortsätta sitt asociala beteende. Alltså kan fuskare på Flashback dra åt helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in