2010-03-13, 15:00
Bannlyst
Det finns ju massvis med trådar om olika saker som CIA har gjort, om mitt initiativ är felaktigt; moderatorer ta bort. Men här kan all info samlas om CIA och dess aktioner de gjort genom åren.

Det som jag förbluffas över är hur omvärlden inte gör ett piss, USA får återigen styra hit och dit, hur de vill. Ingen gör något. Visst är USA världens största nation om man räknar till makt men visst fan kan vi klå de! Eller ?

Hur som helst, det som jag upprördes över idag var denna artikel som jag läste på aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6770638.ab

CIA gav ut lsd till en by omedvetandes där flera dog och hundratals blev tagna till mentalsjukhus.

Vad är detta för sätt att behandla våra medmänniskor ?
Citera
2010-03-13, 15:18
Medlem
OKPOSOs avatar
Vad gäller den artiklen - använd ditt sunda förnuft och var källkritisk. Men visst det kan ha skett, LSD och dess användningsområden var hett omdiskuterat i militära kretsar i början av Kalla Kriget. Men man skrotade idéerna rätt snabbt.

Gillar en kommentar btw, "LSD dödar inte". Om vi har någon LSD-brukare här så kan ju denne intyga.

Dokumenterade illdåd som CIA gjort är ju en hel drös, tyvärr. Men det hindrar mig inte från att säga att KGB var lika förjävliga. Skillnaden är bara att Sovjetiska KGB inte finns längre och då återstår bara CIA att hysa agg över för den breda och i många fall obildade allmänheten.

Det jag vill säga är att konstigheter uträttade under Kalla Kriget är i många fall förklarliga med tanke på stämningarna som rådde i världen då. Därför skulle jag vilja säga att liksom Ryssland återföddes sprunget ur Sovjet - på samma sätt säga att USA återföddes i och med ärkerivalen Sovjets undergång.
Citera
2010-03-13, 15:35
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalalalala
Det som jag förbluffas över är hur omvärlden inte gör ett piss, USA får återigen styra hit och dit, hur de vill. Ingen gör något. Visst är USA världens största nation om man räknar till makt men visst fan kan vi klå de! Eller ?
Vad hade du tänkt dig att omvärlden ska göra då? EU (och dess medlemsländer) skiter väl fullständigt i vad CIA gör sålänge det inte sker i EU-länder eller drabbar EUs intressen. För tillfället gissar jag på att CIA jagar terrorister och sabbar för diverse "skurkstater", något EU givetvis skiter fullständigt i. Ryssarna och kineserna kan givetvis också gnälla, men de torskar inte heller på det hela och de har viktigare saker att gnälla om ändå.
Citera
2010-03-13, 16:34
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
När blir CIA dokument officiella? Finns paragraferna offentligt tillgängliga?
Citera
2010-03-14, 12:31
Medlem
Von0bens avatar
Angående den där artikeln i Aftonbladet så finns även om händelsen här:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/7415082/French-bread-spiked-with-LSD-in-CIA-experiment.html

Detta ska ha skett 1951. Jag har läst det i aftonbladet och i telegraph.co.uk
Har ni andra och bättre källor så länka gärna.

OM det är sant är det ju fantastiskt och mycket upprörande och samtidigt fascinerande hur man tagit sig rätten att använda en bybefolkning i främmande land som experimentdjur för sina egna undersökningar.

Plötsligt ter sig tanken på HIV-viruset som något amerikanerna planterade ut inte längre så orimlig.
Citera
2010-03-14, 15:09
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Nåt som t.ex. fått mycket uppmärksamhet i Asien och mellanöstern är CIA's stöd av Jundallah - en till al'qaida ganska närstående organisation och en del av USA's proxykrig mot Iran. Iran grep nyligen deras ledare, som sedan öppet erkände att hela deras organisation är uppbackad av amerikaner.

Citat:
In any event, security sources in Tehran tell Asia Times Online that they have "massive" amounts of information and documents in their possession that link Jundallah to the CIA and specialized branches of the United States military operating in Pakistan and Afghanistan. They also claim that the CIA had prior knowledge of the suicide bombing in Pishin in October (which was a massive blow against the IRGC) but there is an ongoing debate within security circles in Tehran as to whether the Americans had actively instigated the terrorist attack.

@ http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/LC13Ak01.html
Citera
2010-03-15, 23:04
Medlem
OKPOSOs avatar
Du inser hur dåligt material "atimes" är va?

Bara rubriken skriker politiskt ställningstagande, återkom när det står i SvD.
Citera
2010-03-16, 13:49
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Ja för en av asiens största nyhetssajter är ju irrelevant i jämförelse med SvD eller hur? Och SvD står ju för en så mycket bättre journalistik när den publicerar sovjet-liknande kommunikéer från USA's myndigheter? Mycket mindre politiska ställningstaganden där va?

Idiot.
Citera
2010-03-16, 15:17
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.TerreBlanche
Ja för en av asiens största nyhetssajter är ju irrelevant i jämförelse med SvD eller hur? Och SvD står ju för en så mycket bättre journalistik när den publicerar sovjet-liknande kommunikéer från USA's myndigheter? Mycket mindre politiska ställningstaganden där va?

Idiot.

En av asiens största. Ha, ursäkta min skepticism - men titta på reklamen samt det faktum att färre människor läser den än Aftonbladets nätupplaga varje dag.
Ska tillägga att de har samma reklam som världens största hockeyforum. Rule #1 for building muscle!
Vilket också talar för sig självt...

Men visst, vi kan bredda målgruppen lite, jag var otydlig. När DN, SvD, Aftonbladet, Expressen och all relevant svensk media skriver om det så kan vi bekräfta det du säger. Förresten, vi kan slänga in lite andra tidningar också för att du ska ha det lite lättare, Der Spiegel, Le Mondé eller varför inte din favorit L'Humanité högst oklart om de har en engelsk version dock.

Kul att du börjar med personliga påhopp också så fort du inte får som du vill, omoget, men framför allt - ung vänster.
Senast redigerad av OKPOSO 2010-03-16 kl. 15:29.
Citera
2010-04-04, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Vad hade du tänkt dig att omvärlden ska göra då? EU (och dess medlemsländer) skiter väl fullständigt i vad CIA gör sålänge det inte sker i EU-länder eller drabbar EUs intressen. För tillfället gissar jag på att CIA jagar terrorister och sabbar för diverse "skurkstater", något EU givetvis skiter fullständigt i. Ryssarna och kineserna kan givetvis också gnälla, men de torskar inte heller på det hela och de har viktigare saker att gnälla om ändå.

Nej asså omvärlden borde bara iaktta vad USA gör runt omkring i världen och tänka efter.
Kolla på historien, låt analytiker (t. ex) bla bla, och räkna ut hur många år av sitt "leverne" USA har haft levandes i krig och hur många olika väpnade konflikter de har varit med i. CIA sköter saker i Europa också, flyger "fångar av terrorism" osv, de har "läger/fängelsekvarter" i Europa.

Jag kommer ihåg förut att man fick höra i en dokumentär om där CIA hade sina "tortyrs-ställen" så att säga, runtom i Europa, tror det var något som typ polen eller liknande.

En annan punkt jag vill tillägga, är att EU borde tvinga fram en ny utredning angående 9/11 eftersom att det fortfarande är allmänt trott att det var några terrorister ifrån mellanöstern som gjorde det.
Kolla efter viklka som har tjänat på detta kriget, vilka länder som har tjänat i och med sina företag osv. Asså företagen ifrån USA tjänar enorma pengar på grund av att deras soldater är kvar där och gäckar. Blackwaters tjänar enorma pengar på att vara där och alla typ energi, kommunikations företag osv som de har satt upp där.

Jag kommer ihåg att någon skrivit på oljepapper på nån/ oljeledning elelr liknande.

Tror också att de hade transporterat några terrorister ifrån Egypten eller något och fört dem till antingen USA eller EU och tortera de typ.

USA har hur många baser som helst runt omkring MÖ.

Kolla bara på the oil factory, en bra dokumentär om oljan i MellanÖstern. Så kan du få se vad för baser de har uppsatta, som alla kretsar runt den störste oljereservern i världen.
Citera
2010-04-04, 10:21
Medlem
Vidovdans avatar
Diskussion om CIA:

http://www.democracynow.org/2009/8/11/david_wise_the_cia_licensed_to

Poängen är att när det avslöjades att CIA planerade att mörda Fidel Castro 1975 blev det skandal och en stor utredning rullade igång. Idag kan Dennis Blair ställa sig inför ett av kongressens viktigaste utskott "House Intelligence Committee" och öppet meddela att CIA har en lista på amerikanska medborgare som de planerar att mörda. Och ingenting händer... Så mycket har samhället förändrats sedan 1975. Det enda som numera krävs för att CIA ska mörda en amerikan utomlands är att denna utgör ett "terroristhot". Ingen rättegång behövs. Pang, de kan skjuta direkt utan att ge personen någon chans att förklara sig eller försvara sig i en rättegång.

Historiskt är kanske det mest intressanta att kolla upp "Operation Gladio". Det var ett hemligt NATO-program för att förbereda motståndsgrupper mot en eventuell invasion av Sovjet. Som vanligt urartade operationen. Det slutade med att CIA direkt understödde högerextrema grupper som utförde rena terroristattentat runt om Europa. Sedan hjälpte CIA till att skylla dessa attentat på så kallade femte kolonnare. T.ex. röda armé fraktionen. I Sverige var det William Colby som utbildade den svenska delen av Gladio som leddes av Otto Hallberg. Hallberg ställdes till slut inför rätta men åtalet lades ned under mystiska omständigheter.
Citera
2010-04-04, 18:54
Medlem
Vidovdans avatar
Källa till föregående kommentar angående Gladio är William Colbys egna memoarer. En intressant artikel som går igenom det mesta som är känt är:

http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/05/jo-just-den-h-r-saken-har-vetenskapen-faktiskt-gjort-upp-me

Annat intressant som CIA sysslat med är drogsmuggling. En introduktion till ämnet finns på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/CIA_drug_trafficking

Många tjocka böcker har skrivits i ämnet för den som är intresserad. En extrem sammanfattning för den som undrar varför CIA håller på med något så udda som drogsmuggling är att det är för att tjäna pengar. Med drogpengarna finansieras sedan hemliga projekt. Sådana projekt som inte ens redovisas för kongressen (sök på cia covert operations för mer info).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in