Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-13, 13:55
Medlem
Freddesssons avatar
Hej hej!

Det är så att jag har ett litet problem på nätverket... Det är så att jag har två datorer, en XP och en Win 7. Nu är det så att jag har ett nätverk mellan mina datorer i huset... Men mitt problem är att XP datorn inte kan komma åt min Win 7 dator, men min Win 7 dator kan ändå komma åt XP datorn...
När jag är inne på min XP och ska försöka kolla igenom saker som jag lagt upp på nätverket från min Win 7 dator så kommer ett fönster upp gällande användarnamn och lösenord. Jag har testat lösenorden som är standard...
Alltså, jag kommer inte åt min Win 7 dator från XP datorn...

Nu blev detta väldigt kluddigt, men hoppas någon förstår mitt problem i alla fall.
Citera
2010-03-13, 17:49
Medlem
adequates avatar
Övriga OS -> Windows

/Mod
Citera
2010-03-13, 18:00
Medlem
Kights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddessson
Hej hej!

Det är så att jag har ett litet problem på nätverket... Det är så att jag har två datorer, en XP och en Win 7. Nu är det så att jag har ett nätverk mellan mina datorer i huset... Men mitt problem är att XP datorn inte kan komma åt min Win 7 dator, men min Win 7 dator kan ändå komma åt XP datorn...
När jag är inne på min XP och ska försöka kolla igenom saker som jag lagt upp på nätverket från min Win 7 dator så kommer ett fönster upp gällande användarnamn och lösenord. Jag har testat lösenorden som är standard...
Alltså, jag kommer inte åt min Win 7 dator från XP datorn...

Nu blev detta väldigt kluddigt, men hoppas någon förstår mitt problem i alla fall.

Hoppas att du angav win 7 lösenordet och användarnamn, när du försöker från din win xp maskin that is.
Du måste ha ett lösenord funkar inte med blankt dessutom
Citera
2010-03-13, 18:31
Medlem
sWeePerrs avatar
Startknappen - kontrollpanelen. Under "Nätverk och Internet": Välj hemgrupp och delningsalternativ - Ändra avancerade delningsinställningar... Scrolla ner till Lösenordsskyddad delning och välj Inaktivera lösenordsskyddad delning.
Citera
2010-03-14, 18:55
Medlem
Freddesssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kight
Hoppas att du angav win 7 lösenordet och användarnamn, när du försöker från din win xp maskin that is.
Du måste ha ett lösenord funkar inte med blankt dessutom

Vilket är användarnamnet och var hittar jag detta? Jag tror att jag har använt rätt lösenord men är inte säker...
Citera
2010-03-14, 19:04
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddessson
Vilket är användarnamnet och var hittar jag detta? Jag tror att jag har använt rätt lösenord men är inte säker...
Följ mitt råd här ovan så ska det lösa sig. Det finns ett annat problem som den andra skribenten pratar om men det ska inte hindra åtkomst. Om man har samma användarnamn på båda datorerna och en av dem är lösenordsskyddad så åker man på att ange det när man vill åt den andra datorns resurs. Windows loggar nämligen in med användarnamnet som default på den andra datorn. Har den lösenord så måste det anges. Även om den inte har det men att datorn du sitter på har det så blir det problem, då den försöker logga in med lösenord. Dock hindrar det här inte åtkomst utan det enda som händer är att en dialogruta visar sig där du får ange lösenord (eller inte).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in