2010-03-13, 01:41
Medlem
OKPOSOs avatar
1. Är det fel att inleda en mening med "Och"?
Fick höra det när jag var yngre och försöker än idag undvika det så mycket som jag bara kan. Men stämmer det verkligen, har hört nu på senare år att så inte är fallet? Alltså att det inte är lika med en dödssynd att inleda en mening med, "Och".

2. Innevånare eller invånare? Rent stavningsmässigt. Är båda ord i det svenska språket, eller är det bara något jag fått för mig?

3. Ordet "Entusiastisk", kan uttalas både entusiastisk och antusiastisk, men vilket är rätt, eller är båda rätt?
Citera
2010-03-13, 01:52
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
1. Är det fel att inleda en mening med "Och"?
Fick höra det när jag var yngre och försöker än idag undvika det så mycket som jag bara kan. Men stämmer det verkligen, har hört nu på senare år att så inte är fallet? Alltså att det inte är lika med en dödssynd att inleda en mening med, "Och".

2. Innevånare eller invånare? Rent stavningsmässigt. Är båda ord i det svenska språket, eller är det bara något jag fått för mig?

3. Ordet "Entusiastisk", kan uttalas både entusiastisk och antusiastisk, men vilket är rätt, eller är båda rätt?

1. Ja, det är fortfarande en dödssynd så vitt jag vet.
2. Invånare. Innevånare har jag aldrig hört eller sett i hela mitt liv.
3. Det är ungefär som Entrecôte eller entré. Ordet är av franskt ursprung så man väljer väl om man vill ha svennigt uttal eller ett lite mer franskt. Själv brukar jag använda A. Antré, antrikå och antusiastisk.
Citera
2010-03-13, 01:54
Medlem
Vattenspanns avatar
Angående nummer 1 så har jag fått lära mig att inte inleda med och eller men. Sen hur noga det faktiskt är har jag ingen aning om. Jag gör det inte av ren vana.
Citera
2010-03-13, 03:18
Medlem
kavajmongots avatar
1. Tycker det låter väldigt fel, men kan tänka mig situationer där det är okej, t.ex. om programledaren på rapport säger "Och med det så är programmet slut".

2. Invånare.

3. Jag använder mig av a-uttalet men skulle inte direkt höja på ögonbrynen om jag hörde någon använda e-uttalet
Citera
2010-03-13, 06:59
Medlem
Pratbubblans avatar
1. Enligt SvD:s språkspalt är det numera helt korrekt att inleda en mening med orden men och och.

Citat:
Frågor om vad som är rätt och fel i skriftspråket är ständigt aktuella. Maria H Ericsson undrar exempelvis i ett brev till språkspalten om det är tillåtet att inleda en mening med och eller men.
Visst är det det. Men (sic!) jag förstår alla som undrar, för vi är många som en gång i tiden har fått lära oss att det är olämpligt med ett och eller ett men som meningsinledare. Nu är det emellertid dags att en gång för alla glömma sådana regler. Från läsbarhetssynpunkt är det oftast bara positivt med meningsinledande och eller men.

Citat:
Det är alltså inte bara tillåtet att börja meningar med orden och eller men. Det är många gånger också att rekommendera för den som vill skriva lättläst och med flyt. Dock måste man som vanligt se upp för överdrifter. Om det blir alltför många meningsinledande och och men i en text uppfattas detta troligen som störande - och bruket bidrar därmed inte alls till flyt och läsbarhet.
Men tillåtet är det.

http://www.svd.se/kulturnoje/mer/sprakspalt/nya-regler-ger-mer-flyt-i-texten_377516.svd
Citera
2010-03-13, 09:07
Medlem
Det här med och i början av mening tycker jag är intressant, för ibland får jag intrycket att det var ganska vanligt även i äldre texter. Jag har inga exempel nu, men jag har för mig att jag har sett det ganska ofta. Jag vill minnas att jag förknippar det med den här lite hurtiga stilen från tidigt 1900-tal och framåt. Det är troligt att det ansågs som olämpligt redan då, men i så fall är det hur som helst inte ett nytt fenomen. Jag ska undersöka saken.
Citera
2010-03-13, 09:15
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
En idé som är så fullständigt far out och galen att den just därför skulle kunna funka är ju att helt enkelt slå upp båda varianterna?

http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Eller att googla på "+invånare +innevånare":

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=45257;objekttyp=lan
Citera
2010-03-13, 10:25
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Angående nummer 1 så har jag fått lära mig att inte inleda med och eller men. Sen hur noga det faktiskt är har jag ingen aning om. Jag gör det inte av ren vana.

Gör du inte? Ett bra exempel på hur blind man lätt kan bli för sitt eget språkbruk. För det tog ju inte så många sekunder att hitta ett par inägg av dig där du inleder meningar med och:

Citat:
Efter att ha sett nedanstående inlägg, det är bekvämare att läsa och skriva siffror istället för att skriva ut talet. Och sen tror jag inte nån på ett forum bryr sig hur du skriver

Citat:
Nemas problemas att gå där. Och innan nån inflikar något om det, jag är svensk och ja, jag har gått där ett gäng med gånger vid olika tider på dygnet.

Men självklart är det inget fel med det.
Citera
2010-03-13, 10:28
Medlem
Egon3s avatar
Svensk ordbok har två fristående artiklar med korsreferenser för innevånare och invånare (här i bokstavsordning). Invånare är den äldre varianten, belagd 1458, men också den mest direkt tyska. Innevånare sägs belagt 1498.

Samma utbytbarhet gäller inte utliggare (på kanor, på elstolpe vid järnvägen) kontra uteliggare (invånare som inte är innevånande).
Citera
2010-03-13, 10:59
Medlem
netkos avatar
Ang. "och & men-frågan" så beror det väl på. Det är väl inte att föredra i formella texter, men det kan ju fylla en stilistisk funktion, i till exempel poesi och litteratur.
Citera
2010-03-13, 11:19
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Gör du inte? Ett bra exempel på hur blind man lätt kan bli för sitt eget språkbruk. För det tog ju inte så många sekunder att hitta ett par inägg av dig där du inleder meningar med och:
Men självklart är det inget fel med det.

Heh, my bad. Får, i brist på andra ursäkter, skylla på att det är FB. Tror inte du skulle hitta motsvarande i en uppsats eller projektarbete jag skrivit. Tack som påpekar det dock, lätt som du säger att bli blind för det man skriver (och säger).
Citera
2010-03-13, 12:01
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Heh, my bad. Får, i brist på andra ursäkter, skylla på att det är FB. Tror inte du skulle hitta motsvarande i en uppsats eller projektarbete jag skrivit. Tack som påpekar det dock, lätt som du säger att bli blind för det man skriver (och säger).

Varför skylla och ursäkta? Är det inte bättre att bara öppna ögonen och acceptera att det är en naturlig del av språket (också ditt), oavsett vad generationer av språkpolisiära skollärarpapegojor troget upprepat i sina tryggt avskärmade klassrum strax bortom verkligheten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in