2010-03-12, 18:14
Medlem
flaggantopps avatar
Just nu tränar ja 3-4 gånger i veckan på gym och 2 dagar simning. Simmar inte på samma dagar som jag gymmar. Alltså har ja cirka 1-2 vilodagar i veckan,räcker detta eller ska ja lägga om de så att ja tränar gym på dagarna jag simmar eller bara helt enkelt ha mer vilodagar?
Citera
2010-03-12, 18:43
Medlem
reconstructs avatar
Syftet med att vila en muskel (man brukar säga 48-72 timmar) är att den skall få maximal chans att återhämta och bygga upp sig. Det är därmed teoretiskt möjligt att träna 7 dagar i veckan. Nu är förmodligen ditt syfte med simningen konditionsträning och man bör undvika att kombinera det med styrketräning inpå varandra - eller åtminstone låta det gå 6-8 timmar emellan (de kunnigare kan säkert säga vilken av de båda som bör gå först).

Personligen kan jag tycka att det är upp till en själv att avgöra, simning är en skonsam träningsform men känner man sig sliten ska man ju vila. Jag menar alltså att 1-2 vilodagar i veckan är fullt tillräckligt!
Citera
2010-03-12, 18:45
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Det kan vara nyttigt att ha någon dag när man tillåter sig själv att slappa fullständigt utan dåligt samvete.
Citera
2010-03-12, 18:49
Medlem
Thomaspunkts avatar
Har du en bra split går det utmärkt att köra som du gör.
Citera
2010-03-12, 18:54
Medlem
Enligt axon så får man maximal muskeltillväxt om man tränar samma muskelgrupp 3 gånger i veckan.
Skillanden mellan 2 och 3 gånger i veckan va dock försumbar.

Skapa ett schema som följer det påståendet och lägg in vilodagar runt träningsdagarna.
???
Profit.
Citera
2010-03-13, 16:15
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reconstruct
Syftet med att vila en muskel (man brukar säga 48-72 timmar) är att den skall få maximal chans att återhämta och bygga upp sig. Det är därmed teoretiskt möjligt att träna 7 dagar i veckan. Nu är förmodligen ditt syfte med simningen konditionsträning och man bör undvika att kombinera det med styrketräning inpå varandra - eller åtminstone låta det gå 6-8 timmar emellan (de kunnigare kan säkert säga vilken av de båda som bör gå först).

Personligen kan jag tycka att det är upp till en själv att avgöra, simning är en skonsam träningsform men känner man sig sliten ska man ju vila. Jag menar alltså att 1-2 vilodagar i veckan är fullt tillräckligt!
Tack tack
Citera
2010-03-13, 16:17
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Har du en bra split går det utmärkt att köra som du gör.
vad är en split?
Citera
2010-03-13, 16:19
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaggantopp
vad är en split?
Hur har du delat upp kroppen under träningsdagarna? Där har du din split.
Citera
2010-03-15, 11:32
Medlem
Foxracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Enligt axon så får man maximal muskeltillväxt om man tränar samma muskelgrupp 3 gånger i veckan.
Skillanden mellan 2 och 3 gånger i veckan va dock försumbar.

Skapa ett schema som följer det påståendet och lägg in vilodagar runt träningsdagarna.
???
Profit.

Samma muskel 3 gånger per vecka?? Det lät väldigt mycket. Dom jag känner som tränar hårt och försöker bli stark tränar samma muskelgrupp max 2 ggr per vecka och då är det ena passet väldigt lätt pass och det första är tungt.
Citera
2010-03-15, 17:16
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
jahaa!
Citera
2010-03-15, 17:17
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
och har inte jag sen bra split då `?
Citera
2010-03-15, 17:19
Medlem
Mitt Schema ser ut så här:

Måndag: Tungt ben, lätt bänk och triceps

Onsdag: Marklyft/rygg och biceps

Fredag: Lätt ben och tung bänk, triceps och axlar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera