2010-03-12, 18:03
Medlem
Hej.

Jag har en laptop med för-installerat win 7.
HUR jag än gör, VILKEN bild jag än väljer, HUR stor den är- så hamnar den på "dra ut" när jag väljer den som bakgrundsbild.
Jag kan inte välja "centrera" eller "sida vid sida"- det är som om den inte ens reagerar på det...

vad är felet?
jag har provat dra ner skärmupplösningen lite men samma problem kvarstår och bilden blir dessutom bara sämre...

detta är jätte irriterande så jag hoppas att nån där ute kan hjälpa mig!!

tack!!
Citera
2010-03-12, 18:13
Medlem
Kights avatar
Ta största skärm upplösningen och välj bilder som är i samma format som skärmen (16:9 eller 16:10) tex 1280x720,1920x1080 är 16:9 och 1920x1200 är 16:10

varför du inte kan byta hur bilden visas är för det ska bytas inne i tema inställningar där du vill ha antagligen "fit" eller "fill" (skulle jag tro är orsaken)
Citera
2010-03-12, 18:19
Medlem
hej

tack för svar..saken är den att om jag väljer en bild från internet ( en liten) tex, på en annan dator, så går det ju att välja"centrera" och då centreras den. även om jag väljer en bild som blivit importerad ifrån min kamera ( en större), så kan jag centrera den på en annan dator som inte har win 7! så bildens storlek ska ju inte ha betydelse? eller?
jag har försökt med alla möjliga bilder som bakgrundsbilder men problemet kvarstår..

jag högerklickar på skärmen- teman- väljer bild- väljer centrera( väljer ibland centrera innan jag väljer bild men det händer inget) bilden är fortfarande bred!

så jag gör ju allting rätt..?

Citat:
Ursprungligen postat av Kight
Ta största skärm upplösningen och välj bilder som är i samma format som skärmen (16:9 eller 16:10) tex 1280x720,1920x1080 är 16:9 och 1920x1200 är 16:10

varför du inte kan byta hur bilden visas är för det ska bytas inne i tema inställningar där du vill ha antagligen "fit" eller "fill" (skulle jag tro är orsaken)
Citera
2010-03-12, 18:28
Medlem
ps- jag har valt bilder av båda storlekarna som du uppgav!

Citat:
Ursprungligen postat av diediemydarling
hej

tack för svar..saken är den att om jag väljer en bild från internet ( en liten) tex, på en annan dator, så går det ju att välja"centrera" och då centreras den. även om jag väljer en bild som blivit importerad ifrån min kamera ( en större), så kan jag centrera den på en annan dator som inte har win 7! så bildens storlek ska ju inte ha betydelse? eller?
jag har försökt med alla möjliga bilder som bakgrundsbilder men problemet kvarstår..

jag högerklickar på skärmen- teman- väljer bild- väljer centrera( väljer ibland centrera innan jag väljer bild men det händer inget) bilden är fortfarande bred!

så jag gör ju allting rätt..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in